درمان های خانگی برای علائم کیست تخمدان

0

کیست تخمدان توده های غیر سمی هستند که در تخمدان ها رشد می کنند . بسیاری از کیست ها هیچ علامتی ندارند، اما بعضی دیگر می توانند دردناک باشند یا دوره های زنان را سنگین تر کنند.
زنانی که مشکوک به کیست های تخمدان هستند باید قبل از انجام هرگونه درمان در خانه به پزشک مراجعه کنند، زیرا تشخیص علت کیست لازم است.

درد شدید ناشی از کیست تخمدان ممکن است نشان دهنده آن باشد که لوله تخمدان یا فالوپ پاره شده یا آسیب دیده است. یک کیست پاره می تواند یک شرایط اورژانس پزشکی باشد. در این مقاله، ما انواع درمان های خانگی برای درمان علائم کیست تخمدان، گزینه های درمان پزشکی و زمان مراجعه به یک دکتر را بررسی می کنیم.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه های پر از مایع است که بر روی تخمدان زن رشد می کند. آنها نسبتا گسترده و معمولا بی ضرر هستند. بسیاری از زنان هیچ نشانه ای ندارند و در حدود یک سوم زنان در دوران قاعدگی یک کیست تخمدان دارند.

دو نوع رایج ترین کیست تخمدان عبارتند از:

کیست لوتوم کبد: این نوع کیست در لتوم کبد ایجاد می شود و بافتی است که یک فولیکول خالی را پس از تخمگذاری طی تخمک گذاری آزاد می کند. این کیست ممکن است خونریزی و درد ایجاد کند.
کیست فولیکولار: این کیست ها در یک فولیکول شکل می گیرند که در طی تخمک گذاری تخمک ایجاد می شوند.

هیچ کدام از این نوع کیست ها معمولا باعث ایجاد علائم نمی شوند و به طور معمول خودشان ناپدید می شوند.

نوع دیگری از کیست تخمدان، تومور خوش خیم است، به آرامی رشد می کند و در موارد نادر ممکن است سرطانی باشد.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اغلب دارای کیست فولیکولیک هستند. PCOS یک سندروم است که باعث عدم تعادل هورمونی می شود. برخی از زنان مبتلا به PCOS تخمک گذاری نمی کنند و یا به ندرت تخمک گذاری می کنند.

گاهی اوقات یک کیست رشد می کند و یک تخمک را پیچیده می کند. این می تواند به تخمدان یا فالوپی آسیب برساند یا حتی موجب خونریزی تهدید کننده زندگی شود. این نوع کیست نیاز به درمان فوری برای جلوگیری از آسیب دائمی به تخمدان دارد. گاهی اوقات ممکن است جراح بتواند تخمدان را از بین ببرد، در صورتی که بیش از حد آسیب دیده باشد.

مطالب مرتبط
چه چیزی باعث ایجاد توده متورم در زیر چانه می شود؟

هشت درمان خانگی

به استثنای یک کیست بسیار بزرگ و یا به سرعت در حال رشد، پزشک معمولا به صبر کردن توصیه می کند . این به این معنی است که منتظر بمانید تا کیست خود به خود و بدون درمان از بین برود.

یک پزشک ممکن است چندین سونوگرافی را طی چند ماه انجام دهد تا کیست را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که از بین می رود یا بزرگ نمی شود. درمان خانگی نمی تواند کیست را از بین ببرد. در عوض هدف این است که علائم را درمان و درد را کنترل کنید. به عنوان مثال، بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان در طول دوره هایشان درد بیشتری را تجربه می کنند، بنابراین درمان خانگی کیست تخمدان اغلب بر کنترل درد دوره تمرکز دارد.

برخی از موثرترین راهکارها عبارتند از:

۱- داروهای بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، می توانند درد ناشی از کیست تخمدان و همچنین سرگیجه های طی دوره را درمان کنند. زنان مصرف کننده NSAID ها باید با پزشک خود تماس بگیرند، زیرا درد شدید ممکن است به عوارض شدید منجر شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروهای مختلف کاهش درد را تجویز کند، از جمله کدامول، که حاوی کدئین است.

۲- ماساژ

درد یک کیست تخمدان می تواند باعث کاهش فشار عضلات اطراف آن شود. این می تواند در طول یک دوره به خصوص ناراحت کننده باشد. ماساژ پشت، ران، باسن و معده می تواند به کاهش گرفتگی عضلات و کاهش درد کمک کند.

۳- ورزش و کشش

ورزش و کشش همچنین می تواند باعث کاهش درد ناشی از کیست تخمدان شود. همچنین می تواند به تنش عضلانی کمک کند. بعضی از زنان ورزش های شدید مانند دویدن را انجام می دهند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند کشش و یوگا را انجام دهند. ورزش می تواند از داشتن وزن سالم در زنان مبتلا به PCOS حمایت کند.  حتی بدون کاهش وزن، ورزش با تقویت عضلات باعث کاهش درد می شود. این ممکن است مانع توسعه کیست های بیشتر و کمک به مبارزه در مقاومت به انسولین شود.

۴- گرما

گرما جریان خون را افزایش می دهد و به کاهش درد کمک می کند. سعی کنید یک پد حرارتی یا بطری آب گرم که در یک حوله قرار دارد به معده متصل کرده یا حدود ۲۰ دقیقه بر روی کمر خود قرار دهید. تکرار این روش چندین بار در روز ایمن است و تا زمانی که پد به اندازه کافی گرم نباشد تا بتواند پوست را بسوزاند . با پد حرارتی بخوابید.

