دستبند بازویی یا مچی، کدام برای اندازه گیری فشار خون دقیق تر است؟

اندازه گیری فشار خون

0

به افرادی که دارای فشارخون هستند، توصیه شده که فشار خون خود را با دستگاه خانگی اندازه بگیرند. توانایی اندازه گیری فشار خون در خانه بدلائل زیاد دارای فواید متعددی است ازجمله:

  • می تواند تصویری از وضعی نشان دهد که وقتی یک فرد مشغول زندگی روزانه اش است، برای فشارخون او بوجود می آید.
  • به بیمار کمک می کند که ببیند فشار خونش در خانه در مقایسه با مطب پزشک تا چه اندازه متفاوت است
  • به شخص کمک می کند که مشاهده نماید که تغییرات در مصرف دارو و سبک زندگی اش چه اثراتی داشته است
  • این روش می تواند به بیمار این احساس را بدهد که کنترل بیشتری بر روی بیماری خود دارد
  • به پزشک یک بیمار تصویر کاملی از میزان فشار خون او در هر روز ارائه می دهد

این منافع همگی ارزش سرمایه گذاری برای دستگاه خانگی نظارت بر فشارخون را دارند ولی سئوال اصلی این است که آیا دستبندی که به دور بازو بسته می شود بهتر است یا آنکه به مچ دست بسته می شود؟

انتخاب بهترین دستبند برای اندازه گیری فشار خون

بعضی افراد ترجیح می دهند که از دستبند مچی استفاده کنند چون  دسترسی به آن از دستبند بازویی آسانتر است و نیازی به این نیست که فرد آستین خود را بالا بزند یا پیراهنش را درآورد تا بتواند از دستبندی که دور بازویش بسته، استفاده کند. فایده دیگر دستبند مچی برای افرادی است که چاق هستند و ممکن است نتوانند از دستبندی که اندازه دور بازویشان باشد، استفاده کنند. همچنین  فردی که دارای جراحت در قسمت بالای بازو می باشد، می تواند از دستبند مچی استفاده نماید.

بااینحال انجمن قلب امریکا بدلائل متعددی دستبند مچی را برای بسیاری از افراد توصیه نمی کند. در یک تحقیق منتشرشده در سال ۲۰۱۶ در نشریه فشارخون، محققین به بررسی ۷۲۱ نفر پرداختند که از دستبند مچی برای اندازه گیری فشارخون خود در خانه استفاده می کردند و همچنین به آنها گفته شد که یک دستبند نیز بدور بازوی خود ببندند. فشارخون هر شرکت کننده در مطب پزشک با هر دونوع این دستبندها اندازه گیری شد.

مطالب مرتبط
آیا چاقی شکمی خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

وقتی دستبندهای مچی در خانه استفاده شدند، ارقام آنها در مقایسه با دستبندهای بازویی بطور قابل توجهی متفاوت بودند. حدود ۸۶% از شرکت کنندگان دارای ارقام گوناگونی بودند که حداقل ۵ میلی گرم در مقایسه با اندازه دستبند بازویی فرق داشتند. همچنین سه چهارم شرکت کنندگان دارای ارقام حداقلی ۱۰ میلی گرم بیشتر در مقایسه با دستبند بازویی بودند.

یکی از دلائل اینکه چرا ارقام دستبند مچی با دستبند بازویی خیلی متفاوت هستند، این بود که اکثر شرکت کنندگان، دستبند مچی را به شکل غلط بسته بودند چون در هنگام اندازه گیری فشار خون با دستبند مچی، دست باید در طول آزمایش به حالت درست قرار داشته باشد. اگر خواندن دستبند مچی درحالی انجام شود که مچ دست بر روی لباس بیمار قرار گرفته است، رقم دقیق نخواهد بود. هنگام اندازه گیری فشارخون، دستبند باید در سطح قلب باشد، یعنی همانطور که قسمت بالای بازو در این حالت قرار دارد و چون مچ دست از قلب دورتر است، می تواند منجر به اندازه گیری نادرست فشار خون شود.

در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۳ در نشریه نظارت بر فشار خون چاپ شد، دستبندهای مچی و بازویی که هر کدام به یکی از دستها بسته شده بودند، بطور خودکار برای اندازه گیری فشارخون شرکت کنندگان در یکدوره ۲۴ ساعته استفاده شدند و نتیجه این بود که ارقام حداکثری و حداقلی دستبند مچی بطور قابل توجهی در مقایسه با دستبند بازویی فرق داشتند.

عوامل دیگری که باید درنظر گرفته شوند، این است که رگهای مچ دست عمیق تر از رگهای قسمت بالای دست هستند، یعنی بررسی آنها سخت تر است و چون باریکتر می باشند، علائم ضعیف تری دارند.

نتیجه گیری

عوامل زیادی وجود دارند که در تصمیم گیری راجع به اینکه آیا از دستبند بازویی یا مچی برای اندازه گیری فشار خون در خانه استفاده شود، موثر هستند. از پژوهش هایی که به تحلیل این موضوع در انجمن قلب امریکا پرداخته اند، میتوان نتیجه گرفت که دستبند بازویی از مچی بهتر است. چون هدف از اندازه گیری فشار خون در خانه، دسترسی به دقیقترین رقم ممکن است و لذا دستبند بازویی می تواند گزینه بهتری نسبت به دستبند مچی برای رسیدن به این هدف و  اندازه گیری فشار خون به صورت دقیق ترباشد.

مطالب مرتبط
آموزش اندازه گیری فشار خون در منزل به طور صحیح

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.