راه های طبیعی رهایی از چربی شکمی

1

راه های طبیعی رهایی از چربی شکمی

 

راه های طبیعی رهایی از چربی شکمی

چربی شکم بیش از یک نگرانی سطحی یکی از مهمترین عوامل خطر برای مشکلات جدی سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی است.

همه چربی ها یکسان نیستند. چربی زیرپوستی شکم، نوع قابل توجهی از چربی است که فقط در زیر پوست قرار دارد. همه ی افراد دارای چربی شکم هستند، اما مقادیر زیادی از این چربی زیر جلدی می تواند مشکل وزن و سلامتی را بروز دهد.

جراحی ها، داروهای معجزه آسا و حتی داروهای گیاهی به راحتی چربی شکم را از بین نمی برند. با این حال، ممکن است از چربی شکم به طور طبیعی با ترکیبی سالم از رژیم غذایی و ورزش خلاص شوید.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health  وب سایت وردنگار، خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد چربی های شکمی و راه های از بین بردن آن توضیح داده شده است.

مطالب این مقاله:

  • چربی احشایی چیست؟

  • چربی شکم و دلیل بوجود آمدن آن

  • چرا چربی شکم خطرناک است؟

  • عوامل خطر

  • نکات رژیم غذایی

  • تمرینات

  • نتیجه گیری

 

حقایق سریع در مورد چربی شکم:

چربی شکم با افزایش سن، به ویژه در زنان، افزایش می یابد.

داشتن شاخص توده بدنی بالا (BMI) اغلب با چربی شکم ارتباط مستقیمی دارد.

چربی شکم احشایی، به رژیم غذایی بسیار پاسخگو است.

ورزش یک عامل کلیدی در از بین بردن چربی شکم است.

 

چربی شکم احشایی چیست؟

چربی احشایی : گاهی اوقات به عنوان چربی “فعال” شناخته می شود. به دلیل نقش فعال آن در تولید هورمون های مختلف، نوع مضری از چربی شکم است.

این نوع چربی کمتر از چربی زیر پوستی قابل مشاهده است زیرا در دیواره شکمی قرار دارد. این اندام ها را احاطه کرده و هورمون هایی را آزاد می کند که می توانند منجر به دیابت، التهاب مزمن و سایر مشکلات بهداشتی جدی شوند.

چربی احشایی قابل مشاهده نیست، اما یک کمربندی از چربی که به آرامی در اطراف شکم و کمر شما در حال گسترش است، نشانه خوبی از چربی احشایی است. همان طور که چربی احشایی رشد می کند، شکم و پهلوها نیز بزرگتر می شود.

بعضی افراد متوجه می شوند که چربی احشایی باعث می شود که مشکلاتی در معده بوجود می آورد، در حالی که چربی زیر جلدی این طور نیست.

 

مطالب مرتبط
آشنایی با مورینگا و بارداری

چرا چربی شکم خطرناک است؟

BMI بالاتر می تواند خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی و سندرم متابولیک مانند دیابت باشد. برای افرادی که دارای شیوه زندگی فعال و وزن بدن سالم هستند، چربی زیر جلدی ( حتی اگر کمی شکم داشته باشند ) خطرناک نیست.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که جراحی برای حذف چربی زیر جلدی باعث بهبود سلامت نخواهد شد و حتی ممکن است عامل خطری برای افزایش چربی احشایی باشد، به خصوص اگر جراحی با تغییر شیوه زندگی سالم همراه نباشد.

اما چربی احشایی بسیار خطرناک است. چربی احشایی هورمون هایی را آزاد می کند که می تواند دیابت و التهاب را ایجاد کند. التهاب عامل خطر برای انواع مختلفی از مشکلات سلامتی است، از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت. در زنان، چربی احشایی ممکن است نیاز به جراحی کیسه صفرا را افزایش دهد. چربی احشایی همچنین با سرطان پستان مرتبط است.

 

عوامل خطر

هر کس می تواند چربی شکم را در هر سنی تولید کند، اما برخی از گروه ها در معرض خطر ابتلا به چربی احشایی هستند. این گروه ها عبارتند از:

  • مردان سفید پوست

  • زنان آفریقایی-آمریکایی

  • مردان و زنان هند آسیایی

  • افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند

  • افرادی که نوشیدنی های قند دار زیادی مصرف می کنند

 

نکات رژیم غذایی

خوردن مقدار کالری کمتر، می تواند به سوختن چربی احشایی و چربی زیر جلدی اضافه کمک کند. برخی از استراتژی های دیگر برای کاهش چربی احشایی عبارتند از:

 

۱- از بین بردن نوشیدنی های قنددار

در برخی مطالعات، نوشیدنی های قنددار مانند چای و قهوه ی همراه با شکر و نوشابه و سودا به رشد چربی احشایی مرتبط است. مردم باید در مورد کاهش قند در مصرف چای و قهوه خود توجه بیشتری داشته باشند.