مطالب مرتبط
مزایای اسفناج و تاثیر آن بر سلامتی بدن

۵- تکنیک های آرامش بخش

استرس و اضطراب می تواند درد را بدتر کند. تکنیک های آرامش بخش مانند مراقبه، یوگا و تنفس عمیق ممکن است به کاهش اضطراب و کاهش شدت درد کمک کنند. این تکنیک ها همچنین می توانند به فرد کمک کنند که درد دراز مدت را درمان و سلامت عمومی را بهبود بخشند.

۶- دستگاه TENS

تحریک عصبی عضلانی پوست (TENS) یک سیگنال الکتریکی کوچک و بی خطر برای اعصاب را فراهم می کند. این سیگنال می تواند نحوه ای که اعصاب به درد پاسخ می دهند تغییر دهد و به کاهش درد دوره و درد کیست تخمدان کمک کند. دستگاه های TENS بدون نسخه در دسترس هستند، اما یک پزشک نیز ممکن است یکی را تجویز کند.

۷- کاهش وزن

اگر یک زن دارای اضافه وزن باشد، از دست دادن وزن ممکن است تنظیم هورمون های بدن او را بهتر کرده و از گسترش کیست های بیشتر جلوگیری کند و علائم درد و خستگی را بهبود بخشد. از دست دادن وزن با PCOS بسیار دشوار است، بنابراین سعی کنید ناراحت نشوید، زیرا ممکن است کمی زمان لازم باشد.

۸- تغییرات غذایی

بسیاری از زنان مبتلا به PCOS مقاوم به انسولین هستند. این می تواند به دیابت منجر شود، بارداری را دشوارتر کند و باعث افزایش وزن شود. طیف گسترده ای از تغییرات در رژیم غذایی ممکن است کمک کند، اما پژوهشی وجود  ندارد که به رژیم خاصی برای PCOS اشاره کند، ممکن است یک زن از آزمایش و خطا برای پیدا کردن آنچه که برای او مناسب است، استفاده کند. همانطور که زنان مبتلا  به PCOS ممکن است به انسولین مقاومت داشته باشند ممکن است مفید باشد که میزان شکر را کاهش دهید. شکر در طیف گسترده ای از غذاها، از جمله کربوهیدرات هایی مانند نان و ماکارونی استفاده می شود. یک پزشک می تواند خون شخص را بررسی کند تا ببیند آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت است یا خیر . انتخاب غذاهای سالم به فرد کمک می کند که وزن خود را در محدوده سالم حفظ کند.

مطالب مرتبط
ده درمان خانگی برای خس خس سینه

راه های دیگر برای درمان کیست تخمدان

در صورت وجود کیست در حال رشد یا ایجاد نشانه ها، درمان پزشکی ممکن است ضروری نباشد. درمان های پزشکی برای کیست تخمدان عبارتند از:

  • قرص های کنترل تولد هورمون برای تنظیم هورمون ها و کاهش خطر ابتلا به کیست های بیشتر
  • متفورمین برای افزایش حساسیت به انسولین در زنان مبتلا به PCOS
  • جراحی حذف کیست، با استفاده از برش کوچک در معده.
  • از بین بردن تخمدان یا لوله فالوپ، اگر کیست به این ساختار ها به شدت آسیب زده باشد.

یک پزشک ممکن است به طور منظم رشد تومور خوش خیم را کنترل کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است پیشنهاد کند که تومور را از بین ببرد، حتی اگر آن غیر سرطانی بوده و یا باعث نشانه ها نشود.

چه وقت برای دیدن یک دکتر مناسب است؟

فقط یک پزشک می تواند کیست تخمدان را تشخیص داده و تعیین کند آیا درمان در خانه برای آن

مناسب است یا نه. زنانی که فکر می کنند ممکن است کیست تخمدان یا PCOS داشته باشند، باید یک متخصص زنان را بینند. پزشکان درباره سابقه پزشکی زن می پرسند و ممکن است سونوگرافی یا آزمایش خون را انجام دهند.

در موارد نادر، کیست تخمدان می تواند به یک اورژانس پزشکی تبدیل شود. یک کیست پاره می تواند باعث درد شدید، غیر قابل تحمل و خونریزی شدید شود. یک زن مبتلا به کیست پاره نیز ممکن است سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ همراه با درد لگن را تجربه کند. در صورتی که این اتفاق می افتد، آنها باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرند یا به بیمارستان مراجعه کنند.

چشم انداز

کیست تخمدان شایع است و اکثر آنها بی ضرر هستند و در طول زمان از بین می روند. حتی زمانی که آنها باقی می مانند، درمان ایمن و قابل اعتماد است و می تواند باعث جلوگیری از ایجاد کیست ها شود. درمان خانگی برای کیست تخمدان، کیست ها را از بین نمی برد، اما می تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد. زنان باید از تغییرات در علائم اطمینان داشته باشند و نباید هرگز درد شدید لگن را نادیده بگیرند.

با مدیریت مناسب در خانه و مراقبت های پزشکی، کیست تخمدان ممکن است کمی بیشتر از یک ناراحتی موقت باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.