سایپا و خودروی رهام : مشخصات فنی و عکسهای خودرو سایپا رهام

سایپا رهام

0

سایپا رهام محصول جدید جاده مخصوصی ها

رهام سدان کامپکت جدید شرکت سایپا بوده که در سال جاری توسط گروه خودروسازی سایپا معرفی شد. مدلی که بسیاری انتظار نداشتند این شرکت رونمایی کند اما با کش و قوس های فراوان در نهایت این کمپانی رهام را به عنوان خودرو ملی همانند سمند رونمایی کرد.

رهام اگرچه یک مدل ملی محسوب شده اما در طراحی آن شباهتی به برخی خودروهای چینی دارد و این نشان می دهد مهندسان سایپا به استعداد و خلاقیت خود نپرداخته و سعی کردند الگویی از دیگر شرکت ها نیز برای این مدل در نظر گیرند. به هر حال این نخستین بار نیست که محصول شرکتی چون سایپا شباهتی به مدل های مشابه چینی می شود.

متاسفانه صنعت خودروسازی کشور در سطحی پیشرفته و خلاق نیست که انتظار معرفی مدل های مناسب و قابل توجهی را داشت. اتومبیل هایی به بازار راه پیدا می کنند که استاندارد ایمنی و قدرت موتور بالایی نداشته، از این رو صرفا به عنوان یک اتومبیل معمولی شناخته می شوند. همین امر ناراحتی در میان کارشناسان صنعت به وجود آورده و واکنش های منفی هم از سوی خریداران به دنبال داشته است.

انتظار می رفت در طول سال های گذشته صنعت خودروسازی پیشرفت کلیدی داشته باشد اما چنین چیزی مشاهده نشد و تنها شاهد همکاری شرکت های دولتی با کمپانی های مطرح چینی بودیم تا با ارائه محصولاتی کارآمد نظر خریداران را برخلاف گذشته بیشتر جلب کنند.

رهام خودرویی جدید از سایپاست اما نباید آن را کاملا ایرانی و بدون الگوبرداری از دیگر اتومبیل ها دانست. رهام به معنای واقعی کلمه سدان کامپکت جذابی بوده که نظر خانواده ها و زوج های ایرانی را به خود جلب می کند. این شرکت موردبحث در نظر دارد با افزودن ویژگی هایی بزرگ به محصول خود یک سدان پرفروش همچون پراید را عرضه دارد. البته بعید به نظر می رسد شاهد فروش بزرگی برای رهام باشیم، برخلاف سمند که اولین خودرو ملی کشور محسوب می شد، رهام دیگر خودرو ملی است که بوسیله سایپا تحت توسعه قرار دارد و آینده مبهمی هم در پیش روی آن قرار گرفته است.

اگرچه طراحی و مشخصات مطلوبی برای رهام در نظر گرفته شده اما نباید آن را محصول کامل به شمار آورد. زیرا تیم توسعه سایپا سعی کرده از دیگر برندها نیز الگوبرداری داشته باشد و رهام هم برگرفته از همین مدل ها است. البته انتظار داریم بزودی مدل های بیشتری توسط سایپا به عنوان خودرو ملی معرفی و عرضه شود. انتظارات بسیاری از شرکت موردبحث داریم، اگرچه از نگاه بسیاری سایپا و ایران خودرو دو شرکت باکیفیتی نیستند و محصولاتی منطبق با استاندارد روز خودروسازی دنیا تولید نمی کنند.

مطالب مرتبط
بررسی کامل Eclipse Cross 2019 میتسوبیشی با قیمت پایه 24 هزار دلار

انتظار می رود در آینده رهام های دیگری توسعه یابند که جای پیشرفت بیشتری برای آنها امید می رود. برند مطرح ایرانی که با خودرو پراید توانسته تیراژ تولید بالا و فروش چشمگیری بدست آورد، احتمالا در آینده پلتفرم های مستقلی را توسعه خواهد داد تا انبوهی از مدل اتومبیل به بازار روانه کند. در حال حاضر پراید از پلتفرم قبلی بهره می گیرد و تنها تغییرات کوچک ظاهری روی آن اعمال می شود که کافی نیست.

