۶ فایده زیره برای سلامتی بدن

0

۶ فایده زیره برای سلامتی بدن

زیره سبز ادویه ای است که از گیاه Cuminum Cyminum بدست می آید. این گیاه که بومی  آسیا، آفریقا و اروپا است، به طور گسترده ای در آشپزی سراسر جهان استفاده می شود. زیره سبز دومین رنبه را در محبوب ترین ادویه ها، بعد از فلفل سیاه را دارد.

زیره سبز معمولا به صورت دانه های خشک و یا به عنوان پودر شده خریداری می شود. زیره سبز یکی از پایه های اصلی در ادویه های مخلوط مانند پودر کاری است. زیره سبز یکی از ادویه های اصلی در بسیاری از غذاهای مکزیک، هند، آفریقا و آسیا می باشد.

علاوه بر پخت و پز، زیره سبز به عنوان دارو برای سالیان سال در بسیاری از نقاط جهان در پزشکی استفاده شده است. در برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی، از زیره سبز برای کمک به هضم، درمان سرفه، کاهش درد و سلامت کبد استفاده می شده است.

در ایران مردم برای درمان زخم ها از زیره سبز استفاده می کنند، در حالی که مردم در تونس از آن برای کمک به مبارزه با عفونت ها و کاهش فشار خون استفاده می کنند. علاقه به زیره سبز رو به افزایش است، زیرا تحقیقات جدید خبر از پشتیبانی از مزایای سلامت جسمانی آن می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای بالقوه سلامت و خطرات مرتبط با زیره و همچنین نحوه اضافه کردن زیره به رژیم غذایی، این مقاله را مطالعه کنید.

مطالب این مقاله:

  • ۶ فایده زیره برای سلامتی بدن

  •  ارزش غذایی زیره سبز

  • خطرات احتمالی و عوارض جانبی

  • راه هایی برای افزودن زیره سبز به رژیم غذایی

  • نتیجه گیری

۶ فایده زیره برای سلامتی بدن

 ۱کاهش وزن:

زیره سبز ممکن است برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند مفید باشد. مطالعه ای که بر روی اضافه وزن بزرگسالان انجام شد، اثرات زیره بر وزن با داروهای کاهش وزن و پلاسیبو  مقایسه شد. پس از ۸ هفته، محققان دریافتند که هر دو گروه های مورد آزمایش وزن قابل توجهی از دست داده اند.

افرادی که با کمک زیره به کاهش وزن پرداخته بودند شاهد کاهش سطح انسولین خود نیز بودند. مطالعه دیگری نشان داد که زنان دارای اضافه وزن و چاقی که ۳ گرم پودر زیره را در ماست به مدت ۳ ماه مصرف می کردند، شاهد کاهش قابل توجهی در وزن کلی بدن، اندازه دور کمر و میزان چربی بدن بودند.

۲– کلسترول:

در مطالعاتی که بر روی  زنان دارای اضافه وزن و چاقی انجام شد، محققان دریافتند که مصرف ۳ گرم پودر زیره در روز منجر به کلسترول پایین و کاهش کلسترول LDL یا کلسترول بد و کاهش سطح تری گلیسیرید می شود.

زنانی که پودر زیره را مصرف کرده بودند نیز سطح HDL یا کلسترول “خوب” آنها افزایش یافته بود.

۳-دیابت:

مطالعه ای دیگر در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲، محققان به بررسی اثرات اسانس زیره سبز بر قند خون و فایده زیره برای سلامتی بدن پرداخته اند.

شرکت کنندگان در مطالعه ۱۰۰ میلیگرم (میلی گرم) روغن زیره سبز در روز، یا یک دارونما دریافت کردند. بعد از ۸ هفته در هر دو گروه، روغن زیره سبب کاهش قند خون، انسولین و هموگلوبین A1c شد. همچنین، گروه های روغن زیره نیز بهبود علائم مقاومت به انسولین و التهاب را نشان دادند. مطالعات دیگر در انسان نتایج مشابهی در تاثیر زیره سبز بر سطح قند خون را نشان داده است.

۴- سندرم روده تحریک پذیر و فایده زیره برای سلامتی بدن:

 در یک مطالعه جامع محققان به بررسی تاثیر قطره اسانس روغن زیره سبز بر علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پرداختند. پس از ۴ هفته، شرکت کنندگان در این مطالعه پیشرفت هایی را در بسیاری از علائم مانند کاهش درد معده و کاهش التهاب گزارش دادند. در پایان مطالعه، افرادی که مبتلا به IBS بودند، به طور عمده از یبوست رنج می بردند، حرکات روده ای بهتری داشته و تا حدی یبوست آنها درمان شد.

loading...

