خواندن دست نوشته های کتیبه های باستانی دریای مرده با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری ناسا

0

خواندن دست نوشته های کتیبه های باستانی دریای مرده با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری ناسا

دست نوشته های پنهان شده در کتیبه هایی که در دریای مرده کشف شده بودند توسط محققان با استفاده از تکنولوژی پیشرفته تصویر برداری که در اصل برای ناسا طراحی و تولید شده بود رمز گشایی شدند.

بخش های مختلف این نسخه خطی، که بسیاری از آن ها برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، برای اولین بار توسط باستان شناسان دهه ۱۹۵۰ میلادی کشف شدند لکن آن ها نتوانستند چیز غیر معمولی بر روی این کتیبه سنگ ها بیابند اما هم اکنون این کتیبه ها، برای اولین بار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یک بخش از این کتیبه، حاوی نامه هایی است که به زبان سنتی عبری نوشته شده و به یک متن ناشناس تعلق دارد. دیگر کتیبه ها حاوی متن هایی هستند که با کتاب دوم تورات و کتاب سوم بابل همخوانی دارند. برجسته ترین طومار به اشعار مذهبی داوود و به خصوص شعر ۱۴۷ تعلق دارد و متن طومار معبد نیز حاوی دستورالعمل هایی در مورد نحوه خدمت رسانی در معبد است.

این قطعات که هر کدام تقریبا دارای ابعاد تقریبی ۱.۵ سانتیمتر در ۱ سانتیمتر هستند، در کنفرانس بین المللی برگزار شده به مناسبت سالگرد هفتاد سالگی کشف این طومارها ارائه گردیدند.

معمولا محققان زمانی طومارهای دریای مرده را پیدا می کنند که آن ها بر اثر گذر زمان طولانی و شسته شدن مداوم با آب شور دریا صیقل داده شده و کلمات مندرج بر رویشان از بین رفته است.

اورن ابلمن، یکی از محققان فعال در بخش جابه جایی طومارهای دریای مرده از اداره آثار باستانی سابق، در این خصوص بیان نمود که این قطعات هرگز صاف و صیقلی نشده اند.

با استفاده از یک میکروسکوپ مادون قرمز متصل به کامپیوتر، او جعبه حاوی این قطعات را که در سال ۱۹۵۶ از غار ۱۱ به دست آمده بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

مطالب مرتبط
پتنت سامسونگ به نحوه ی طراحی شیشه نمایشگر مقاوم تر اشاره دارد

آقای ابلمن در ادامه سخنانش افزود:

“با دیدن اولین قطعه، دست نوشته ای را بر روی آن دیدم و می دانستم چیزهای بیشتری نیز وجود دارد. این کار واقعا برایم هیجان انگیز بود. پس از آن، این کتیبه ها به عنوان بخشی از پروژه ده ساله دیجیتالی کردن تومارهای دریای مرده، با استفاده از تصویر برداری چند شاخه ای تجزیه و تحلیل شدند.”

آقای ایبلمن معتقد است که یکی از این کتیبه ها که به زبان عبری نوشته شده به اواخر دوره معابد دوم باز می گردد. او گفت:

آن چه در مورد این کتیبه خاص هیجان انگیز است و مرا به وجد آورد، این است که می توانستم بگویم که دست خط موجود در این کتیبه با سایر کتیبه های این طومار همخوانی ندارد.

این امر باعث می شود که من یقین داشته باشم که ما با دست نوشته هایی سر و کار داریم که نمی دانیم از کجا آمده اند.

یکی دیگر از این طومارهای دریای مرده توسط بیدون شفرد در سال ۱۹۴۶ در غارهای وادی قمران در کرانه غربی کشف شد. در ماه فوریه سال گذشته، باستان شناسان، غار جدیدی را یافتند که حاوی گلدان و کوزه های شکسته ای به همراه این گونه طومارها و نسخه های خطی خالی بود.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.