۱۴ راه افزایش تعداد اسپرم

0

۱۴ راه افزایش تعداد اسپرم

تعداد کل اسپرم یا مجموع اسپرم، به میانگین تعداد کل اسپرم موجود در یک نمونه از اسپرم اشاره دارد. شمارش اسپرم یکی از ویژگی های متعددی است که در تجزیه و تحلیل مایع منی انجام می شود و عامل مهمی برای باروری است.

بر اساس آخرین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، تعداد اسپرم سالم ۱۵ میلیون در هر میلی لیتر یا حداقل ۳۹ میلیون در هر نمونه است. تعداد اسپرم کمتر از ۱۰ میلیون در هر میلی لیتر غیر طبیعی است و معمولا با ناباروری مرد مرتبط است.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار، خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد ۱۴ راه افزایش تعداد اسپرم بحث شده است.

هر چیزی که کنترل هورمون هایی که تولید اسپرم می کنند، را بر عهده دارند یا به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند، ممکن است به رشد سالم اسپرم و به افزایش تعداد اسپرم کمک کند. به طور کلی، عوامل تاثیرگذار بر میزان تستوسترون تاثیر معنی داری بر تعداد و کیفیت اسپرم دارند.

 

مطالب این مقاله:

  • راه های افزایش تعداد اسپرم طبیعی است

  • غذاهای مناسب برای افزایش تعداد اسپرم

  • داروها برای افزایش تعداد اسپرم

چگونگی افزایش تعداد اسپرم:

نشان داده شده است که ورزش و خواب باعث افزایش تعداد اسپرم می شود. اولین خط درمان توصیه شده این است که داروهای غیر شیمیایی را امتحان کنید.

سیگار کشیدن به مدت طولانی، باعث کاهش تولید اسپرم و کیفیت آن و کاهش سلامت کلی بدن می شود.

برای مردان با تعداد اسپرم کم، ممکن است دارو تجویز شوند.

راه های افزایش تعداد اسپرم طبیعی است

در طی چندین دهه گذشته، محققان دریافته اند که در بسیاری از کشورهای غربی میزان کیفیت و باروری اسپرم در حال کاهش است. طبق یک مطالعه ۲۰۱۷، بین سال های ۱۹۷۳ و ۲۰۱۱ میانگین اسپرم در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند به میزان ۵۹.۳ درصد کاهش یافت.

علیرغم مطالعاتی که برای شناسایی مشکل صورت گرفته است، دلایل این کاهش و راه حل آن به طور دقیق و مشخصی هنوز معلوم نیست.

داروهای باستانی، گیاهی و سنتی چندین سال است که برای افزایش تعداد و کیفیت اسپرم مورد استفاده قرار می گیرد. محققان نشان داده اند که بسیاری از این داروها به نوعی بر میزان اسپرم تاثیر می گذارند.

۱۴ راه افزایش تعداد اسپرم عبارتند از:

۱- ورزش و خواب

مطالعات متعدد نشان داده است که  ورزش در افراد چاق و دارای اضافه وزن می تواند منجر به افزایش تعداد اسپرم یا کیفیت آن شود. البته، دلایل علمی برای ارتباط یک شاخص توده بدنی سالم (BMI) با میزان اسپرم سالم ، هنوز به طور قوی مشخص نشده است.

یک مطالعه ۲۰۱۷ نشان داد که انجام یک برنامه تمرین هوازی ۱۶ هفته ای، حداقل ۵۰ دقیقه تمرین متوسط ​​با ۵۰ تا ۶۵ درصد ضربان قلب ۳ بار در هفته، باعث افزایش حجم اسپرم و کیفیت آن در ۴۵ مرد چاق شد.

۲- کاهش استرس

هر گونه استرسی می تواند بدن را به اقدامات دفاعی و صرفه جویی در انرژی مجبور کند. در مواجه شدن با اضطراب، بدن، بیشتر برای بقا و زنده ماندن تلاش می کند و کمتر برای بهبود تولید مثل انرژی صرف می کند.

کاهش استرس مستلزم رسیدگی به علت بروز آن است، هرچند عواملی مانند ورزش و رژیم سالم، به کاهش اثرات استرس کمک می کنند. برای مردان مبتلا به استرس شدید، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی تجویز کند.

loading...

۳- سیگار کشیدن را متوقف کنید

یک مطالعه ۲۰۱۶ که نتایج مطالعات بیش از ۲۰ تحقیق مختلف را در بر می گیرد و تقریبا ۶۰۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند، سیگار کشیدن را کاهش دادند.

۴- از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر جلوگیری کنید

برخی از محققان استفاده جهانی از مواد مخدر مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین را در کاهش تولید اسپرم موثر دانسته اند.

۵- اجتناب از چند داروی تجویز شده

برخی از داروهای تجویزی به طور بالقوه تولید سالم اسپرم را کاهش می دهند. هنگامی که یک فرد مصرف آن دارو را متوقف می کند، ناخودآگاه، تعداد اسپرم او باید به حالت طبیعی بازگردد یا افزایش یابد.

داروهایی که موقتا تولید و توسعه اسپرم را کاهش می دهد عبارتند از:

  • برخی از آنتی بیوتیک ها

  • ضد آندروژن ها

  • ضد التهاب

  • ضد افسردگی

  • کورتیکواستروئیدها

  • استروئیدهای آنابولیک (تا زمان بهبودی ۱ سال)

  • تستوسترون خارجی

  • متادون

۶- مکمل فنوگریک

فنوگریک به عنوان یک درمان طبیعی برای سلامت اسپرم فقیر به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و طرفداران آن پیشنهاد می کنند که مصرف آن می تواند میزان اسپرم را بهبود بخشد.

