۷ دانستنی جالب در مورد گربه های سیامی

گربه های سیامی

0

۱: واقعیت های جالب راجع به گربه های سیامی

گربه های سیامی شاید بیش از همه چیز بخاطر ظاهر ممتاز نرم و براق و صاف و صیقلی شان معروف هستند. با اینکه بسیاری از گربه های سیامی دارای رنگ نقره ای مایل به خاکستری با چشم های آبی میباشند ولی پوست این گربه های زیبا همچنین میتواند به رنگهای نارنجی، قهوه ای، کرم و حتی آبی یا بنفش باشد. اما نکات بسیار بیشتری راجع به گربه های سیامی وجود دارند که مهمتر از ظاهر زیبای آنها هستند.

مثلا آیا میدانستید که گربه های سیامی از قدیمی ترین انواع گربه های خانگی در جهان هستند؟ یا اینکه رنگ پوست آنها بوسیله ژنتیک و توارث و دمای محیط اطرافشان تعیین میشود؟ بله واقعا اینطور است.

۲: موضوعات ژنتیکی تنها عامل موثر در  رنگ پوست گربه های سیامی نیستند

همانطور که گفتیم، پوست گربه های سیامی میتواند دارای رنگ های زیادی باشد و این رنگها فقط بوسیله توارث یا ژنتیک تعیین نمیشوند. لباس آزمایشگاه خود را بپوشید و آماده کمی تحقیق زیست شناسی شوید.

رنگ پوست یک گربه بوسیله چند سلسله از ژنها و خصوصیات پوستی های آنها و توسط ژنهای تعدیل کننده مشخص میشود. یعنی ژنهای ۱۰۱، درست است؟ بسیار خوب.

گربه های سیامی دارای ژن تعدیل کننده ای هستند که مانع رشد رنگدانه درپوست آنها و در نتیجه منجر به بیرنگی میشود. ولی به لطف جادوی علم، ژن تعدیل کننده میتواند بررنگ پوست گربه در بیشتر از یک دمای خاص یعنی دقیقا بین ۱۰۰ تا ۱۰۲ درجه اثر بگذارد.

وقتی دمای بدن گربه های سیامی به کمتر از حدود ۱۰۰ درجه برسد یا گربه در محیط سردتری باشد، ژنهای او که مربوط به رنگ پوست هستند، تغییر میکنند و رنگدانه را به پوست گربه انتقال میدهند. چون بدن گربه در اطراف بینی، گوشها، پنجه ها و دم سردتر است، در واقع این مناطق جاهایی هستند که رنگدانه بیشتر از همه نقاط بدن گربه های سیامی، بر روی آنها اثر میگذارد.

مطالب مرتبط
گندیده آلاباما: بیماری مرگبار کشنده ای که تعداد زیادی از سگ ها را در انگلستان مبتلا کرده است

اکثر گربه های سیامی به رنگ کاملا سفید متولد میشوند و در هفته های پس از تولد، رنگین شدن پوست آنها شروع میگردد چرا؟ چون رحم مادرشان بسیار گرم است و مانع از رسیدن ژنهای رنگی به پوست آنها میشود. پس از تولد و در معرض رنگ محیط قرار گرفتن برای چند هفته، بچه گربه های سیامی شروع به گسترش رنگدانه ها در اطراف صورتها، دمها و پنجه های خود میکنند.

۳: گربه های سیامی از حیوانات بسیار قدیمی هستند

با اینکه هیچکس مطمئن نیست گربه های سیامی در ابتدا چه وقت متولد و اهلی و خانگی شدند، ولی اغلب این اعتقاد وجود دارد که آنها در حدود قرن ۱۴ در تایلند متولد شدند که این در زمانی بود که آنها در یک نسخه خطی تایلندی ظاهر گردیدند و این سند آنها را تبدیل به یکی از قدیمی ترین حیوانات در تمام دنیا نمود.

۴: چشم های چپ و دمهای کج از نشانه های یکسان گربه های سیامی هستند

برای مدت طولانی، بسیاری ازگربه های سیامی دارای چشم های چپ و دمهای کج و پیچ خورده بودند. بسیاری از افسانه ها به ارائه توضیحات مختلف راجع به ظاهر جذاب گربه های سیامی پرداخته اند.

به روایت یکی از این داستانها، گروهی از گربه های سیامی مامور مراقبت از یک جام طلایی سلطنتی بودند. گربه ها که در حال انجام وظیفه خود بودند، آنقدر بطور دائم به جام طلایی خیره شدند که چشم هایشان چپ شدند و چون دمهای خود را برای محافظت بیشتر بدور جام سلطنتی پیچیدند، دمهایشان برای همیشه کج شدند.

هنوزهم گربه های سیامی با چشم های چپ و دمهای کج وجود دارند ولی تعدادشان زیاد نیست چون این نشانه ها از نظر علاقمندان به پرورش گربه ها ناخوشایند بودند، آنها را از چرخه تولید و پرورش خارج کردند.

مطالب مرتبط
یک خانواده عجیب و غریب از چند همسری جغدهای شاخ دار با یک نر و دو ماده رویت شدند

۵:  با گربه های سیامی مثل اعضای خانواده رفتار میشد

صدها سال قبل، گربه های سیامی از سوی خاندان سلطنتی در تایلند بدلیل ظاهر ممتاز، غیر معمولی و زیبایشان گرامی داشته میشدند. در واقع اعضای خاندان سلطنتی اعتقاد داشتند که وقتی  می میرند، یک گربه سیامی روح آنها را دریافت میکند و بقیه زندگی آنها را در یک پرستشگاه و تحت تربیت یک راهب یا کشیش ادامه میدهد. گردش بدی نیست، نظر شما چیست؟

۶: گربه های سیامی در کاخ سفید زندگی کرده اند

با اینکه گربه های سیامی قرنهاست که در آسیا بصورت رام و اهلی زندگی میکنند ولی تا اواخر قرن ۱۸ در ایالات متحده مشاهده نشده بودند. یکی از اولین صاحبان شناخته شده یک گربه سیامی، لوسی همسر راترفورد بی. های رئیس جمهور امریکا بود که این به معنی آنست که گربه های سیامی در کاخ سفید هم سابقه دارند . این گربه سیامی که سیام نام داشت، هدیه ای از سوی یک سیاستمدار امریکایی بود که در تایلند خدمت میکرد.

۷: گربه های سیامی در فیلم های مهمی ظاهر شده اند و نقشه های جاسوسی را خنثی کرده اند

فیلم قدیمی و زیبای سفر باورنکردنی بانو و ترامپ و همچنین فیلم آن گربه لعنتی با شرکت گربه های سیامی ساخته شده اند. در واقع تمام موضوع فیلم آن گربه لعنتی بر محور یک گربه سیامی است که به جلوگیری از یک آدم ربایی کمک میکند.

در حالیکه گربه فیلم آن گربه لعنتی به جلوگیری از یک آدم ربایی ساختگی کمک کرد، دو گربه سیامی در دهه ۱۹۶۰ و در زندگی واقعی به خنثی سازی یک نقشه جاسوسی کمک نمودند. موضوع از این قرار بود که وقتی دو بچه گربه سیامی که در سفارت هلند در مسکوی روسیه شروع به خراش دادن یک دیوار کردند، صاحب آنها مشکوک شد که آنها در حال رسیدن به صدایی هستند که توسط گوش انسان شنیده نمیشود و حق با او بود چون ۳۰ میکروفون کوچک در پشت دیوار کشف شدند.

مطالب مرتبط
تصویب قانون جدید در سوئد و کاهش زاد و ولد خرس های ماده

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.