برونشیت و درمان آن با تغذیه و دمنوش های گیاهی

0

یکی از عفونت های مجاری تنفسی، برونشیت است. این بیماری باعث می شود که پوشش مخاطی دچار التهاب شود. برونشیت مزمن را سرفه ی سیگاری ها نیز می خوانند و معمولا قابل درمان نیست اما در اکثر موارد، برونشیت حاد درمان شده است.

علایم ونشانه های انواع برونشیت

برونشیت حاد :

۱) سرفه که خلط یا چرک تولید میکند
۲) احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه
۳) سوزش گلو وتب
۴) خستگی
۵) کبودی لب ها
۶) خس خس سینه
۷) افزایش وزن

برونشیت مزمن :

۱) سرفه مزمن که میزان زیادی خلط یا چرک تولید میکند.
۲) خسخس سینه تنگی نفس
۳) به مدت سه ماه متوالی در حداقل ۲سال متوالی وجود دارد.

علت برونشیت

برونشیت حاد معمولا ناشی از یک ویروس است ولی می تواند علت باکتریایی نیز داشته باشد.عموما برونشیت حاد از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.علل اصلی برونشیت حاد سیگار کشیدن تماس طولانی با الودگی هوا یا سایر محرک ها نظیر گرد و غبار و دانه هاست.

پیشگیری از برونشیت

جای تعجب نیست که بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری این است که سیگار نکشید و یا اجازه ندهید افراد دیگر در خانه شما سیگار بکشند.

راه های دیگر عبارتند از: 

اجتناب از سرماخوردگی و دور ماندن از چیزهایی که باعث تحریک بینی، گلو و ریه شما میشوند، مانند گرد و غبار و یا حیوانات خانگی. همچنین، در صورتی که دچار سرماخوردگی شدید، به اندازه کافی استراحت کنید و داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

غذاهای مفید برای برونشیت

  • میوه‌های تازه
  • مغزیجات
  • مرکبات
  • دانه‌ها
  • آناناس
  • ماهی چرب؛ ماهی آزاد، هرینگ؛ ساردین؛ ماهی تن آلباکور؛
  • تمشک؛ زرد آلو؛ سبزی‌های تازه؛ پیاز؛ سیر؛ ترب کوهی؛
  • حبوبات؛ سویا؛ دانه‌های کامل؛
  • خردل تند؛ تاج خروس؛ فلفل قرمز؛ بزرک؛ زنجبیل.
  • آب چغندر؛ عسل با شربت آبلیموی داغ؛
  • آب هویج؛ تربچه؛
  • آب کرفس؛ اسفناج؛
  • آب خیار؛ گندم سبز؛

هویج، زردآلو، انبه و سبزیجات سبزرنگ از منابع خوب بتاکاروتن هستند. بر اساس تحقیقات ابتلا به برونشیت مزمن در افرادی که میزان بالایی بتاکاروتن دریافت می‌کنند، کم است که نشان می‌دهد دریافت بیشتر سبزیجات می‌تواند نقش حفاظتی در برابر این بیماری داشته باشد.
– سبزیجات برگ سبز و غلات سبوس‌دار بهترین منابع ویتامین E هستند که می‌توانند از بروز برونشیت جلوگیری کنند. ویتامین E اثرات ضدالتهابی دارد و سیستم ایمنی را تقویت و تحریک می‌کند. سایر منابع این ویتامین مغزها، دانه‌های روغنی، روغن‌های گیاهی و همچنین جوانه گندم هستند.

غذاهای مضر برای برونشیت

۱) از غذاهای حساسیت زای شناخته شده مثلا تخم مرغ شیر و بادام سویا اجتناب کنید.

۲) از رژیم‌های غذایی که تعادل صحیح نداشته و فاقد غذاهای پروتئینی، سبزیجات و میوه‌ها هستند باید پرهیز شود. 

درمان خانگی برونشیت و نحوه ی درست کردن آنها

 آویشن

آویشن گیاهی از ریشه پامچال دارویی است که در کاهش مدت و شدت علائم بیماری برونشیت موثر است. در سال ۲۰۰۷، ۳۶۱ بیمار تحت تحقیقات پزشکی قرار گرفتند که نتایج آن تأثیر فوق العاده عالی آویشن را در درمان برونشیت ثابت می کرد. سرفه های شدید کسانی که از عصاره این گیاه استفاده کرده بودند طی ۱۱ روز خیلی زودتر از بقیه تسکین یافت.

