۶ کار غلط در روابط اجتماعی که باعث نفرت مردم از شما می شود
هر کسی می تواند از اولین ملاقات با دوستش و فکری که در دیدار اول در مورد او داشته برایتان داستانی بگوید، اما در نهایت نظرش عوض شده و پی برده که آن شخص، بهترین کسی بوده که تا آن زمان دیده است.
به طور کلی، شما برای اینکه فردی بخواهد زمان بیشتری را با شما صرف کند، فقط چند ثانیه وقت دارید. همه چیز مهم است: از نام خانوادگی شما گرفته تا بوی ناخوشایند بدنتان.
در این نوشتار که توسط کارشناسان روانشناسی وبسایت وردنگار گردآوری شده است، کارمندان داخلی یک شرکت تجاری، یافته های علمی مختلف را در مورد ویژگی ها و رفتارهایی که مردم را از شما متنفر می سازد، به صورت آنلاین و شخصی به اشتراک گذاشته اند.
۱-عکس های بیش از حد در فیس بوک به اشتراک می گذارید
اگر شما فردی هستید که از ماه عسل خود، فارغ التحصیلی پسرعمو و لباس هالووین و… تصاویر لحظه ای در همان روز به اشتراک می گذارید، ممکن است لازم باشد این کار را متوقف کنید.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که ارسال عکس های بیش از حد در فیس بوک می تواند به روابط واقعی زندگی شما آسیب برساند.
دیوید هاوتون، مدرس کسب و کار بیرمنگام، اظهار داشت:
“این به این دلیل است که مردم، به غیر از نزدیکان و خویشاوندان، به نظر نمی رسد که بتوانند با افرادیکه دائما عکس های خود را به اشتراک می گذارند به خوبی ارتباط برقرار کنند.”
به ویژه، دوستانتان تمایل ندارند که شما عکس های بیش از حد خانوادگی بگذارید و خویشاوندانتان هم از اینکه عکس های زیادی از دوستان خود بگذارید، خوششان نمی آید.
بن مرید از دانشگاه ادینبورگ همچنین بر روی این مطالعات کار کرده و در نهایت هشدار می دهد که:
“هنگام اشتراک گذاری عکس هایتان محتاط باشید و به این موضوع فکر کنید که همه افراد دیگر ممکن است آن را ببینند. اگرچه اشتراک گذاری یک راه عالی برای بهبود روابط است با این وجود می تواند به آن آسیب برساند. “
۲- دوستان نه خیلی زیاد و نه خیلی کم در فیس بوک دارید
در یک مطالعه سال ۲۰۰۸، محققان دانشگاه ایالتی میشیگان از دانشجویان دانشگاه خواسته بودند تا به پروفایل های فیس بوکی خیالی نگاه کنند و تصمیم بگیرند که چه میزان صاحبان پروفایل ها را دوست دارند.
نتایج نشان داد که “نقطه شیرین” برای دوست داشتنی تر شدن حدود ۳۰۰ نفر بود. رتبه بندی دوست یابی زمانی در کمترین حالت بود که یک مالک پروفایل حدود ۱۰۰ دوست داشت و تقریبا به همان اندازه کم، زمانیکه تعداد بیش از ۳۰۰ دوست داشت.
به همین دلیل است که بیشتر از ۳۰۰ دوست می تواند تخریب کننده رابطه باشد، نویسندگان این مقاله بیان می کنند:
“افرادی که دوستان زیادی دارند ممکن است بیش از حد بر روی فیس بوک تمرکز کنند و به جای محبوبیت، ناامیدی نصیبشان شود.”
از سوی دیگر، دانش آموزان کالج، هر یک با حدود ۳۰۰ دوست در فیس بوک مورد ارزیابی قرار گرفتند. بنابراین محققان اذعان دارند که در جمعیتی که رایج ترین تعداد دوستان فیس بوکی ۱۰۰۰ است، نقطه شیرین برای دوست یابی می تواند ۱۰۰۰ باشد.
با این حال، توجه داشته باشید که یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که متوسط تعداد دوستان فیس بوکی در میان کاربران بزرگسال ۳۳۸ نفر بوده است.
جالب توجه است که مطالعات همچنان نشان می دهند که شرکت کنندگان در تحقیق اگاهانه نمی دانند که وقتی در فیس بوک دوستان خیلی زیاد یا خیلی کمی دارند مردم نسبت به آنها علاقه ی کمتری دارند.
