۱۰ راه طبیعی برای مبارزه با پشه

0

۱۰ راه طبیعی برای مبارزه با پشه

شما می توانید به وسیله این راه ها از شر پشه هایی مثل زیکا در امان بمانید.

شاید شما جزو افرادی باشید که از مزاحمت حشراتی مانند پشه ها رنج برده باشید اما تمایلی به استفاده از حشره کش های شیمیایی هم نداشته اید. پس راه حل شما برای مبارزه با چنین معضلی چیست؟

همانگونه که درحال بازی، ورزش، کار و تفریح هستید می خواهید  که خود را از شر این موجودات در امان نگه دارید. متخصصان توصیه می کنند علاوه بر استفاده از سد ها و موانع فیزیکی در برابر پشه ها و دوری از مناطقی که خطر حمله این حشرات وجود دارد از مواد طبیعی که موثر بودن آنها در برابر حمله و نیش حشرات اثبات شده است استفاده کنید.

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت وبسایت وردنگار تهیه شده است با راه های طبیعی مبارزه با پشه ها آشنا می شوید:

 

-لباس و شلوار بلند و پوشیده به تن کنید.

شاید این راه حل ساده و ابتدایی به نظر برسد ولی قطعا موثر است. زمانی که قصد خارج شدن از منزل را دارید لباس پوشیده به تن کنید، کلاه به سر بگذارید و کفش های جلو بسته بپوشید تا بتوانید خود را در برابر نیش این حشرات موذی حفظ کنید.

دکتر پیتر هوتز؛ دبیر دانشکده داروهای موضعی در دانشگاه پزشکی بیولر هوستون می گوید:

 اگر از دارو ها و ترکیبات موضعی برای دور کردن پشه ها از بدن خود استفاده کنید بسیار اثر بخش است.

هنگامی که شما قصد بیرون رفتن از منزل و رفتن به مکانی پر از حشرات موذی را دارید علاوه بر پوشیدن لباس های پرمترین (نوعی حشره کش) نیاز دارید که یک ماده حشره کش مثلDEET به قسمت هایی از بدن که بدون پوشش و محافظ می باشد بمالید.

 

-مواظب کودکان خود باشید.

دکتر هوتز به والدین هشدار می دهد که مراقب کودکان خود باشند و هنگامی که قصد رفتن به مناطق پر خطر را دارند حتما شرایط ایمنی را برای کودکان ایجاد کنند. در فصول یا مناطقی که تعداد این حشره ها زیاد است، برای کالسکه کودکان از پشه بند استفاده کنید و حتما لباسی به کودکان بپوشانید که دست و پاهایشان از حمله و نیش حشرات مصون بماند.

 

مطالب مرتبط
مصرف چربی ها خطر سکته های قلبی را افزایش نمی دهد!

-آب های راکد و ساکن را زهکشی کنید.

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، نوعی پشه  زیکا به نام aegypti در آب های راکد و ساکن تخم ریزی می کند. پشه های ماده در زمانی مناسب درون این آب ها تخم ریزی می کنند.

 پس با محافظت از آب های آزاد باید از تخم ریزی پشه ها جلوگیری کنید. مرکز کنترل بیماری ها پیشنهاد می دهد که آب های راکد را هر هفته تمیز، تعویض یا دور بریزید. این پشه ها تخم خود را در هر مناطقی مثل گلدان ها، ظرف آب حیوانات، زیر گلدانی ها، ظرف شنای حیوانات، استخر، ظرف آشغال و حتی لاستیک های رها شده در طبیعت یا چشمه ها رها می کنند.

 

-سیر

با اینکه مردم جویدن و خوردن سیر را یکی از راه های مبارزه با پشه ها می دانند اما از نظر علمی این روش اثبات نشده است. دکتر مارک فرادین؛ پرفسورانجمن کلینیک پوست در دانشگاه کارولینای شمالی می گوید خوردن تیامین (ویتامینB۱) و سیر شاید یکی از راه حل های دور کردن پشه ها شود ولی این روش پایه و اساس علمی ندارد. او همچنین اضافه می کند خوردن هیچ ماده ایی به دور کردن پشه ها کمک نمی کند.

 

-روغن لیمو و اکالیپتوس

روغن لیمو و اکالیپتوس نیز یکی از راه های موثر ضد پشه می باشد. سازمان کنترل بیماری ها می گوید از روغن لیمو و اکالیپتوس خالص استفاده نکنید بلکه دنبال روغنی باشید که روی آن برچسب “بازدارنده حشرات” حک شده باشد. دکتر فرادین می گوید بوی اکالیپتوس بسیارقوی است.

