سگ ها می توانند منبع بعدی بروز یک بیماری فراگیر مرگ بار باشند

محققان هشدار داده اند که بهترین دوست انسان سگ ممکن است ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری همه گیر آنفولانزا مانندی قرار دهد که سبب بروز مرگ و میر در جامعه ی بشری خواهد شد.

0

سگ ها می توانند منبع بعدی بروز یک بیماری فراگیر مرگ بار باشند

محققان هشدار داده اند که بهترین دوست انسان سگ ممکن است ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری همه گیر آنفولانزا مانندی قرار دهد که سبب بروز مرگ و میر در جامعه ی بشری خواهد شد.

علت اصلی این پیش بینی نگران کننده این است که تنوع آنفلوانزا در انواع گونه های سگ ها در حال افزایش است و شواهد جدید نشان می دهند که این ویروس ها از خوک ها به سگها منتقل شده اند. این تحولات با تحولات رخ داده در H1N1 که در سال ۲۰۰۹، در گونه های پرندگان رخ داد و سبب بروز آنفولانزا شد مطابقت دارد.

به عقیده ی تیمی که در حال انجام این مطالعه هستند به زودی، یک سناریوی مشابه نیز در رابطه با سگ ها رخ خواهد داد و با توجه به ارتباط بین این حیوانات و انسان ها به گونه ی انسانی نیز منتقل خواهد شد، هرچند هنوز شواهدی مبنی بر انتقال این بیماری به انسان ها کشف نشده است.

یکی از محققان این تحقیق که، آدولفو گارسیا ساستر نام دارد، از دانشکده پزشکی ایکانی در Mt Sinai نیویورک در این خصوص می گوید: “اکثر بیماری های فراگیر به خوک ها که به عنوان میزبان های میانجی ​​ ویروس های پرندگان و انسانها عمل می کنند مرتبط می باشد.

  “در این مطالعه ما دریافتیم که ویروس های آنفلوانزا از پرندگان به خوک ها و سپس به سگ ها منتقل شده اند.”

اولین مورد مشابه مشاهده شده از چنین ویروس آنفولانزایی پانزده سال پیش از یک اسب به یک سگ منتقل شده بود. پنج سال پیش، دانشمندان ویروس های انفولانزای مرغی را کشف نمودند که بین پرندگان و سگ ها مشترک بودند.

حالا به نظر می رسد می توانیم خوک ها را نیز به این لیست اضافه کنیم، و جدول زمانی نشان می دهد که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.

مطالب مرتبط
آنچه شما باید درباره لجن صفراوی بدانید

محققان ژنوم کامل ۱۶ ویروس آنفلوانزای نمونه برداری شده از   ۸۰۰ سگ را در جنوب چین در طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ توالی یابی کردند. آن ها با نوع خاصی از آنفولانزای خوکی مواجه شدند و تغییرات جدید ی را در ویروس های آنفولانزای خوکی مشاهده نمودند. نمونه های گرفته شده از سگ هایی به دست آمده بودند که به دامپزشکی رفته و  با مشکلات تنفسی مواجه شده بودند و حدود ۱۵ درصد از این حیوانات نیز آنفلوآنزا داشتند.

گارسیا ساستر می گوید:

“آن چه که ما مشاهده نمودیم مجموعه دیگری از ویروس ها هستند که در گوشت خوک و در پرندگان نیز مشاهده شده و در حال حاضر در سگ ها نیز قابل مشاهده هستند. گویا این ویروس ها به راحتی از حیوانی به حیوان دیگر منتقل می شوند.”

بنابراین در سال ۲۰۰۹ آنفلوآنزای مرغی به خوک ها منتقل شد و با گونه های موجود از ویروس ترکیب گردید تا بتواند چیزی متفاوت را ایجاد کند و سپس از خوک ها به انسان ها منتقل گردید. از آن جایی که این سویه کاملا جدید بود ما هیچ ایمنی در مقابل آن نداشتیم و لذا باعث ایجاد مرگ و میر زیادی شد.

سوال بعدی این است که آیا این ترکیب از ویروس آنفولانزا که در سگ ها مشاهده شده، برای انسان ها مضر است یا خیر و، در صورتی که هرگز جهشی ایجاد نشود آیا ما می توانیم براورد کنیم که چگونه و با چه هزینه ای می شود با این سویه ی جدید مقابله کرد.

همانطور که ویروس ها ترکیب می شوند تنوع آن ها نیز افزایش می یابد و، شانس این که بتوانند سریع تر انسان ها را مبتلا کنند نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به این موضوع، تیم تحقیقاتی خواستار انجام اقداماتی برای محدود کردن گسترش ویروس های آنفلوانزا در بین سگ ها شده و برنامه های واکسیناسیون یکی از گزینه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. سگ هایی که در این مطالعه شرکت کردند، از یکی از مناطق چین انتخاب شده اند و یکی از دلایلی که سبب شده این تحقیق هنوز جدی گرفته نشود این است که ممکن است این نمونه نشان دهنده نمونه ویروس های کل جهان نباشد.

مطالب مرتبط
کانسپت جدید کمپانی بیوک که از مدل تولیدی آن الهام گرفته شده است

هشدار دیگر این است که وقتی یک بیماری فراگیر رخ می دهد، سویه ویروسی که از سگ ها به انسان منتقل شده نیز می تواند به راحتی در بین افراد مختلف منتقل شود و سبب همه گیر شدن بیشتر بیماری گردد.

اگر ایمنی انسان در برابر این ویروس ها بالا باشد، خطر ابتلا به آن ها کمتر خواهد بود، اما ما اکنون یک میزبان جدید داریم که در آن ویروس آنفولانزا تکثیر و متنوع نمودن ویژگی های ژنوتیپی و فنوتیپی خود را شروع کرده است، و از بد شانسی ما این میزبان جدید رابطه ی بسیار نزدیکی نیز با انسان ها دارد.

تنوع این بیماری در سگ ها هم اکنون بسیار زیاد شده است، زیرا نوع ترکیبی ویروس هایی که در سگ ها ایجاد می شود خطر ابتلای یک سگ یا انسان را به ویروس افزایش می دهد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.