ماهی قرمز هفت سین و انتقال سل پوستی به انسان

0

ماهی قرمز هفت سین و انتقال سل پوستی به انسان

ماهی قرمز و لاک پشت ناقل بیماریهای سالمونلا و سل پوستی به انسان هستند. اگر ماهی قرمز ناقل سل پوستی باشد علایمی چون لاغری، بی اشتهایی، ریزش فلسها، زخم روی بدن، پوسیدگی باله ها، بیرون زدگی چشمها و بر آمدگی شکم دراین آبزی مشاهده می شود.

این بیماری حتی در صورت بروز، فقط هنگام تماس ماهی آلوده با پوست زخم شده دست به هنگام جابجایی ماهی، به انسان منتقل می شود و برای پیشگیری باید از دستکش استفاده کرد و پس از هر بار تماس با ماهی یا آب ماهی، دستها را با آب و صابون شست.

بیماری در انسان، در افرادی دیده می شود که در منزل آکواریوم دارند و ماهی نگهداری می کنند و یا بدلیل شغلی در تماس با ماهی هستند و عامل بیماری از طریق خراشهای پوستی به انسان منتقل می شوند اما در مواردی، بیماری در افرادی که در آبهای آلوده شنا می کنند، گزارش شده است. مایکوباکتریوم مارینوم درآب و خاکهای که به لاشه ماهی آلوده هستند یک تا دوسال توانائی بیماری زائی دارند. از زمانی که میکروب وارد بدن شود تا ایجاد بیماری دو تا چهار هفته است. اما دربرخی موارد این مدت ممکن است ۹ماه طول بکشد. علائم بیماری در انسان بصورت ضایعات پوستی بوده و بادانه ها قرمز رنگ و آبسه تظاهر می کند و در صورت ایجاد زخم پوستی ممکن است تاچند ماه بهبودی آن طول بکشد. در تماسهای شغلی و کسانی که آکواریوم دارند معمولاً انگشتان دست مبتلا می شود ولی در شناگران در پا و زانو و آرنج ضایعات ایجاد می شود. ضایعات شدیدتر در تاندون و استخوان ایجاد می شود که در صورت چسبندگی مفاصل ممکن است در عملکرد عضو ایجاد اختلال کند. در برخی موارد ضایعات ممکن است در عرض یک تا شش ماه خودبه خود بهبود یابد اما درمان با آنتی بیوتیک شامل کلاریترومایسین، مینوسیکلین، ریفامپین به همراه اتامبوتول برای پیشگیری از عمقی شدن مفاصل و تاندونهای درگیر تجویز می شود. به منظور پیشگیری از انتفال بیماری باید از تماس مستقیم باماهی یا آب ماهی خودداری و یا از دستکش استفاده شود. در صورت تماس با ماهی یا آب ماهی باید موضع مورد تماس با آب فراوان شستشو شود.

مطالب مرتبط
فراخوان 200 میلیون تخم مرغ به دلیل احتمال داشتن باکتری سالمونلا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.