کراتینه کردن مو چیست؟ بررسی عوارض تا فواید آن

0

کراتینه کردن مو چیست؟ خیلی از افراد برای تقویت موهای خود سعی می کنند کراتینه کردن مو را امتحان کنند. آیا می دانید کراتینه کردن مو چه عوارض و مزایایی دارد؟ با وردنگار همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

کراتینه کردن مو یکی از روش های رایج صاف کردن مو و بر طرف کردن وزوز موهاست و اصطلاحا به آن “صاف کننده، معجزه گر” لقب داده می شود. در واقع این روش را به عنوان نوعی متد طبیعی برای صاف کردن مو بکار می برند، در حالیکه مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می رود.

این موضوع پس از شکایات تعدادی از مراجعه کنندگان جهت کراتینه کردن مو و گزارش عوارض جانبی ناشی از آن بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخنهاست و باعث صاف شدن و درخشندگی موها می گردد. در افرادیکه موهای فر یا وز دارند، این پروتئین به میزان کافی جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد. کراتینه کردن مو عمدتا با جایگزین کردن محتوای کراتین مو عمل می کند.

کدام مو برای کراتینه مناسب است؟

حقیقت این است که کیفیت موهای طبیعی خودمان بهترین است ولی متاسفانه در بسیاری از موارد خودمان موهایمان را نابود می‌کنیم. با رنگ‌کردن‌های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو کردن‌ها، سشوار کشیدن‌های زیاد و … همواره در حال نابود کردن موهایمان هستیم و بعد از آن به‌ دنبال راهکاری برای ترمیم تمام این آسیب‌ها می‌گردیم. شاید بتوان گفت کراتین کردن مو فقط برای عده‌ای توصیه می‌شود که موهای بسیار وز آن‌ها اصلا قابل شانه‌ شدن نیست.

مواد کراتینه چیست:

مواد کراتینه در دو نوع تولید می شود

نوع اول: کراتین حاوی جوجوبا – آلوورا – آکوا – روغن زیتون و فرمولاهید

نوع دوم: کراتین حاوی جوجوبا – آلوورا – روغن زیتون و نانو

تفاوت این دو مواد در این است که ماده اول برای کسانی استفاده میشود که دارای موهای فر آسیب دیده هستند و می خواهند موهایشان هم صاف و هم تقویت شود.
اما مواد دوم برای کسانی است که موهای طبیعیشان صاف بوده اما در اثر ضعیف شدن یا استفاده زیاد از محصولات شیمیایی حالت وِز یا آسیب دیده پیدا کرده است.

مطالب مرتبط
بوتاکس چیست؟ از نحوه انجام تا عوارض و مراقبت های پس از آن

روش کار:

ابتدا با برس رنگ مو، از نیم سانت مانده به ریشه تمام مو را کراتین میزنند ( روی موی مرطوب ) سپس مو را سشوار می کشند به صورتی که ۲۰ درصد مرطوب باشد. ( کاملا خشک نشود ) و بعد تمام موها را در لایه های نازک، هر لایه را ۱۰ بار اتو میکشند تا مو حالت ابریشمی پیدا کند.

عوارض کراتینه کردن مو

استفاده از محصولات طبیعی حاوی کراتین

محصولات کراتینه مو تنها منبع کراتین نیستند. شامپو ها و ماسک های طبیعی حاوی کراتین نیز در بازار وجود دارند که استفاده از آن ها بی تأثیر نیست.

ماسک مو خانگی کراتینه کننده

ماسک های خانگی بسیاری برای سلامت مو ها توصیه می شوند که به تغذیه و شادابی مو ها کمک کرده و در عین حال حاوی مواد مضر و خطرناک نیستند.
موادی که در ماسک های مو طبیعی استفاده می شوند عبارتند از:روغن آرگان یا جوجوبا، آووکادو، روغن نارگیل و بیوتین مایع. ژلاتین نیز پروتئین بسیار عالی برای ترمیم موهای آسیب دیده است. ترکیبی از روغن زیتون، عسل، آووکادو، تخم مرغ ،ژلاتین و ماست برای مو ها مناسب است. تفاوت ماسک ها با کراتینه مو این است که باید به طور منظم از آن ها استفاده کرد.
ژل کتیرا نیز اثربخشی فوق العاده بر مو ها دارد. به اینصورت که موهای بلند را به ژل کتیرا (با غلظت کم) آغشته کنید و ببافید. اینکار اثر درمانی بر موهای آسیب دیده بر اثر رنگ و حرارت خواهد داشت.