عطر و اسانس سیترونلا (ماده ایی که از روغن اکالیپتوس و لیمو به دست می آید)

سیترونلا روغنی است که از لیمو و اکالیپتوس گرفته می شود عطری که با این ماده درست می شود فرد را از حمله و نیش پشه ها حفظ می کند. می توان این ماده را مستقیما روی پوست استفاده کرد یا با روشن کردن عود و شمع هایی که این بو را می دهند پشه ها را فراری داد.

سیترونلا دفع کننده قوی نمی باشد و در کنار دیگر روش ها به صورت مکمل استفاده می شود. تحقیق منتشر شده در ماه فوریه در مجله علم حشرات بیان کرد که این ماده تأثیر چشم گیری در محافظت افراد مقابل نیش حشرات ندارد.

 

مطالب مرتبط
هرپس گلادیاتوروم در ورزشکاران چیست؟

-پشه بند

اگر قصد سفر و اتراق در محلی را دارید که پر از پشه است این سد فیزیکی به در امان ماندن شما از نیش حشرات کمک می کند. دکتر هوتز می گوید پشه بند ها در پیشگیری و کنترل بیماری مالاریا کمک قابل توجهی کرده است. این بیماری از طریق پشه آنوفل منتقل می شود.

سازمانی به نام nothing but nest در آمریکا به خانواده های آفریقایی که در خطر ابتلا به این بیماری بودند پشه بند اهدا کرده است. نصب پشه بند در محل خواب سدی فیزیکی ایجاد می کند که مانع ورود پشه ها می شود. پشه بند ها با موادی بافته شده اند که سبب دورشدن پشه ها می شوند.

 

-از خانه خود محافظت کنید.

دکتر هوتز می گوید خوشبختانه پشه زیکا تنها در قسمتی از آمریکا دیده شده است اما شرایط می تواند تغییر کند. اگر این پشه ها در خلیج فارس ظاهر شوند چه؟ احتمالا در چنین شرایطی شما باید تمهیداتی در خانه و حتی بیرون از خانه خود فراهم کنید. مثلا در مناطق عاری از پشه ساکن شوید. در هنگام خواب از پشه بند استفاده کنید. پنجره ها، درها و سوراخ های موجود درخانه را بپوشانید.

 

-پیکاریدین

پیکاریدین یکی از ۴ ماده اصلی ضد پشه می باشد که توسط سازمان کنترل بیماری وآژانس حفاظت محیط زیست آمریکا تأیید شده است. علاوه بر پیکاریدین روغن لیمو و اکالیپتوس،Deet ،IR 3535  نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

دکتر فرادین توضیح می دهد که این ماده توسط انسان ها ساخته می شود اما به طور طبیعی در فلفل نیز یافت می شود. پیکاریدین ۱۲ سال پیش در آمریکا برای استفاده در ضد حشراتی مثل پشه، کنه و سایر حشرات موذی به کار برده شده است. خیلی ساده آنرا به طور مستقیم بر روی پوست می مالند.

 

مطالب مرتبط
هشدار به مادرانی که کودک آنها به هرپس یا تبخال دچار شده است

-دستگاه های دور کننده حشرات را فراموش کنید.

دکتر فرادین می گوید دستگاه های الکترونیکی که برای دور کردن حشراک ساخته شده اند کاربرد چندانی ندارند. مثل دستبند دور کننده پشه ها. این دستگاه ها در محیط های بسته مثل چادرها خوب عمل می کنند.پ س زمانی که در حال پیاده روی در جنگل می باشید این دستبند های ضد حشره که به مچ تان وصل می شود هیچ کاربردی ندارد. اگر لباسی بپوشید که قسمتی از بدن تان بیرون باشد و پوشش و محافظی نداشته باشد پشه ها آن قسمت را پیدا کرده و به آن حمله می کنند.

 

-دوباره به همه روش ها فکر کنید.

دکتر فرادین می گوید زمانی که صحبت از پشه های معمولی و عادی می شود شما می توانید از راه های طبیعی برای دور  کردن آن ها استفاده کنید اما اگر می خواهید از شر پشه های ناقل بیماری در امان بمانید باید از راه های مطمئن تری استفاده کنید.

وی پیشنهاد می کند برای مبارزه با چنین پشه هایی ازDEET، پیکاریدین،IR3535 ، روغن لیمو و اکالیپتوس استفاده کنید. اما این نکته را در خاطر داشته باشید که روش های طبیعی عمر و دوام کوتاهی دارند.

اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.