نمک صفرا چیست و چه خطراتی دارد؟

نمک صفرا

0

نمک صفرا – صفرا مایع گوارشی است که در کبد تولید می شود و شامل نمک های صفراوی و مواد دیگری است و چربی هایی که از رژیم غذایی دریافت می شود را تجزیه می کند کبد، هر روز  تقریبا ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی لیتر صفرا تولید می کند که عمدتا از آب و الکترولیت ها تشکیل شده اما شامل ترکیبات ارگانیکی مانند نمک صفرا، کلسترول، فسفولیپید، بیلی روبین و ترکیبات خوراکی مانند پروتئین نیز است.

صفرا، یک ترشح سبز رنگ مایل به زرد است و به هضم چربی ها در اثنی عشر که در ابتدای روده کوچک قرار دارد، کمک می کند. هنگام ترشح صفرا، مواد زائد نیز از بدن خارج می شوند.

صفرا مستقیما از سلول های کبدی ترشح شده و سپس به کیسه صفرا منتقل می شود که به کبد حمله کرده و در بالای روده کوچک قرار می گیرد. در کیسه صفرا، صفرا با جذب آب و الکترولیت های کوچک، غلیظ شده و ذخیره می شود. بدن، صفرا و سایر ترشحات را تا زمانی که برای انجام عمل هضم مورد نیاز باشد، ذخیره می کند. پس از خوردن غذا، مجرای صفراوی باز می شود و اجازه می دهد تا صفرا، آنزیم ها و ترشحات دیگر، به وظایف خود عمل کنند.

نمک صفرا، جزء مواد اصلی و آلی موجود در صفراست و به بدن این اجازه را می دهد که کلسترول و ترکیبات  سمی، مانند بیلی روبین و داروهای متابولیت را دفع کند. نمک های صفراوی در سلول های کبدی که هپاتوسیت نامیده می شوند، سنتز می شوند و سپس در کیسه صفرا ذخیره می شوند و در ابتدای روده کوچک ترشح می شوند. سپس دوباره جذب و به کبد بازگردانده می شوند و در آنجا بازیافت شده و  توسط بدن استفاده می شوند.

مطالب مرتبط
ویتامین D ممکن است از دیابت نوع 1 جلوگیری کند

 صفرا مایع گوارشی است که در کبد تولید می شود و حاوی نمک های صفراوی و مواد دیگری است که باعث تجزیه چربی هایی می شود که از طریق غذا وارد بدن می شوند.

 نمک صفرا برای سلامتی ما مهم است زیرا کلسترول و ترکیبات سمی مانند بیلیروبین و متابولیت های دارویی را از بدن خارج می کند. مزایای دیگر نمک های صفراوی عبارتند از:  افزایش توانایی عملکرد کیسه صفرا و کبد، کمک به دفع سنگ های صفراوی، موثر  بر روی باکتری های روده، کنترل قند خون و انتشار گلوتاتیون.

 اگر با کمبود نمک صفرا مواجه هستید، از مکمل های نمک صفرا استفاده کنید. مکمل های نمک صفرا با امولسیون لیپید ها، باعث می شوند تا سطح پائین کلسترول، به حالت اول خود برگردد.

چگونه متوجه شوید که به مصرف مکمل های نمک صفرا نیاز داری؟  ممکن است با علائم کمبود نمک صفرا مانند سوزش سر دل، نفخ و  سفت شدن شکم، مشکلات گوارش، سنگ صفراوی، کمبود ویتامین، آسیب کبدی، زردی و کلسترول کم، روبرو شوید.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.