۳- مسائل بی نهایت شخصی و اولیه خود را فاش می کنید
به طور کلی، مردم بعد از اینکه رازهای خود را بازگو می کنند، بیشتر یکدیگر را دوست دارند. بی پرده گویی یکی از بهترین راه های ایجاد دوستی در افراد بزرگسال است.
اما روانشناسان می گویند که افشای بیش از مسایلشخصی – مثلا گفتن این که خواهر شما دارای یک رابطه عاطفی است – می تواند شما را غیرقابل اعتماد جلوه دهد و محبوبیت شما را بکاهد.
نکته اساسی این است که فقط مقدار مناسبی از حقایق شخصی را بازگو کنیم. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که توسط سوزان اسپرچر در دانشگاه ایالت ایلینوی انجام شد نشان دادکه به سادگی با به اشتراک گذاری جزئیاتی در مورد سرگرمی ها و خاطرات مورد علاقه دوران کودکی تان می توانید خود را گرم و جذاب جلوه دهید.
۴-از اشخاص سووالاتی می پرسید بدون اینکه در مورد خودتان صحبت کنید.
یک مطالعه مشابه در سال ۲۰۱۳ با کشف مهمی از این اندیشه همراه بود که فاش ساختن اسرار شخصی پیش بینی را نزدیکتر می سازد: این حالت باید دوجانبه باشد. اطرافیان زمانیکه رازی را برای شما می گویند اگر شما نیز متقابلا این کار را انجام ندهید کمتر به شما علاقه نشان می دهند.
در این مطالعه، شرکت کنندگان بدون آشنایی اسرار خود را مبادله می کردند و به طور خودکار هر ۱۲ دقیقه یک بار اسرار خود را برای یکدیگر بازگو می کردند. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در گروه مبادله اسرار، یکدیگر را به میزان قابل توجهی دوست دارند.
از نظر محققان این پژوهش، “هرچند ممکن است افراد خجالتی یا اجتماعی مضطرب سؤال دیگری را مطرح کنند تا توجه دیگران را از خود بردارند، تحقیقات ما نشان می دهد که این یک استراتژی خوب برای ایجاد یک رابطه نیست. هر دو شرکت کننده در یک تعامل باید برای ایجاد همبستگی متقابل و دوست داشتن مسائلی از هم را بدانند “
۵- عکس پروفایل خود را از نمای نزدیک می گذارید
اگر پروفایل LinkedIn شما یک تصویر از چهره تان را عملا در برابر دوربین قرار داده است، به نظر عاقلانه ترین راه آنست که آن را تغییر دهید.
تحقیقات موسسه فناوری کالیفرنیا نشان می دهد که چهره هایی که فقط ۴۵ سانتیمتر از دوربین فاصله دارند – حدود ۱.۵ فوت – اعتماد پذیری، جذابیت و شایستگی کمتری نسبت به چهره های با فاصله ۱۳۵ سانتیمتر یا در حدود ۴.۵ دارند.
۶- احساسات خود را مخفی می کنید
تحقیقات نشان می دهد که اجازه درک احساسات واقعی شما بهترین استراتژی برای جذب افراد به سمت خودتان است.
در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، محققان دانشگاه اورگان، به شرکت کنندگان دو صحنه غم انگیز و خوشحال کننده یک بازی را نشان دادند. در بعضی موارد، بازیگران این فیلم به طور طبیعی واکنش نشان می دادند و در بعضی موارد احساسات خود را سرکوب می کردند.
سپس دانشجویان کالج چهار نسخه از ویدیوها را تماشا کردند. محققان میزان مقبولیت دانشجویان به دوست داشتن افراد در فیلمها را مورد ارزیابی قرار دادند و همچنین شخصیت افراد در فیلم را اندازه گیری نمودند.
نتایج نشان داد که افرادی که احساسات خود را سرکوب کرده بودند نسبت به افرادی که به طور طبیعی رفتار می کردند، کمتر دوست داشتنی و همچنین از برون گرایی و مقبولیت کمتری برخوردار بودند.
محققان بیان می کنند: “مردم، روابط نزدیک و بدون هیچگونه تقلبی را دنبال می کنند. آنها به احتمال زیاد دنبال افرادی هستند که در ازای زمانیکه برای رابطه صرف می کنند، تعامل نشان دهند. بنابراین وقتی فرد متوجه می شود که طرف مقابل احساسات خود را پنهان کرده، ممکن است آنرا به عنوان بی علاقگی در بیان موارد عاطفی، حمایت اجتماعی و ارتباط بین فردی تفسیر کند”.
همچنین بخوانید:
۷ اشتباه فاحش روابط اجتماعی برای نفرت انگیز شدن
اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.