یوهان کارل فریدریش گاوس که بود؟

0

یوهان کارل فریدریش گاوس که بود؟

ریاضیدان روشنفکر، یوهان کارل فریدریش گاوس (۱۷۵۵-۱۸۷۷) ۲۴۱ سال پیش در چنین روزی در برونزوایک آلمان، متولد شد.

گوگل امروز را به پاس بزرگداشت این فرد برجسته به او تخصیص داده است. او برای کمک های پیشگامانه خود به انواع مختلفی از زمینه ها، از اعداد، هندسه و احتمال گرفته تا نجوم و الکترومغناطیس در تمام جهان شناخته شده است.

کارل فریدریش گاوس، دوران کودکی خود را در دوسلدورف برانسویک ولفنبوتل در یک خانواده بسیار فقیر از طبقه کارگر گذراند و پس از رسیدن به بلوغ مدام اشتباهات پدرش را در حساب و کتاب های خانه اصلاح می کرد.

در سن هشت سالگی او می توانست با جمع هر دو عددی که به ذهنش می رسید در نهایت به عدد صد و یک دست یابد که برای کودکی در سن او شگفت آور بود(۱ + ۱۰۰ = ۱۰۱، ۲ + ۹۹ = ۱۰۱، ۳ + ۹۸ = ۱۰۱ و غیره) بنابراین، آموزش های کلاس درس برای او اندکی خسته کننده بودند.

استعداد او تا اندازه ای بود که در سال ۱۷۹۱، لقب دوک برانشویک به او تعلق گرفت و مقامات شهر از وی قدردانی کردند.

وی در بین سالهای ۱۷۹۵ تا ۱۷۹۸ برای ادامه تحصیل و مطالعه ریاضیات به دانشگاه گوتینگن پیوست.

کارل فریدریش گاوس در سال ۱۷۹۲ به این کشف نائل شد که از طریق یک چند ضلعی ۱۷ گوشه منظم که به راحتی با خط کش و پرگار طراحی می گردد می توان به تجزیه و تحلیل مقادیر معادلات چندجمله ای پرداخت.

او بعدها از یک سنگ تراش درخواست کرد تا پس از مرگش یک هپتا دکان را بر روی قبرش حکاکی کند..

این مرد جوان، در سال ۱۷۹۷، پایان نامه دکترای خود را به پایان رساند و قضیه بنیادی جبر را نقض کرد و اصول طولانی پذیرفته شده آن را، قبل از انتشار نظریه ریاضیاتی خود در سال ۱۸۰۱ به شدت مورد انتقاد قرار داد و در طول قرن نوزدهم به تدریس نظریه اعداد پرداخت.

مطالب مرتبط
لیموزین تمام برقی ونیر معرفی شد

کشف بعدی گاوس، کشف Ceres، یک سیاره کوتوله بود که اولین بار توسط ستاره شناس ایتالیایی Guiseppe Piazzi در سال ۱۸۰۰ رصد  شد اما قبل از اینکه ناظران بتوانند مدار آن را ثبت کنند، پشت سر خورشید پنهان گردید.

گاوس با استفاده از روشهای تقریبی جامع و با تعیین سرعت و قوس مسیر زمین، نقطه دقیق سیاره زمین را نسبت به تابش خورشید تعیین نمود.

او موفق شد به سمت پروفسوری نجوم و مدیریت رصدخانه نجومی Gottingen، نائل آید و توانست این موقعیت را برای بقیه عمر خود حفظ کند.

در سال ۱۸۱۸، او بررسی خط اقصر پادشاهی هانوفر را در منطقه مانورچ آغاز نمود چرا که این کار به لطف اختراع هلیوتروپ توسط او بسیار ساده شده بود.

هلیوتروپ، ابزاری برای اندازه گیری اشعه خورشید در فواصل زیاد است. پس از آن نیز این دانشمند برجسته به مطالعه میدان مغناطیسی زمین در دهه ۱۸۳۰ پرداخت و بسیاری از کارهای نقشه برداری و ترسیمی خود را در این خصوص به انجام رسانید.این فرد برجسته و دانشمند نام آور در ۲۳ فوریه ۱۸۵۵ بر اثر حمله قلبی در گوتینگن دیده از جهان فرو بست.

گاوس به عنوان فردی بسیار منزوی و گوشه گیر شناخته می شد. هنگامی که او در حال مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها در خصوص کارش بود خبرهایی را دریافت کرد که همسرش در حال مرگ است، او در حالی که مشغول بود گفت:

“به او بگویید صبر کند تا کارم تمام شود.”

این موضوع مورد توجه بسیاری از داستان نویسان قرار گرفت و داستان های زیادی در مورد آن نقل کردند. با این حال، سهم فوق العاده گاوس در “بخش علوم” را نمی توان نادیده گرفت.

هنری جان استفن اسمیت، ریاضیدان ویکتوریایی، نفوذ او را در زمینه علم ریاضیات بر این اساس خلاصه کرد:

مطالب مرتبط
ملاقات نزدیک با فراری 812 Superfast

“اگر بخواهم بعد از نیوتون، دانشمند بزرگی را مثال بزنم که دارای تاثیری همانند وی بر علم و ریاضیات باشد بی تردید او کسی جز گاوس نخواهد بود.”

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با ذکر نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.