 

مطالب مرتبط
چگونه پردنیزون باعث بهبود حملات آسمی می شود؟

۲- کاهش مصرف کربوهیدرات ساده

کربوهیدرات ساده مانند نان سفید، دانه های تصفیه شده در رژیم های غذایی، دارای کالری کمتری هستند. آنها همچنین با توسعه چربی شکم ارتباط دارند. کربوهیدراتهای ساده را با کربوهیدرات های پیچیده مانند ماکارونی، کره جایگزین کنید و از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

 

۳- خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر

میوه ها و سبزیجات یک جایگزین سالم برای کربوهیدرات های ساده هستند. آنها همچنین فیبر را به رژیم غذایی اضافه می کنند که می تواند به تنظیم قند خون کمک کند. چربی شکم یک عامل خطر برای مقاومت به انسولین و دیابت است.

 

۴- مصرف پروتئین

مصرف پروتئین با استفاده ی بیشتر از آجیل، حبوبات و گوشت می تواند به سلامتی بیشتر، کاهش میل به شیرینی کمک کند.

 

۵- کنترل مصرف چربی

یک رژیم غذایی با چربی بالا می تواند به چربی شکمی بیشتر منجر شود. سعی نکنید همه چربی را از بین ببرید و رژیم غذایی بدون چربی استفاده کنید. در عوض، چربی های سالم را از گوشت، آووکادو و سایر مواد غذایی واقعی انتخاب کنید.

 

۶- کاهش چربی های ناسالم

چربی های ترانس و چربی های اشباع برای قلب مناسب نیستند. آنها می توانند سبب افزایش وزن شوند و با رشد چربی احشایی ارتباط دارند. محدودیت مصرف چربی و مصرف چربی اشباع شده را تا کمتر از ۷ درصد از رژیم غذایی حفظ کنید. بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد کل کالری مصرفی نباید از چربی باشد.

 

تمرینات ورزشی

تحقیقات نشان داده است که تمرین نقش مهمی در کاهش چربی شکم دارد. به عنوان مثال، در مطالعه سال ۲۰۰۵، مردانی که ورزش نمی کردند را با مردانی که تمرینات ورزشی انجام می دادند، مقایسه کردند. تمرین های هدفمند، مانند دراز نشست و پیاده روی می توانند به تقویت عضلات شکمی کمک کنند.

راهنمایی های زیر می تواند به طور طبیعی باعث کاهش چربی شکم شود:

 

۱- فعال تر شوید

افزایش سطح فعالیت می تواند به سوختن کالری بیشتر کمک کند. افرادی که در مدت زمان طولانی پشت میز می نشیند، باید به طور منظم تمرینات کششی را انجام دهند. پارک کردن وسیله ی نقلیه در جایی دورتر از محل کار، می تواند شما را تشویق کند تا اندکی پیاده روی کنید، کالری بیشتری بسوزاند و سلامت قلب را بهبود بخشد.

 

مطالب مرتبط
نحوه مصرف بروفن ( Brufen ) + عوارض و تداخلات دارویی

۲- انجام تمرینات قلبی عروقی

ورزش قلب و عروق، باعث افزایش ضربان قلب می گردد. همچنین کالری ها را می سوزاند، به کاهش چربی شکم، به ویژه چربی احشایی کمک می کند. به آرامی شروع کنید. با ورزش هایی مانند شنا و پیاده روی. سپس تمرینات قلبی شدیدتری مثل دویدن یا طناب زدن را انجام دهید.

 

۳- تمرینات قدرتی با شدت بالا را امتحان کنید

تمرینات قدرتی با شدت بالا (HIIT) برای افزایش سوختن کالری، ورزش های کم اما با قدرت بیشتری را انجام می دهد. به عنوان مثال، ممکن است روزی ۲۰ دقیقه طول بکشد یا حتی کمتر. HIIT می تواند چربی شکم بیشتری بسوزاند و برای افرادی که برای ورزش پایدار و شدید آماده نیستند، ایده آل است.

 

۴- تقویت عضلات

با انجام ورزش هایی که به تقویت عضلات شما کمک می کند، می توانید وزن بدن را کنترل کنید، زیرا عضلات کالری بیشتری از چربی می سوزاند. تمرینات قدرتی می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و سایر بیماری های مزمن کمک کند. تمرینات قدرتی مانند بلند کردن وزنه یا یوگا، حداقل ۳ بار در هفته.

 

جمع بندی

چربی شکم یک مشکل جدی است، اما برگشت پذیر است. مهم نیست چقدر وزن اضافه کرده اید و یا چقدر رژیم غذایی خود را رعایت می کنید، با کم کردن مقداری از چربی شکم، می توانید خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی را کاهش دهید. به آرامی شروع کنید، تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید و شاهد کاهش چربی های شکمی خود باشید. راه های طبیعی رهایی از چربی شکمی را با خواندن این مقاله در نظر داشته باشید.

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.