۱۲ فایده جادویی خوردن تخم مرغ برای بدن

0

۱۲ فایده جادویی خوردن تخم مرغ برای بدن

تخم مرغ یکی از آسان ترین، ارزان ترین و موثرترین راههای بالا بردن پروتئین بدن می باشد. با خوردن تخم مرغ علاوه بر اینکه به راحتی میزان پروتئین روزانه خود را تامین می کنید (هر تخم مرغ با ۸۵ کالری انرژی قابلیت ۷ گرم عضله سازی دارد)،  سلامت خود را نیز افزایش می دهید.

 

تخم مرغ حاوی آمینو اسید، آنتی اکسیدان و آهن است. هر دو قسمت سفیده و زرده تخم مرغ که حاوی ماده مغذی کولین است و برای سلامت شما لازم و مفید می باشد.

 

هنگام خرید تخم مرغ، به برچسب آن توجه داشته باشید و در صورت امکان نوع ارگانیک آن را خریداری کنید.

 

مولی مورگان، یکی از متخصصان ورزشی در نیویورک اعتقاد دارد که:

تفاوت رنگ در تخم مرغ ها فقط به دلیل نوع مرغ ها است در صورتیکه  هر دوی آنها (سفید یا کرمی) مقدار مواد تغذیه ای مشابهی دارند.

 

در این مقاله جدید و به روز که توسط کارشناسان سلامت وب سایت وردنگار تهیه شده است به ۱۲ فایده جادویی خوردن تخم مرغ برای بدن می پردازیم:

 

۱. تقویت سیستم ایمنی

اگر می خواهید به عفونت ها، ویروس ها و بیماری ها مبتلا نشوید، یک یا دو عدد تخم مرغ را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

 تنها یک تخم مرغ بزرگ یک چهارم یا ۲۲ درصد نیاز روزانه بدنتان به سلنیوم را که یک ماده تقویت کننده سیستم ایمنی و تنظیم کننده هورمون های تیروئیدی است، تامین می کند.

 

به خصوص کودکان باید از تخم مرغ به طور مرتب استفاده کنند. اگر کودکان و بزرگسالان به اندازه کافی سلنیوم به دست نیاورند به بیماری هایی نظیر بیماری کشان (Keshan disease) یا بیماریکاشین- بک” (KashinBeck) مبتلا می شوند که منجر به اثرات مخربی بر قلب، استخوان ها و مفاصل می گردد.

 

۲. بهبود وضعیت کلسترول

سه نکته در مورد کلسترول وجود دارد که همه باید بدانیم:

  • کلسترول بالا چیز بدی است.

  • انواع خوب و بد کلسترول وجود دارد.

  • تخم مرغ حاوی مقداری از آن است.

 

پزشکان بر نسبت کلسترول خوب (HDL)  به کلسترول بد (LDL) تاکید دارند. یک عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است اما این بدان معنی نیست که تخم مرغ کلسترول بد خون را افزایش می دهد‌‌.

 

بدن به طور مداوم کلسترول را تولید می کند. تعداد زیادی از شواهد نشان می دهد که تخم مرغ می تواند در واقع مشخصات کلسترول شما را بهبود بخشد. اما چطور؟ پاسخ این است:

تخم مرغ با افزایش HDL که همان کلسترول خوب خون است، وضعیت کلسترول بدن شما را بهبود می بخشد.

 

مطالب مرتبط
معرفی 7 سبزیجات سرشار از آهن برای افزایش انرژی

۳. کاهش ریسک بیماری های قلبی

LDL به عنوان کلسترول بد شناخته شده است زیرا اجزای LDL چربی را به دیواره شریان ها منتقل می کنند و برخلاف اچ دی ال که چربی ها را از دیواره  عروق حذف می کنند باعث مسدود شدن و گرفتگی عروق می شوند.

اما همه اجزای ال دی ال به طور مساوی ساخته نمی شوند‌ و در سایز و اندازه متفاوت هستند. به طور قطع اندازه بزرگ تر بهتر است. مطالعات نشان داده اند که کسانی که دارای ال دی ال کوچکتر و متراکم تر هستند ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری های قلبی دارند.

نکته جالب و زیبا در مورد مصرف تخم مرع این است که:

مطالعات نشان داده اند که حتی اگر تخم مرغ باعث افزایش ال دی ال شود، اندازه آن ها را به بزرگ تغییر می دهند و احتمال ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

۴. افزایش سطح انرژی

تنها یک عدد تخم مرغ حاوی ۱۵ درصد ویتامین ب۱۲ است که یکی از هشت نوع ویتامین ب می باشد که غذا را تبدیل به سوخت مورد نیاز برای بدن می کند و سپس انرژی بدن را تامین می شود. بنابراین تخم مرغ باعث بالا رفتن سطح انرژی تان می شود.