رهام در نمایشگاه اتومبیل شیراز سال ۹۷ رونمایی شد و برخی آن را کشتی نجات سایپا دانستند که با پیشرفت صورت گرفته می تواند فروش بالایی رقم می زند. اما گویی این طور نیست و رهام نیز دیگر محصول نامطلوب و بی کیفیت گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود.

تاکنون این شرکت سعی داشته پراید را در اقسام مختلفی به فروش برساند و موفق هم بوده اما رهام بعید به نظر می رسد یک مدل پرفروش و موثر در درآمد سایپا باشد. البته پیش قضاوت چنین خودرویی اشتباه است و برند ایرانی رهام سدان کامپکتی محسوب می شود که در کنار کابینی به روز، طراحی بیرونی مطلوبی دارد. در نگاه نخست یادآور خودروهای آسیای شرقی و آمریکای جنوبیست، اما آنچه شواهد نشان می دهند، سایپا در طراحی رهام سعی کرده به دیگر طراحی کمپانی های دیگر توجه کند.

رهام به معنای واقعی کلمه، تقلید کورکورانه ای است که سایپا انجام داده و با احساس شدن جای خالی چنین مدل نامطلوبی، مسئولات شرکت تصمیم گرفتند از یک مدل قابل توجه و بهتر از مدل هایی چون پراید یا همان سایپا رونمایی کنند. سایپا اعلام کرده که تمام مراحله توسعه چنین خودرویی ملی بوده و هیچ چیز این خودرو سدان کوچک خارجی نیست. اگرچه شرکت سازنده ادعای انحصاری بودن کرده اما احتمالا در برخی قطعات از همکاران چینی کمک گرفته شد و بعید به نظر رسیده با یک مدل کاملا ایرانی رو به رو باشیم. در طی چند سال گذشته اخباری از پروژه جدید گروه خودرو سازی سایپا به نام SP100  به گوش می رسید؛ خودرویی که براساس طرح‌های منتشر شده اولیه نوید از تحول در صنعت خودروسازی کشور می‌داد. در سال گذشته تصاویری از طریق چند سایت هندی در خصوص آزمایش این خودرو منتشر شد که نشان می‌داد SP 100 در هند مورد تست و آزمایش قرار گرفته است.

البته این نخستین باری نیست که سایپا دست به دامن چینی ها شده و محصولی مشترک تولید می کند. شرکت سایپا این محصول را روی پلتفرم sp100 سایپا ساخته است و به گفته مدیران شرکت، پلتفرم موردبحث امکان توسعه برای تولید خودروهای سدان، هاچبک و مینی کراس را هم فراهم می آورد. ساختار مدل سدان به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از پرنده شکارچی شاهین طراحی شده و با نگاهی به بخش کناری چراغ جلو می توان به آن دست یافت.

مطالب مرتبط
تبدیل تابش فروسرخ و گرمای اضافی زمین به الکتریسیته

در  زمان رونمایی خودرو، مدیرعامل وقت گروه خودروسازی سایپا، برخوردار از مدرن‌ترین امکانات و قابلیت‌های روز بوده و توان رقابت با خودروهای خارجی هم‌رده خود در بازار ایران از هر نظر دارد، نخستین خودروی ایرانی مبتنی بر یک پلتفرم طراحی شده به صورت بومی است. در حقیقت شرکت سایپا با این پروژه، برای اولین بار چرخه ساخت یک خودرو، از طراحی اولیه تا ساخت نهایی را در ایران به انجام می رساند.

سایپا می گوید، رهام از پیشرانه ای با حجم ۱۶۵۰ cc بهره می برد که قادر است به تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۴نیوتون متر گشتاور بپردازد که نباید آن را دست کم گرفت. سدان کامپکت رهام در مجموع قرار است در ۶ تریم مختلف عرضه شود، دو تیپ ابتدایی با گیربکس ۵ سرعته دنده ای عرضه می شود و باقی مدل ها از یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به تیپترونیک بهره می برد.

