تنها توسط یک مولکول کوچک می توان روند پیری را معکوس ساخت

0

تنها توسط یک مولکول کوچک می توان روند پیری را معکوس ساخت

محققان بر این باورند که از دست دادن توده عضلانی و تناسب اندام در پیری ممکن است با ارائه یک مولکول کلیدی که سبب بازسازی عروق خونی می شود، برگشت پذیر باشد.

در هنگامه ی سالخوردگی، شریان ها و مویرگ ها که اکسیژن و مواد مغذی را در درون بدن حمل می کنند به سرعت جایگزین نمی شوند و این امر باعث می شود که عضلات سریع تر تحلیل بروند.

اما تحقیقات جدید نشان داده اند که این فرایند در موش های سالم با افزودن یک عنصر کلیدی که به حفظ و بازسازی پوشش داخلی رگ های خونی کمک می کند، به نحو شگفت انگیزی معکوس خواهد شد.

این امر منجر به رشد مجدد مویرگ های انتقال خون شده که باعث بازگردانده شدن عضلات از بین رفته و افزایش استقامت ۸۰ درصدی موجودات می گردد.

محققان دانشگاه های استرالیا و آمریکا، از جمله موسسه فناوری هاروارد و ماساچوست (MIT)، نیز بخشی از تیمی بودند که این مطالعه را انجام دادند.

درمان برای بازگرداندن تناسب اندام و مبارزه با ضعف در سالخوردگی، گام مهمی در جهت ایجاد زندگی طولانی تر و سالم تر خواهد بود.

زیرا افراد مسن می توانند فعال و مستقل باقی بمانند و خطر ابتلا به انواع بیماری ها در آنها کاهش خواهد یافت.

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین اثراتی در انسان ها نیز قابل مشاهده باشد، یافته های این مطالعه تا حدی چشمگیر بوده که گروه محققان در حال حاضر آزمایش های بالینی را آغاز کرده اند تا بتوانند این نتایج را تکرار کنند.

یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، لئونارد گارنته استاد زیست شناسی در این خصوص بیان داشته است که:

“ما باید ببینیم آیا چنین روندی در افراد سالخورده نیز قابل مشاهده است یا خیر، چرا که اگر چنین باشد قطعا می توانیم توده عضلانی جمعیت سالخورده را مجددا بازسازی نماییم.”

ارتباط بین توده عضلانی و استخوان ها در روند پیری

ارتباط زیادی بین توده عضلانی و استخوان ها وجود دارد، بنابراین از دست دادن توده عضلانی در نهایت می تواند منجر به از دست دادن استخوان، پوکی استخوان و ضعف شود، که یکی از عمده مشکلات دوران پیری است.

مطالب مرتبط
Telluride 2020 جدیدترین محصول کیا معرفی شد

تحقیق منتشر شده در مجله Cell توضیح می دهد که محققان به بررسی سلول هایی می پردازند که عضله داخلی عروق خونی را در پستانداران تشکیل می دهند.

یکی از اجزای کلیدی این عضله، عضو خانواده ای از مولکول های پروتئینی است که به عنوان سروتونین شناخته می شود.

این مولکول در “مطالعات دیگری  “پروتئین طول عمر” نامگذاری شده چرا که قطعا بر روند معکوس سازی پیری تاثیر عمیقی خواهد داشت.

محققان کار خود را با حذف بخشی از کدهای ژنتیکی موش ها، آغاز نمودند که به آن ها اجازه می داد مولکول سرتونین را تولید کنند.

آن ها دریافتند که موش مورد نظر، در شش ماهگی دارای شبکه بسیار ضعیفی از مویرگ های خونی و نیمی از تناسب اندام موش هایی بود که هنوز قادر به تولید این ماده بودند.

بعد از دیدن اثر عدم وجود سرتونین، محققان به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداختند که آیا می توان این روند را در موش معکوس نمود یا خیر.

در هنگام پیری، تعداد عروق خونی کاهش پیدا می کنند، بنابراین ظرفیت انتقال مواد مغذی و اکسیژن به بافت هایی مثل عضلات کاهش یافته و این امر سبب تحلیل رفتن عضلات خواهد شد.

آنزیم NAD

تیم بر روی آنزیمی به نام، NAD متمرکز شده است، که آنزیم فعال کننده سرتونین می باشد، اما تولید آن با گذشت زمان کاهش می یابد.

برای تولید NAD، بدن به یک ماده دیگر به نام نیکوتین‌ آمید مونونوکلئوتید (NMN) نیاز دارد.

به موش های هجده ماهه که سن سالخوردگی ای معادل با اواسط پنجاه سالگی در انسان است، به مدت دو ماه NMN داده شد و پس از این مدت شبکه مویرگ های آنها به سطوح مشاهده شده در موش های جوان باز گردید که منجر به افزایش استقامت موش ها شد.

مطالب مرتبط
تصاویر زیبایی از لینکلن c مفهومی

همچنین در این مطالعه نشان داده شد که کاهش NAD، یکی  از دلایل اصلی کاهش توانایی ما برای ورزش و مزایای آن به مرور زمان و با بالا رفتن سن است.

هم اکنون دانشمندان تصور می کنند که استفاده از مواد شیمیایی تقویت کننده NAD می تواند از کاهش این ماده جلوگیری کرده و بدن را مجبور به بازسازی عروق خونی کند.

دیوید سینکلر، استاد گروه ژنتیک دانشگاه هاروارد، در این خصوص بیان داشت که:

“این رویکرد باعث افزایش رشد رگ های خونی و افزایش استقامت و قدرت موش می شود و لذا امیدهایی را  برای درمان طیف وسیعی از بیماری هایی که به واسطه پیری عروق ایجاد می شوند ایجاد می نماید.”

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.