 

 

۵. تقویت پوست و مو

ویتامین ب همچنین برای سلامت پوست، مو و کبد ضروری است. دلیلش آن هم این است که تخم مرغ، علاوه بر ویتامین ب۲ ویتامین های ب۱۲ و ب۵ را نیز تامین می کند، همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود.

 

۶. محافظت از مغز

تخم مرغ غذای مغز است. این به دلیل وجود ماده مغذی ضروری مغز در تخم مرغ به نام کولین است. کولین یک جزء غشای سلولی است که برای سنتز استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی است ضروری می باشد. کمبود کولین منجر به بیماری های عصبی و کاهش عملکرد شناختی می شود.

براساس یک مطالعه پیمایشی در آمریکا، بیش از ۹۰ درصد از آمریکایی ها کمتر از مقدار توصیه شده کولین مصرف می کنند.

 

۷. حفظ زندگی

یکی از کارهای فوق العاده بدن، ساخت ۱۱ اسید آمینه ضروری است. اما بدن به ۲۰ اسید آمینه نیاز دارد. حدس بزنید ۹ اسید آمینه دیگر را از کجا به دست می آورد؟

 

درست است، تخم مرغ. کمبود اسید آمینه منجر به از دست رفتن ماهیچه ها، ضعف، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و تغییر شکل بدن می شود.

 

۸. کاهش استرس و اضطراب

اگر شما دچار کمبود ۹ اسید آمینه موجود یک تخم مرغ هستید، در نهایت به مشکلات ذهنی دچار خواهید شد.

در پژوهشی که در سال ۲۰۰۴ توسط آکادمی ملی علوم آمریکا منشر شده است عنوان شده که لیزین موجود در تخم مرغ احتمالا با ایجاد سروتونین در سیستم عصبی باعث کاهش اضطراب و سطح استرس می شود.

 

مطالب مرتبط
بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله

 

۹. محافظت ‌از چشم ها

دو آنتی اکسیدانی که در تخم مرغ وجود دارند (لوتئین و زیکسانتین) اثرات قوی بر روی چشم ها دارند. این دو آنتی اکسیدان فقط در زرده تخم مرغ یافت می شوند. آن ها ریسک ابتلا به کدر شدن عدسی چشم و آب مروارید را که نوعی از آسیب های بینایی و کوری در سالخوردگان می باشد را کاهش می دهند.

 

در یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، شرکت کنندگانی که ۱.۳ زرده تخم مرغ را در روز برای چهار و نیم هفته خورده بودند، میزان سلول های زاکسانتیین را به ۱۱۴ میزان -۱۴۲ درصد و لوتئین را به میزان ۲۸-۵۰ درصد افزایش دادند!

 

۱۰. تقویت استخوان ها و دندان ها

تخم مرغ یکی از منابع ویتامین D است که باعث سلامت و تقویت استخوان ها و دندان ها می شود و این کار را با افزایش جذب کلسیم انجام می دهد.

 به طور کلی، کلسیم برای داشتن قلب سالم، روده بزرگ و متابولیسم ضروری است.

 

۱۱. ایجاد احساس سیری

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین است. مطالعات زیادی نشان داده اند که پروتئین بر روی اشتها تاثیر می گذارد.

 

 تعجب نکنید که تخم مرغ باعث احساس سیری و پرشدگی معده می شود.

 

۱۲.سوختن چربی ها

بخش زیادی از سوختن چربی ها توسط تخم مرغ، به دلیل قدرت سیر کردن آن است. یک مطالعه در این زمینه نتایجی قابل توجهی را به دست آورد:

طی یک دوره هشت هفته ای، افراد شرکت کننده، در وعده صبحانه یا دو عدد تخم مرغ و یا نان باگت خوردند که حاوی مقدار مساوی کالری بود. گروهی که تخم مرغ مصرف کرده بود در مقایسه با گروهی که نان مصرف کرده بود ۶۵٪ بیشتر وزن و ۱۶٪ بیشتر چری بدن خود را از دست دادند. همچنین ۶۱٪ کاهش بیشتر در, BMI 34٪ کاهش دور کمر را تجربه کردند.

 

 نتیجه اینکه: کسانی که در وعده صبحانه تخم مرغ می خورند نسبت به دیگران وزن و چربی بیشتری از دست می دهند.

 

مطالب مرتبط
4 خاصیت آب نارگیل برای کاهش وزن

اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.