کشف اسم الله و علی (ع) بر روی لباس های قدیمی وایکینگ ها

کشف اسم الله و علی(ع) بر روی لباس های قدیمی وایکینگ ها

بررسی لباس وایکینگ ها که تصور می شد الگوهای مخصوص خودشان بر روی آن حک شده، پس از دهه ها باعث شگفتی همگان شد.

 الگوهای رسم شده که شبیه خط کوفی بودند کلمات علی (ع) و الله را نشان می دهد. این اولین بار است که بر روی یک اثر تاریخی در اسکاندیناوی نام علی (ع) دیده شده است.

در نظر اول این کشف، نادر و شگفت انگیز به نظر می آید درحالی که پس از کمی تأمل به این نتیجه می رسیم که دور از ذهن هم نیست. این الگو ها بر روی لباس های بیرون کشیده شده از لاشه کشتی های قرن ۹ و۱۰ در اطراف گاملا، اوپسالا و همچنین در قبرستان چمبر وایکینگ ها دیده شده است.

این کشف زمانی اتفاق افتاد که گروهی از محققان در تلاش برای بازسازی الگوی لباس های پیدا شده در گورستان وایکینگ ها برای نمایشگاه پیش رو در موزه Enkoping سوئد بودند.

 این کشف آنیکا لارسون یکی از باستان شناسان دانشگاه اوپسالا این پیام را دارد:

“این یک اتفاق بسیار مهم است چون چنین اتفاقی در اوپسالا غیرمعمول و نادر می باشد. این کشفیات نشان می دهند که وایکینگ ها لباسی مطابق دین امروزی ما یعنی اسلام می پوشیده اند. مدارکی وجود دارد که نشان می دهد وایکینگ ها بی ارتباط با مسلمان ها نبوده اند.”

در سال ۲۰۰۹ محققان دریافتند که وایکینگ ها برای ساخت شمشیر های خود از روش مردم عرب استفاده می کرده اند که احتمالا مردم این کپی برداری را از طریق ارتباطات تجاری که با عرب ها در ولگا داشته اند یادگرفته اند.

در سال ۲۰۰۸ یک سکه مربوط به دوران وایکینگ ها در سوئد کشف شد که متعلق به عرب ها می باشد. علاوه بر این دو سال پیش داخل قبر زنی که قدمت آن به قرن ۹ برمی گردد حلقه ای کشف شد که بر روی آن کلمه الله حک شده بود.

یک لباس هم که پارچه آن از نوع و جنس پارچه پارسی می باشد در کشتی غرق شده در نروژ یافت شد. لارسون در ابتدا بیان کرد که بر روی این لباس ها طرحی معنی دار پیدا نمی کند اما پس از مدتی به یاد لباس های آفریقایی ها در اسپانیا افتاد. الگو ها و تکنیک های به کار گرفته شده در دوخت این لباس ها مربوط به پارسیان بوده است.

بر روی این لباس ها کلمه حک شده علی (ع) به راحتی شناسایی شد اما کلمه الله به دلیل وارونه و معکوس بودن به راحتی قابل تشخیص نبود.Amir de martino  دلیل قابل تشخیص نبودن کلمه الله را به درستی کپی نکردن آن بر روی لباس ها می داند.

لارسون معتقد است که وایکینگ ها علاوه بر لباس، عقاید و اعتقادات مسلمانان را نیز تقلید و کپی برداری کرده اند و به زندگی دوباره پس از مرگ ایمان آورده اند.

البته باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد تا مشخص شود هویت افراد پیدا شده در سوئد ایرانی است یا وایکینگ هایی هستند که لباس ایرانی پوشیده اند. کیفیت پارچه های اسلامی به قدری بالا بوده که مسیحیان در کلیساها نیز از این پارچه ها استفاده می کرده اند. البته باید گفت این پارچه ها به دلیل کیفیت و زیبایی خود معروف بوده اند نه طرح های اسلامی شان.

اهالی اسکاندیناوی بدون دانستن معنی کلمات حک شده بر روی این لباس ها فقط آنها را کپی می کرده اند و به وایکینگ ها می فروخته اند. یافته ها و کشفیات لارسون در حال حاضر به عنوان بخشی از نمایشگاه وایکینگ ها در موزه Enkoping که در تاریخ ۳ فوریه ۲۰۱۸ اجرا می شود نمایش داده می شود.

 

مطالب مرتبط
بر اساس تحقیقات یک تیم باستان شناسی، نئاندرتال ها توانایی ایجاد آثار هنری داشتند

نویسنده:

MICHELLE STARR

۱۳ OCT 2017

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

نظرات بسته شده است.