۷- ویتامین D و کلسیم را به اندازه کافی دریافت کنید

محققان کاملا مطمئن نیستند که چرا این دو مواد معدنی در کیفیت اسپرم نقش دارند، اما ویتامین D و کلسیم به نظر می رسد بر سلامت اسپرم تاثیر می گذارد. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی با کاهش اسپرم ارتباط دارد.

۸- آسوواگندا

آسوواگندا، همچنین به عنوان ginseng هند شناخته شده است، مدت طولانی در داروهای سنتی به عنوان درمان برای چندین نوع اختلال عملکرد جنسی استفاده می شده است. یک مطالعه ۲۰۱۶ نشان داد که ۴۶ مرد با تعداد کم اسپرم که ۶۷۵ میلیگرم (mg) روزانه آسوواگندا را به مدت ۹۰ روز مصرف کردند، افزایش اسپرم را تا میزان ۱۶۷ درصد افزایش دادند.

۹- افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که باعث حذف و غیر فعال کردن رادیکال های آزاد و سایر ترکیبات آسیب رسان، می شوند. اثبات شده است که چندین ویتامین و مواد معدنی، به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و مطالعات متعددی آنتی اکسیدان ها را در افزایش تعداد اسپرم موثر دانسته اند.

آنتی اکسیدان ها که ممکن است به تعداد اسپرم سالم کمک کنند عبارتند از:

  • سلنیوم

  • ویتامین C (اسید اسکوربیک)

  • ویتامین E

  • گلوتاتیون

  • کوآنزیم Q10

  • I کارنیتین

۱۰- افزایش مصرف چربی سالم

چربی های غیر اشباع شده یا چربی های به اصطلاح سالم مانند امگا ۳ و امگا ۶ برای رشد سالم غشای اسپرم حیاتی هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که افراد باید این دو امگای ضروری را در مقادیر مساوی ترکیب کرده و برای افزایش ایده آل اسپرم مصرف کنند. همچنین از مزایای آنتی اکسیدان آن بهره ببرید.

۱۱- مصرف چربی ناسالم را کاهش دهید

مطالعه ۲۰۱۴ که ۲۰۹ مرد سالم اسپانیایی بین ۱۸ تا ۲۳ ساله را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که با افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس، میزان اسپرم آنها کاهش می یابد. مطالعات متعددی نیز نشان داده اند که اسید های چرب ترانس ممکن است توانایی آنها را برای درگیر شدن در غشای اسپرم، یک گام مهمی در توسعه اسپرم، بروز دهند.

۱۲- جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد سمی و آلاینده های محیطی یا شغلی

آلودگی بیش از حد هوا و محیط زیست، عوامل محیطی، مانند کیفیت هوا و مواد شیمیایی سمی، اغلب با کاهش سلامت اسپرم و شمارش کلی آن مرتبط است. اجتناب از سموم زیست محیطی، در صورت امکان نیز به سلامت کلی کمک می کند.

۱۳-اجتناب ازمصرف زیاد سویا یا غذاهایی با استروژن غیر انسانی

برخی از غذاها، به ویژه محصولات سویا، شامل فیتواستروژن می باشد که ترکیباتی برای کاهش تستوسترون و تولید اسپرم هستند. بسیاری از محصولات کنسرو شده نیز این عوارض را در بر دارد.

۱۴- فولات و روی را به اندازه کافی دریافت کنید

در طی مطالعاتی، مصرف فولات و روی در ترکیبات به منظور افزایش تعداد و کیفیت اسپرم ها، اثبات شده هستند.

غذاهای مناسب برای افزایش تعداد اسپرم

اگر چه مصرف مکمل ها یک راه امن برای دریافت روزانه ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند، بدن همیشه به راحتی آنها را جذب نمی کند.

اکثر مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از ترکیبات خاص و طبیعی باعث می شود که بدن از آنها بهتر استفاده کند. بنابراین بهترین راه برای افزایش تعداد اسپرم به طور طبیعی ممکن است افزایش مصرف مواد غذایی با مواد مغذی مورد نیاز اسپرم باشد.

غذاهایی که دارای عناصر مقوی افزایش دهنده اسپرم هستند عبارتند از:

  • گردو

  • میوه های خانواده مرکبات

  • گندم و غلات

  • بیشتر ماهی ها، به ویژه ماهی قزل آلا

  • کدو

  • پیاز

  • بیشتر صدف ها

  • ویتامین D

  • شکلات تیره

  • سیر

  • موز

  • کلم بروکلی

  • زردچوبه

  • مارچوبه

  • بیشتر سبزیجات برگدار، به ویژه اسفناج و کلم بروکلی

  • آجیل و دانه های تخمیر شده

داروها برای افزایش تعداد اسپرم

یک پزشک ممکن است برای مردانی با تعداد اسپرم کم، دارو تجویز کند.

داروهایی که بعضی اوقات برای درمان تعداد اسپرم کم مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • کلومیفن سیترات خوراکی (سرپن)

  • سروفن خوراکی

  • آنتی بیوتیک ها به علت عفونت ادراری یا دستگاه تناسلی

  • گونادوتروپین کوریونی انسان (hCG) (نام تجاری Choragon و Pregnyl)

  • لتروزول یا آناستازول

  • آندروژن های خارجی

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

مطالب مرتبط
بیماری های رایج پس از بلایای طبیعی مانند زلزله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.