برای خرید این سدان مشتریان با مراجعه به وب سایت سایپا می توانند آپشن موردنظر خود را در نظر گیرد و به موازات آن نیز قیمت تعیین می شود. خودروسازی یکی از فعالیت هایی است که از سالیان دراز در کشورمان انجام می شود و دو شرکت سایپا و ایران خودرو نیز از بزرگترین تولیدکنندگان به شمار می روند و تا به حال مدل های مختلفی را در تیراژ بالا به تولید رساندند.

باتوجه به معرفی شرکت سایپا این خودرو چنین معرفی می شود:

“هام نامی فارسی است که در فرهنگ لغت دهخدا  به معنای پرنده آزاد و رها می باشد و استایل مدل سدان  به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است . رهام با استفاده از موتور ۱۶۵۰ سی سی  ۱۶ سوپاپه با تکنولوژی VVT، گیربکس اتوماتیک  ۶ سرعته ، دارا بودن ۶ کیسه هوا و و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا ، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم کلاس خود دو چندان نماید . “

این بدان معناست که خودرو جدید سایپا هیچ نشانه ای دخالت کشورهای خارجی نداشته و محصولاتی کاملا بومی و باکیفیت است. از طراحی شبیه به شاهین ایرانی گرفته تا استایلی شبیه به سدان های کامپکت کمپانی هیوندا و کیا که جذابیتی به این اتومبیل کوچک شهری بخشیده است. البته نمی توان رهام را مدلی شهری خالص دانست زیرا ویژگی هایی در برمی گیرد که می توان آن را به عنوان خودرو کارآمد خارج شهر نیز دانست. گروه سایپا و تیم آن سعی داشتند به توسعه اتومبیلی بپردازند که می تواند نظر طرفداران خود را جلب کند.

مطالب مرتبط
دانشمندان نمی دانند که چرا صدها کوسه در حال استراحت به دور هم گرد آمده اند

ویژگی های کلیدی آن در ادامه آمده است:

مشخصات کلی

تیپ Base1 Standard Base2 Mid Lux Super Lux
ابعاد و وزن
نوع کلاس خودرو سدان
تعداد دربهای خودرو ۴
ظرفیت سرنشین ۵
طول(mm) ۴۴۶۰
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها)(mm) ۱۷۶۸
ارتفاع(mm) ۱۵۰۱
فاصله دو محور عقب و جلو(mm) ۲۶۵۰
وزن(kg) ۱۲۶۰ ۱۳۰۰ ۱۳۲۰ ۱۳۳۰
ظرفیت صندوق عقب (لیتر) ۴۲۰
رینگ ۱۵ اینچ ۱۶ اینچ
تایر ۱۸۵/۶۵ R۱۵ ۲۰۵/۵۰ R۱۶

مشخصات عملکردی

تیپ Base1 Standard Base2 Mid Lux Super Lux
نوع موتور BM۱۶
حجم موتور cc ۱۶۵۰ – ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی VVT
حداکثر قدرت hp ۱۱۳
حداکثر گشتاور Nm ۱۵۴
حداکثر سرعت (km/hr) ۱۹۰ ۱۸۵
نوع گیربکس دستی اتوماتیک
ظرفیت باک (لیتر) ۴۷
استاندارد آلایندگی یورو۵
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی + ترمزهای دیسکی جلو و عقب

ایمنی و تجهیزات

تجهیزات ایمنی و رفاهی
گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته
سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدل های دستی و اتوماتیک
صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
دارای ۶ ایربگ جهت تامین ایمنی سرنشینان( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ راننده دو مرحله ای
مجهز به ایربگ پرده ای ( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ جانبی روی صندلی( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی Euro NCAP ۳ star
مجهز به آینه های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به هشداردهنده نزدیک شدن مانع روی آینه ها( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سنسور پارک
چراغ های جلو با سیستم چراغ روز روشن
مجهز به سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ
استارت دکمه ای
مالتی مدیای ۷ اینچ و ۱۰ اینچ اندروید( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سان روف( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
روف رک( مدل کراس)
سقف دو رنگ( مدل کراس)
صندلی چرمی ( مدل سوپر لوکس)
تنظیم صندلی برقی ( مدل سوپر لوکس)
مجهز به سیستم کروز کنترل ( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک
مجهز به سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی ( در مدل کراس)
مجهز به سیستم  ABS ( در مدل های پایه)
مجهز به سیستم ESC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.