گندیده آلاباما: بیماری مرگبار کشنده ای که تعداد زیادی از سگ ها را در انگلستان مبتلا کرده است

0

گندیده آلاباما: بیماری مرگبار کشنده ای که تعداد زیادی از سگ ها را در انگلستان مبتلا کرده است

اخیرا به صاحبان سگ ها هشدار داده شده که از بردن حیوانات خانگی خود به مناطق گل آلود به دلیل امکان ابتلا به  بیماری که  گندیده آلاباما نام دارد خودداری کنند. این بیماری که در آن میکروب ها به گوشت سگ حمله می کنند، در سال ۲۰۱۲ در انگلستان برای نخستین بار مشاهده گردید و تعداد موارد ابتلا به آن هر ساله افزایش یافت.

طبق گفته متخصصان دامپزشکی اندرسون مورس، حداقل ۲۹ مورد در سال جاری مشاهده شده است و ۴۰ مورد در سال ۲۰۱۷ و ۱۹ مورد دیگر نیز در سال ۲۰۱۶ رخ داده است. گندیده آلاباما ، که به عنوان CRBV، نیز شناخته می شود  سبب آسیب دیدگی رگ های خونی، پوست و کلیه ها می گردد. این بیماری باعث می شود که لخته های خونی کوچک در رگ های خونی ایجاد شود که به تدریج رگ ها را مسدود می کند و باعث آسیب دیدگی شدید بافت مبتلا می شود و در نهایت می تواند منجر به زخم های شدید پوستی و نارسایی شدید کلیه شود. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است. گندیده آلاباما برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ در ایالات متحده آمریکا کشف شد، این بیماری می تواند تمام نژاد های سگ را صرف نظر از سنشان، مبتلا کند.

و اما سوالی که پیش می آید این است که گندیده آلاباما چه علائمی دارد؟

علائم اولیه شامل ضایعات پوستی بر روی پاها، قفسه سینه و شکم است و در این مرحله سگ ممکن است زخم های در حال رشد و، باز داشته باشد. حیوانات آلوده علائم نارسایی کلیه را از خود بروز می دهند و شروع به استفراغ زدن می کنند، در حالی که علائم خستگی و کاهش اشتها نیز در آنها مشهود است.

مطالب مرتبط
تصویب قانون جدید در سوئد و کاهش زاد و ولد خرس های ماده

سوال دیگر این است که  اگر سگ شما بدین بیماری مبتلا شد چه کاری باید انجام دهید؟

هیچ روش قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما اگر سگ شما هر یک از علائم بالا را داشت، باید سریعا آن را به نزد یک دامپزشک ببرید. دامپزشک مشخص می کند که آیا سگ برای درمان زخم ها نیاز به آنتی بیوتیک دارد یا خیر و ایا ناحیه آسیب دیده باید پانسمان شود و یا اینکه نیازی نیست. خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این بیماری از سگ به انسان منتقل شود به گوش نرسیده است اما سوالی که برای ما پیش می آید این است که  آیا می توان از گندیده آلاباما پیش گیری کرد یا خیر؟ تصور می شود که عوامل انتقال دهنده این بیماری بر روی  پیاده رو های گل آلود موجود هستند و از این طریق به پنجه های سگ ها منتقل می شوند. بنابراین توصیه می شود که گل و لای را از حیاط خانه بزدایید و علائم سگ خود را به دقت بررسی کنید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.