آیا می دانید کشیدن نخ دندان ، ما را بیشتر در معرض مواد سمی قرار می دهد

0

تغذیه در مواد دور ریختنی (یک بار مصرف) و کشیدن نخ دندان از جمله کارهای رایج بسیاری از افراد است. با این حال مطالعه ای جدید یافته است که این امر، می تواند افراد را در معرض مواد شیمیایی قرار دهد.

کشیدن نخ دندان و عوارض آن!

مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) مبدل به بخشی از زندگی روزمره انسان شده است. این مواد آبکی و گریسی غیر قابل نفوذ در بسیاری از محصولات- از فست فود گرفته تا انواع خاصی از لباس ها- موجود هستند.

همچنین انسان ها، از طریق آب آلوده و حتی گرد و غبار آلوده در معرض مواجهه با این مواد هستند. با این حال- طبق گفته سازمان حفاظت از محیط زیست (EPA)- آنچه بیش از همه مرتبط با آن است این است که این مواد شیمیایی ساخته ی دست بشر، بدون تجزیه در بدن دوام خواهد یافت.

قرار گرفتن مکرر بشر در معرض  PFAS برخی محققان را بر آن داشته است که تاثیر این مواد بر سلامت انسان را مورد بررسی قرار دهند. تاکنون، نتایج، ارتباطی بین ماده مذکور و مشکلات سلامتی نظیر کلسترول بالا، نارسایی کلیه و سرطان پروستات و تیروئید را نشان داده است. مطالعه ی جدیدی در رفتارهای رایج انسانی تحقیق کرده است تا ببیند چه ارتباطی بین این رفتار ها و در معرض  PFAS قرار گرفتن وجود دارد.

شرکت کنندگان، ۱۷۸ زن میانسال بودند که نیمی از آن ها آفریقایی- آمریکایی و نیمی دیگر سفیدپوست غیر اسپانیایی بودند. این زنان، قبلا عضوی از موسسه بهداشت عمومی کودکان، در مطالعات بهداشت و توسعه سلامت آن ها بودند که در سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ در اوکلند، CA، زنان باردار را ثبت کردند.

هدف آن، مشخص کردن تاثیر مواد شیمیایی زیست محیطی و سایرین بر روی بیماری ها می باشد.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف آریپیپرازول ( Aripiprazole ) - داروی بیماری های روانی

سطوحPFAS  نخ دندان

دانشمندان سازمان Silent spring و بهداشت عمومی در برکلی، CA، از نمونه های خون گرفته شده از زنان در سال های ۲۰۱۳- ۲۰۱۰ استفاده کردند.

آن ها نمونه ها را بررسی کردند تا ۱۱ نوع PFAS را بیابند. آن ها همچنین در برخی موارد، طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ با هر زن مصاحبه کردند و از یکسری مسائل در مورد رفتارهایی که بطور بالقوه با در معرض PFAS قرار گرفتن مرتبط هستند سوال کردند.

آن ها مصرف مواد غذایی (در ظروف یکبار مصرف)، نخ دندان کشیدن؛ و قالی و مبل های مقاوم در برابر لکه را مورد خطاب قرار دادند. وقتی دانشمندان تمام نمونه های خونی را بررسی کردند و آن ها را با جواب های زنان مقایسه کردند، عواملی نظیر زندگی در مناطقی با آب های آلوده به PFAS را در نظر گرفتند. نتایج در مقاله پرتو علم و اپیدمیولوژی محیطی ارائه شد.

جالب ترین مشاهده این مطالعه این بود که  نخ دندان خاصی سطوح بالایی از PFAS را نشان می داد. سپس، محققان حضور فلوئورین (fluorine) را در ۱۸ نوع مختلف نخ دندان مورد مطالعه قرار دادند که همه آن ها نشان دهنده ی حضور PFAS بودند. آن ها گزارش کردند که نخ دندان نوع Glide (لغزنده) و سه نوع غیرGlide  آن حاوی فلوئورین هستند.

این امر با نتایج  آزمایشات خون زنان همخوانی داشت چرا که آنانی که از برند خاصی از نخ دندان Glide استفاده می کردند سطوح بالاتری ازPFAS را که S×PFH نام دارد، در خون خود داشتند.

تغییر رفتارها (هنجارها)

دیگر یافته ها نشان دهنده ی بود که زنان آفریقایی- آمریکایی که بطور مکرر غذاهایی با بسته بندی پلاستیکی می خوردند، مثل یکبار مصرف ها (دور ریختنی)، سطوح بالاتری از ۴ نوع PFAS را خون خود داشتند. این نتیجه با نتایج حاصل از زنانی که کمتر از این نوع غذاها استفاده می کردند قابل مقایسه بود.

مطالب مرتبط
خوراکی های ممنوع در بین دندانپزشکان

زندگی در منطقه ای با آب آلوده به  PFAS و زندگی در خانه ای با فرش ها و مبل های مقاوم به لکه نیز نشان دهنده ارتباط با سطوح بالای PFAS در خون بود.

دانشمندان همچنین توجه داشتند که زنان سفیدپوست غیر اسپانیایی سطح بالایی از دو ماده  PFAS: PFOA وS×PFH را داشتند. روشن نیست که چرا این مورد برای زنان آفریقایی- آمریکایی صدق نمی کند، اما این تفاوت می تواند به گونه ای متفاوت از رفتاری باشد که محققان اندازه گیری نکرده اند.

تعداد شرکت کنندگان و این واقعیت که اکثر افراد در کالیفرنیا زندگی می کنند، به همراه فقدان تحقیقات در مورد مردم آمریکای لاتین و کشور های آسیایی-آمریکایی محدودیت های این گزارش ها هستند. با وجود این:

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که استفاده از نخ دندان با سطوح بالای PFAS، با بار بالایی از این مواد شیمیایی در بدن در ارتباط است. خبر خوب بر مبنای یافته های ما این است که مصرف کنندگان می توانند نخ دندانی را انتخاب کنند که حاوی PFAS نباشد.

او  توضیح می دهد که این یافته ها راهی برای اثبات این موضوع هستند که محصولات مصرفی در معرض PFAS قرار می گیرند و شرکت ها باید “محدود کردن این مواد شیمیایی” را در اولویت کار خود قرار دهند.

هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.