زبان شکاف دار یا ترک های زبانی چیست؟

زبان شکاف دار یا ترک های زبانی

0

زبان شکاف دار یا ترک های زبانی چیست؟ ۵ درصد از جمعیت مردم ایالات متحده آمریکا دارای زبان شکاف دار می‌ باشند؛ پس اگر روی زبانتان ترک هایی را مشاهده می‌ کنید به هیچ وجه نباید نگران باشید. زبان شکاف دار وضعیتی خوش خیم و غیرسرطانی می‌ باشد و توسط یک یا چند شکاف- ترک یا شیار- عمیق یا سطحی بر روی زبان تشخیص داده می شود. نام های های دیگر این وضعیت عبارتند از:

  • Cracked Tongue
  • Lingua Plicata
  • Scrotal Tongue

علائم زبان شکاف دار

از علائم زبان شکاف دار می‌ توان به ترک های موجود بر روی سطح بالایی زبان اشاره کرد. در برخی از موارد این شیار ها می‌  توانند تا گوشه های زبان ادامه داشته باشند. عمق و اندازه این شکاف در افراد مختلف متفاوت است. این ترک ها می‌ توانند در امتداد یک دیگر باشند یا بصورت جدا از هم ظاهر شوند.

در بعضی از موارد اگر این شکاف ها عمیق باشند؛ باقی مانده غذاها می‌ توانند درون این شیار ها به دام بیفتند. افراد مبتلا به این وضعیت باید هنگام مسواک زدن؛ زبانشان را هم تمیز کنند تا این باقی مانده ها از سطح زبان پاک شوند. همچنین این کار به افراد کمک می‌ کند تا به عفونت های کمتری دچار شوند.

علل ایجاد زبان شکاف دار

پزشکان نمی‌ دانند که چرا ترک های زبانی ایجاد می شوند. برخی بر این عقیده اند که این وضعیت ارثی می‌ باشد. گاهی زبان شکاف دار در کنار موارد زیر دیده می‌ شود:

  • سندروم ملکرسون- رزنتال
  • گرانولوماتوز صورتی- دهانی
  • سندروم داون

زبان شکاف دار با زبان جغرافیایی و پسوریازیس ارتباط مستقیمی دارد.

زبان جغرافیایی

در برخی از موارد افرادی که به زبان شکاف دار مبتلا هستند؛ به زبان جغرافیایی نیز دچار می شوند. این وضعیت با نام التهاب زبانی مهاجر خوش خیم نیز شناخته می‌ شود.

مطالب مرتبط
پرهیز از ترکیبات غذایی مضر برای بدن انسان

زبان جغرافیایی وضعیتی التهابی و بی‌خطر است که سطح زبان را درگیر می کند. در بیشتر مواقع تمامی سطح بالایی زبان با برجستگی های کوچک و صورتی پوشیده می‌ شود. در زبان جغرافیایی پوشش این برجستگی ها از بین می‌ رود.

زبان جغرافی نشان دهنده هیچ گونه عفونت یا سرطانی نیست و معمولاً بی‌ خطر است.

پسوریازیس چرک دانه ای

این نوع پسوریازیس، شکلی غیرمعمول از پسوریازیس است. این وضعیت شدیدترین نوع پسوریازیس نیز می‌ باشد. پسوریازیس چرک دانه ای می‌‌ تواند تمامی سطح بدن را با ترکیبی از دانه های چرکی و پوست قرمز دردناک بپوشاند.

در هنگام معالجه این وضعیت بیشترین تمرکز بر روی از بین بردن علائم بیماری می‌ باشد. این درمان ها می‌ توانند با استفاده از پرتودرمانی یا داروهای زیر انجام شوند:

  • سیکلوسپورین
  • اسیترتین
  • متوترکسایت

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.