چگونه یک کودک با استعداد را تشخیص دهیم؟

همان گونه که دو دانش آموز دقیقا در یک مسیر به پیشرفت نمی رسند، برخی از صفات و خصوصیات و رفتارها نیز وجود دارند که معمولا والدین و معلمان در یک کودک با استعداد مشاهده می کنند. این خصوصیات به شرح زیر هستند:

ویژگی های کودک با استعداد

 آنها کنجکاو هستند و سؤالات زیادی دارند

بچه های بااستعداد اغلب در مورد جهان اطرافشان کنجکاو هستند و ممکن است پرسش های دقیق و جزئی برای ارضای دانش خود بپرسند. این کنجکاوی فراتر از علاقه ساده به یک موضوع است و می تواند ظاهرا به خارج از محدوده درسی نیز، گسترش یابد. در محیط مدرسه، ممکن است کودک تنها با یادگیری آنچه که برای دادن یک امتحان خوب و یا انجام دادن تکالیفش لازم است، راضی نشود.

در محیط خانه نیز، ممکن است همیشه زمان یا داشتن دانش مورد نیاز برای ارائه پاسخ وجود نداشته باشد. در صورتی که این مسئله می تواند  برای معلمان، والدین و کودکان به طور یکسان ناامید کننده باشد،  این نکته مهم است که کودک را از پرسیدن سوال دلسرد نکنیم، زیرا می تواند باعث بی انگیزگی او شده و در نتیجه او را از تلاش در آینده، باز دارد.

 آنها رویکرد خود را برای انجام تکالیف شان دارند

در حالی که دانش آموزان زرنگ، با انجام تکالیف خود باعث خوشحالی معلم خود می شوند،  اما کودکان با استعداد اغلب روش خود را برای انجام تکالیفشان دارند. این امر به دلیل تمایل به تمرکز بر تنها یک جنبه از یک موضوع یا نبود رقابت در انجام وظیفه می باشد. به عنوان مثال، در یک ارزیابی کلاسی، ممکن است تا حدی به سوالات پاسخ دهند یا اینکه قادر به پاسخگویی نباشند.

در پاسخ به سوالات ریاضی، یک کودک ممکن است راه حل دیگری غیر از آنچه که مورد نظر معلم بوده، ارائه دهد و یا همان پاسخی را بدهد که معلم انتظار داشته. در هر دو حالت، معلمان باید صبور باشند و  از مجازات یا جریمه کردن کودک به علت عمل نکردن به روش های پاسخ دهی، اجتناب کنند.

مطالب مرتبط
تاثیر رژیم غذایی بر سلامت، شادی و سلامت روان کودکان

این مسئله می تواند به روحیه و اعتماد به نفس کودک آسیب برساند و باعث شود که تلاش های کمتری در آینده انجام دهد. معلمان نیز ممکن است متوجه شوند که کودکان با استعداد ترجیح می دهند که به تنهایی کار کنند و به راحتی در افکار خود غرق شوند.

 آنها دامنه لغات زیادی دارند و گفتگو با یک فرد بزرگسال را ترجیح می دهند

یکی از اولین چیزهایی که افراد در مورد کودکان با استعداد به آنها توجه می کنند، دامنه لغات آنهاست. آنها اغلب از واژه های بیشتری نسبت به  همسالان خود استفاده می کنند، از جمله زبان انتزاعی و تصویری.

این ممکن است به خاطر عادت به خواندن متون پیشرفته و نیز به لطف حساسیت بالا به نحوه و توانایی حدس زدن در معانی کلمات جدید موجود در متن باشد. برای این گونه بچه ها یادآوری کلمات آسان تر است، زیرا برای تسلط به زبان نیاز به تکرار کمتری دارند.

در نتیجه، با توجه به مهارت های زبان پیشرفته، ممکن است احساس راحتی بیشتری، در ارتباط با بزرگسالان داشته باشند. با این وجود، هنوز هم مهم است که کودک را تشویق کنیم  تا با همسالان خود در ارتباط باشد تا دچار انزوا نشود و شاهد تفاوت ها در توانایی ذهنی باشد.

 آنها ایده های اصیل و بکری دارند

یک کودک با تحرک، متفکر اصلی است و می تواند به استدلال انتزاعی دسترسی پیدا کند و ایده هایی را از نقاط مختلف به دست آورد. آنها ممکن است یک تخیل رام نشدنی داشته باشند و بتوانند داستان ها، آهنگ ها و یا نمایشنامه های پیچیده ای را ابداع کنند.

 آنها ار لحاظ شناختی پیشرفته هستند و قادر به کسب مهارت های جدیدی می باشند

این گونه کودکان ممکن است قبل از اینکه به مدرسه بروند، بتوانند خودشان بخوانند و بنویسند. آنها اغلب مهارت های استدلال شناختی پیشرفته و حافظه خوبی دارند. برخی تحقیقات نشان می دهند که برای یک دانش آموز متوسط باید در حدود ۸ تا ۱۵ بار، موضوعی را تکرار کرد تا بتواند آن را به ذهن خود بسپارد در حالی که یک کودک با استعداد تنها به ۱ یا ۲ بار تکرار یک موضوع، نیاز دارد.

مطالب مرتبط
ورزش، فعالیت بدنی و کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعالی

در کلاس ریاضی این دسته از بچه ها ممکن است از منطق و استدلال خود، برای حل مسائل استفاده کنند. آنها مطالب را  سریع یاد می گیرند و برعکس دیگر کودکان ، نیازی به تمرین و تکرار بیشتری ندارند و ممکن است به راحتی دچار خستگی و بی حوصلگی از تکرار یک درس شوند. اینگونه کودکان می توانند از یک برنامه فشرده درسی استفاده کنند و در زمان کمتری، مطالب بیشتری را بیاموزند.

 آنها به محیط پیرامون خود حساس هستند

از سن نوجوانی، کودک با استعداد، بسیار هوشیار و محتاط است و با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می کند. بعضی از مهارت ها، نیاز به تمرکز زیادی دارند و اینگونه افراد می توانند  به راحتی بر روی یک کار تمرکز کنند. این امر از طریق درگیر شدن با محرک های جدید اتفاق می افتد که می توانند به طور شناختی توسعه یابند. به همین دلیل مهم است اطمینان حاصل کنید که کودکان بااستعداد، انگیزه کافی را کسب می کنند، به خصوص در محیط مدرسه که فرصت زیادی برای پیشرفت فراهم می شود.

 آنها دارای احساسات قوی هستند

این دسته از کودکان، خودسر و مستبد هستند و  دارای احساسات قوی در مورد موضوعاتی که برای آنها اهمیت دارند، می باشند. آنها همچنین می توانند بیشتر از نظرات و احساسات دیگران آگاه شوند. این گونه کودکان ممکن است بسیار عاطفی باشند. از آنجا که برخی از بچه های باهوش و با استعداد، به شدت خودآگاه هستند، این حالت باعث می شود که آنها خویشتن گرا شده و در نتیجه حس کنند که فردی شایسته و مستعد نیستند و این یکی از دلایلی است که والدین باید فرزند خود را در برنامه های استعدادیابی شرکت دهند تا فرزندشان با کودکانی که از نظر ذهنی پیشرفته هستند، دوست شوند.

مطالب مرتبط
آیا پدیده "مغز کودک" یا "مونومزیا" واقعی است؟

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام ولینک دهی مستقیم مجاز است

نظرات بسته شده است.