استفاده از روغن در زمان خواب

شب زمان نسبتاً مناسبی برای اعمال مواد تأثیر گذار روی مو هاست. برای مثال حدود ۱۰ قطره روغن آرگان روی مو ها و استفاده از کلاه برای جلوگیری از چرب شدن بالش به بهبود درخشندگی و نرمی مو ها کمک می کند. این کار را هفته ای یکبار امتحان کنید. در صورت داشتن شوره و پوست سر خشک، هفته ای دوبار نیز می توانید به موها روغن بزنید.

مطالب مرتبط
20 اتاق پذیرایی مدرن بانمای منظره های شگفت انگیز

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن های همه کاره و فوق العاده است که از مو در برابر آسیب های حرارتی نیز محافظت می کند. چرب کردن نوک مو ها با روغن نارگیل از مو خوره نیز جلوگیری می کند.

آیا کراتینه کردن مو همان صاف کردن مو است؟

بزرگ ترین اشتباهی که در مورد کراتینه کردن مو وجود دارد این است که افراد تصور می کنند موهایشان برای همیشه صاف می شود و این صاف کردن مو است. اما کراتینه کردن مو در واقع ریلکس کردن موها است. از بین بردن وزی مو تا راحت تر صاف شود. یعنی هربار که موها را می شویید نباید انتظار داشته باشید که صاف باشد، نه موها با فر اصلی خود ظاهر می شوند اما به صورت معجزه اسایی خیلی نرم تر و لغزاننده تر خواهند بود و راحت تر می توانید با آن ها کنار بیایید. از طرفی اگر موها را صاف کنید و زیر باران بروید، موها فر نخواهند خورد.

ضرر کراتینه برای مو

میتوان گفت این کار هم برای آنها ضرر دارد و هم ندارد. چون کمپانی های مختلفی کراتین تولید می کنند، بهترین کراتین ها کراتین هایی هستند که درصد صاف کنندگی آنها کم است.

نتیجه بخش بودن کراتینه کردن مو

نتایج درمان های کراتینه کردن مو بین استفاده کننده ها متفاوت است. در بعضی ها همان انتظاری که از قبل دارند، برآورده می شود و ماه ها موهای شان صاف و لخت باقی می ماند ولی در بعضی دیگر رضایت مندی کمتر است و فقط تا چند هفته موها به حالت اولیه باقی می ماند. بسیاری از افراد نگران کاربرد فرمالدئید در فرآورده های کراتینه کردن موها هستند و تصمیم می گیرند در مراتب بعد از فرآورده های فاقد فرمالدئید استفاده کنند. حقیقت این است که هر چند تب کراتینه کردن موها در سالن زیبایی و آرایشگاه ها بالا گرفته اما افراد باید از خطرات آن آگاه باشند.

مطالب مرتبط
چرخه رشد مو و راه هایی پیشگیری از ریزش مو

ماندگاری یا طول عمر موهای کراتینه شده 

نتایج درمان‌های کراتینه ‌مو بین استفاده‌کنند‌ه‌ها کاملا متفاوت است. در بعضی‌ها همان انتظاری را که از قبل دارند برآورده می‌شود و ماه‌ها موهایشان صاف و لخت باقی می‌ماند ولی در بعضی دیگر رضایتمندی کمتر است و بعد از چند هفته موها به حالت اولیه بازمی‌‌گردد.

شنا کردن و استخر رفتن با موی کراتینه شده

رفتن به استخر با موی کراتینه شده مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد. مخصوصا اگر کمتر از یک ساعت و نیم در آب باشید. اما شنا کردن در دریا به علت وجود نمک در آب می تواند اثر نامطلوب بیشتری روی کراتینه داشته باشد .اما اگر می خواهید از کراتین موهایتان بیشتر محافظت کنید ، سرم های مخصوصی برای قبل از رفتن در آب وجود دارد که از موها محافظت می کند.

توصیه ها و مراقبت های بعد از کراتینه کردن مو :

♥ بد نیست به جای کراتینه کردن موها به شیوه های شیمیایی این پروتئین از دست رفته را از طریق مواد سالم و طبیعی تری در منزل به موهای خود برگردانید.

♥ بهتر است قبل از هر کاری ابتدا با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا با شرح وضعیت موهای‌تان از تصمیم خود مطمئن شوید.

♥ پیش از انتخاب سالن زیبایی مورد‌‌ نظر از چند نفر که تجربه کراتینه کردن در همان سالن را داشته‌اند در‌مورد خوب و بد این کار و مراقبت‌های لازم پرس‌وجو کنید.

♥ بد نیست نسبت به کسی که قرار است موهای خود را به او بسپارید حساسیت بیشتری به خرج دهید و از اصل بودن مواد کراتینه از او بپرسید و مطمئن شوید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.