کسانی که در بیشتر اوقات اسهال داشتند، حرکت روده کمتری مشاهده و اسهال آنها درمان شد.

 ۵– استرس:

زیره سبز می تواند نقش مهمی در کمک به استرس بدن ایفا کند. یک مطالعه بر روی موش های صحرایی در مورد اثر عصاره زیره سبز بر علائم استرس انجام شده است. هنگامی که حیوانات عصاره زیره را قبل از فعالیت استرس زا دریافت می کردند، بدن آنها به طور قابل توجهی کمتر دچار استرس می شد.

زیره سبز می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان به کاهش استرس کمک کند. همان محققان دریافتند که زیره سبز، آنتی اکسیدانی موثر تر از ویتامین C در موش هایی است که مورد مطالعه قرار گرفته اند.

 ۶– افزایش حافظه:

همان مطالعه موش های صحرایی همچنین به تاثیر عصاره زیره بر روی حافظه اشاره پرداخته است. این مطالعه نشان داد که حیواناتی که عصاره زیره را دریافت کرده بودند دارای حافظه بهتری بوده و زودتر به یاد می آوردند.

ارزش غذایی زیره

 طبق اطلاعات پایگاه داده مواد غذایی ملی وزارت کشاورزی ایالات متحده، ۱ قاشق چایخوری زیره سبز شامل:

  • ۸ کیلو کالری

  • ۰.۳۷ گرم پروتئین

  •  ۰.۴۷ گرم چربی

  •  ۰.۹۳ گرم کربوهیدرات

 همان مقدار دانه زیره نیز ۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۳۹ میلی گرم آهن و ۸ میلی گرم منیزیم را فراهم می کند. علاوه بر این، زیره سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی بدن داشته باشد.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی زیره سبز

خوردن غذاهای پخته شده با زیره سبز به احتمال زیاد برای بعضی از مردم خطرناک است. برخی از افراد ممکن است حساسیت به زیره داشته باشند، در این صورت آنها باید از خوردن آن اجتناب کنند. قبل از مصرف زیره توصیه می شود تحقیقات بیشتری انجام شود. در یک مطالعه، بعضی از مردم پس از مصرف عصاره زیره، حالت تهوع، سرگیجه و درد معده را تجربه کرده اند.

همانطور که در ارتباط با تمام مکمل ها و غذاها، مردم باید مراقبت های بهداشتی و سلامتی لازم را نسبت به آنچه که مصرف می کنند، انجام دهند، بسیاری از مکمل ها ممکن است تأثیرات داروهای تجویزی خاصی را تحت تاثیر قرار دهند.

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل ها را برای کیفیت یا خالص بودن تحت نظارت قرار می دهد. تحقیقات خود را در مارک های مختلف انجام دهید. تحقیقات در موش های صحرایی نشان داد که محصولاتی شامل زیره سبز یا داروی حاوی این ادویه دارای سطح بالایی از آنتی بیوتیک بوده و برای درمان سل می توان مورد استفاده قرار داد. افراد مبتلا به دیابت، به ویژه افرادی که دارو را برای درمان دیابت مصرف می کنند، باید زیره را با احتیاط مصرف کنند زیرا ممکن است سطح قند خون را تغییر دهد.

راه هایی برای افزودن زیره سبز به رژیم غذایی

 زیره سبز دارای طبعی گرم بوده و به ویژه در سوپ ها، خورش ها و کره ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه همچنین می تواند برای تهیه سبزیجات یا گوشت قبل از کباب کردن استفاده شود.

نتیجه گیری فایده زیره برای سلامتی بدن

 زیره سبز ممکن است به منظور رسیدگی به انواع شرایط سلامتی و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات نشان داده است که زیره سبز می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به مبارزه با انواع خاصی از عفونت های باکتری و قارچی کمک کند.

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان دهنده این بود که زیره سبز ممکن است به جلوگیری از برخی انواع سرطان کمک کند. تحقیقات بیشتری نیاز است، به ویژه در تاثیر آن بر روی انسانها، اما به نظر می رسد مصرف زیره سبز در دنیای پزشکی توصیه می شود.

لازم به ذکر است که بهترین فرم مکمل و دوز زیره سبز در حال حاضر نامشخص است. در حال حاضر، زیره سبز در غذا به جای مکمل مورد مصرف قرار می گیرد.

 

مطالب مرتبط
آیا رژیم غذایی تخم مرغ موثر است؟

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.