آیا آب معدنی خاصیت دارد؟

0

این پرسش برای بسیاری از افراد پیش آمده که آیا آب معدنی خاصیت دارد؟ آیا تفاوتی میان نوشیدن یک بطری آب معدنی و یک بطری آب شیر وجود دارد؟ این پرسشی است که در ادامه تمرکز ما بر روی آن خواهد بود. در ادامه خواهیم گفت که آیا آب معدنی خاصیت دارد یا نه، و اگر دارد این خاصیت یا خاصیت‌ها چه هستند؟

آب معدنی و مزایای آن برای بدن

پاسخ ما به پرسش فوق، مثبت است. اما این پاسخ مثبت به نوع و مقدار مواد معدنی‌ای که در آب معدنی استفاده شده بستگی دارد و همچنین نوع و مقدار مواد معدنی موجود در آن آب معدنی، بستگی به مکانی دارد که آب معدنی از ‌آن‌جا برگرفته شده است.

اما به طور کلی، آب معدنی حاوی منیزیم، کلسیم و سدیم است. البته برخی آب معدنی‌ها نیز ممکن است از مواد معدنی دیگری همچون پتاسیم، سیلیکون و سولفات برخوردار باشند.

حال که به خاصیت داشتنِ آب معدنی اشاره کردیم، بهتر است نگاهی هم به خواص آب معدنی داشته باشیم و ببینیم این نوع آب چه خواص و چه مزایایی برای سلامت هر یک از من و شما دارد.

خواص آب معدنی

۱- آب معدنی‌های سرشار از کلسیم، برای سلامت استخوان‌ها مفیدند:

میزان کلسیم مورد نیاز در روز برای بزرگ‌سالان بین ۱۹ تا ۵۰ سال، ۱۰۰۰ میلی‌گرم و برای زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال ۱۲۰۰ میلی‌گرم است. بسته به مارک آب معدنی‌ای که استفاده می‌کنید، ممکن است بین ۰ تا ۵۴۶ میلی‌گرم کلسیم در هر لیتر از آن آب معدنی وجود داشته باشد.

کلسیم برای بدن بسیار مفید است و از خواص و مزایای متعددی برخوردار است. خواصی هم‌چون:

  • استحکام استخوان‌ها
  • کمک به انقباض و انبساط عضلات
  • کمک به انقباض و انبساط رگ‌های خونی
  • کمک به ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌ها
  • کمک به سیستم عصبی

۲- آب معدنی‌های سرشار از منیزیم، برای بیماران دیابتی مفیدند:

مقدار منیزیم مورد نیاز در روز برای مردان بزرگ‌سال، ۴۰۰-۴۲۰ میلی‌گرم و برای زنان بزرگ‌سال ۳۱۰-۳۲۰ میلی‌گرم است. هر یک از انواع آب معدنی می‌توانند بین ۰ تا ۱۲۶ میلی‌گرم منیزیم داشته باشند. بنابراین آب معدنی‌هایی که از منیزیم بالایی برخوردارند می‌توانند مقدار زیادی از نیاز روزانه به منیزیم را برطرف سازند و به این ترتیب خواص زیر را به همراه داشته باشند:

  • کمک به سلامت سیستم ایمنی
  • کمک به متعادل شدن ضربان قلب
  • تنظیم میزان قند خون
  • کمک به حفظ فشار خون
  • کمک به درمان دیابت

افزون بر موارد فوق، اشاره به این امر نیز خالی از لطف نیست که آب معدنی‌هایی که از کلسیم و منیزیم سرشار اند، می‌توانند در کاهش خطر ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشند. یک آب معدنی فرانسوی که حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم بود، موجب کاهش ایجاد سنگ کلیه در برخی از بیماران مبتلا به سنگ کلیه شد.

۳- آب معدنی‌های سرشار از سدیم، برای سلامت قلب مفیدند:

بر اساس یک پژوهش صورت گرفته، آب معدنی‌هایی که میزان بالایی سدیم دارند می‌توانند مزایای بسیاری برای سلامت قلبِ زنان یائسه داشته باشند. در این پژوهش، گروه کوچکی از زنان یائسه به مدت دو ماه از آب معدنی‌ای که سرشار از سدیم، بی‌کربنات و کلراید بود مصرف کردند. نتیجه این شد که کلسترل بد آنان کاهش یافت و کلسترل خوب‌شان افزایش.  البته به این نکته توجه باید کرد که این مطالعه بر روی یک گروه کوچک انجام شده و فعلاً نمی‌توان نتایج آن را قطعی دانست.

اما حتی در صورت قطعی بودن نتایج این پژوهش، نباید به دنبال آب معدنی‌های سرشار از سدیم بود. سدیم به اندازه‌ی کافی در دیگر مواد غذایی وجود دارد و با وارد کردن مقادیر زیادی از آن به بدن، خطر ابتلا به فشار خون افزایش می‌یابد. برای حفظ سلامت قلب، راه‌های بهتر، کم‌خطرتر و مؤثرتری وجود دارد.

۴- آب معدنی‌های غنی از سولفات، برای سلامت روده مفیدند:

آن دسته از آب معدنی‌هایی که مقدار زیادی سولفات دارند، می‌توانند موجب بهبود فرآیند هضم شده و از ایجاد یبوست جلوگیری کنند. افزون بر این، سولفات در فرآیندهای متابولیکی بدن نیز مؤثر است و حتی می‌تواند برای زنان باردار نیز مفید باشد، هر چند که این مورد آخر نیاز به تحقیقات بیش‌تری دارد.

۵- آب معدنی‌های سرشار از سیلیکون می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مفید باشند:

یک مطالعه نشان از آن دارد که مصرف آب معدنی‌های غنی از سیلیکون موجب تسهیل دفع آلومینیوم از طریق ادرار می‌شود. از آن‌جا که بر طبق نظر برخی پژوهش‌گران آلومینیوم نقشی اساسی در ابتلا به آلزایمر دارد، لذا مصرف آب معدنی‌های سرشار از سیلیکون با ساده کردن فرآیند دفع آلومینیوم از بدن می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مفید باشد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
تانترا چیست؟ هر آنچه لازم است در این مورد بدانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.