نحوه مصرف دارویی

جوشانده: ۱ تا ۲ گرم گیاه خشک را در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. چند فنجان از آن را طی روز بنوشید.
عصاره برگ: ۲۰ تا ۴۰ قطره عصاره آویشن را با آب یا آبمیوه رقیق کنید و ۳ بار در روز میل کنید.

زنجبیل

زنجبیل، اغلب برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود، همچنین زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و سیستم ایمنی را تقویت کرده و لوله های برونش تحریک شده، ملتهب و متورم را درمان می کند.

نحوه مصرف

زنجبیل، دارچین و میخک از هرکدام نصف قاشق چای خوری در یک فنجان آب گرم ریخته. به خوبی هم بزنید و روزی چند بار بنوشید.
همچنین می توانید یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل و فلفل سیاه را به یک فنجان آب جوش ریخته و چند دقیقه بعد مقداری عسل یا شیر ریخته و روزی دو بار بنوشید.

سیر

با توجه به خواص آنتی بیوتیکی و ضدویروسی آن، برای درمان برونشیت، به ویژه برونشیت حاد بسیار مفید است.

نحوه مصرف

 سه حبه سیر را پوست کنده و ریز ریز خرد می کنیم در یک لیوان شیر جوش می ریزیم و قبل از خواب می نوشیم.

دانه کنجد

دانه کنجد دارای خواص دارویی است که می تواند به  درمان برونشیت کمک کرده  و درد قفسه سینه را درمان کند

نحوه مصرف

ترکیب یک قاشق چای خوری دانه کنجد، یک قاشق چای خوری دانه کتان یا بزرک، مقداری نمک و یک قاشق چای خوری  عسل. این مخلوط را  قبل از رفتن به رختخواب بخوریدهمچنین می توانید نصف قاشق چای خوری پودر دانه کنجد خشک و دو قاشق غذا خوری آب مخلوط کرده و آن را دو بار در روز بنوشید.

گل ختمی

قسمت های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.

استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ ها و ریشه این گیاه به دست می آید.

نحوه مصرف

یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در قوری بریزید و روی آن آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه ریخته و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید آن را با کمی عسل شیرین کنید.

برای دم کردن ریشه این گیاه ابتدا ریشه آن را تمیز کرده و در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید که به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد پس از سرد شدن آن را از صافی عبور داده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.

درمان برونشیت با آنتی بیوتیک و داروهای غیرگیاهی

استفاده از داروهای گشاد کننده برونش، فیزیوتراپی قفسه سینه و تخلیه وضعیتی و استفاده از آنتی بیوتیک اساس درمان است.در صورت عدم موفقیت درمان های فوق، می توان از کورتیکواستروئیدها استفاده کرد. بیمار باید مصرف دخانیات را قطع کند . زیرا دخانیات باعث تنگی برونش ها، فلج فعالیت مژکهای تنفسی و غیرفعال شدن سورفاکتانت می گردد.

افراد مستعد ابتلاء به عفونت های تنفسی باید درمقابل عوامل ویروسی شایع، واکسینه شوند. مبتلایان به عفونت تنفسی فوقانی باید تحت درمان صحیح قرار گیرند و با مشاهده اولین نشانه چرکی شدن خلط از آنتی بیوتیک مناسب استفاده شود.جهت مراقبت و درمان پرستاری به فرایند پرستاری بیمار مزمن انسدادی ریه مراجعه گردد.

درمان برونشیت با طب فیزیکی

ماساژ – به خارج شدن خلط کمک میکند، تنفس را بهبود می‌بخشد. 

درمان برونشیت با درمان ذهنی- جسمی

یوگا – برای راحت سازی و آرامش تنفس‌های عمیق

رژیم غذایی برونشیت

هیچ رژیم خاصی توصیه نمی شود. روزانه حداقل ۱۰-۸ لیوان آب بنوشید. با این کار ترشحات مخاطی نرم و رقیق می شوند و آنها را راحت تر می توان با سرفه خارج کرد.

گردآوری و تدوین : خانم پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد

مطالب مرتبط
آندومتریوز سرویکس چیست؟ بررسی علل و علائم تا درمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.