عسل مانوکا و تاثیر آن بر بیماری ها

0

عسل مانوکا و تاثیر آن بر بیماری ها

عسل مانوکا و تاثیر آن بر بیماری ها

عسل مانوکا اغلب به عنوان یک “سوپرفود” شناخته می شود که بسیاری از بیماری ها ، از جمله آلرژی، سرماخوردگی و گلودرد، ورم لثه، عفونت های میکروبی و انواع مختلفی از زخم ها را درمان کند.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار تهیه شده است در مورد عسل مانوکا و تاثیر آن بر آلرژی و سکته و سایر بیماری ها صحبت شده است.

مانوکا ظاهرا انرژی را نیز افزایش داده، سیستم دفاعی بدن شما را سم زدایی کرده، کلسترول را کاهش داده، دیابت را از بین می برد، و باعث بهبود خواب، بهبود رنگ پوست، کاهش ریزش مو  شده و حتی از مجعد شدگی و دوشاخه شدن انتهای مو جلوگیری می کند.

بعضی از این ادعاها بی معنی هستند، اما برای برخی دیگر مدارک خوبی وجود دارد. عسل در طول تاریخ به عنوان یکی از روش های درمانی مورد استفاده قرار می گرفته، و با توجه به اهمیت فرهنگی، مذهبی و دارویی آن در نقاشی سنگ ها، کنده کاری و متون مقدس در بسیاری از فرهنگ های باستانی مختلف دارای اهمیت به سزایی بوده است.

عسل برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از عفونت های چشمی و گلویی گرفته تا ورم معده و بیماری های تنفسی استفاده می شود، اما به عنوان درمان مشهوری برای انواع مختلف زخم ها و عفونت های پوستی شناخته شده است. البته استفاده از عسل دارویی از قرن بیست و یکم به بعد با ظهور آنتی بیوتیک های مدرن کاهش یافت. در واقع طب غربی آن را به عنوان “ماده ای بی ارزش اما بی ضرر” کنار گذاشت. اما ظهور سوپرباگ ها(پاتوژن های مقاوم در برابر بعضی داروها، بسیاری از آنتی بیوتیک ها یا حتی همه آنها) به معنای لزوم ارائه روش های جایگزینی برای مقابله با بیماری ها می باشد که باید از نظر علمی مورد بررسی قرار گیرند.

ما اکنون محبوبیت سنتی عسل را درک می کنیم زیرا این ماده غذایی به علت خواص ضد میکروبی خود پوشش مناسبی برای انواع زخمها به شمار می آید. قند طبیعی بالا و pH پایین عسل باعث مهار رشد میکروبی می شود، اما برخی از عسل ها همچنان فعالیت های ضد میکروبی خود را، در صورتی که تا سطوح ناچیزی رقیق شوند حفظ خواهند کرد. بسیاری از انواع مختلف عسل ها نیز باعث تولید سطوح میکروب کش پراکسید هیدروژن می شوند، در حالی که گلوکز اکسیداز (آنزیمی که بوسیله زنبورها وارد بدن می شود) با مولکول های گلوکز و اکسیژن در آب واکنش نشان می دهد. بنابراین، هنگامی که عسل به عنوان مرحمی برای یک زخم استفاده می شود، عفونت بافت ها را می گیرد، و واکنش آن برای تولید پراکسید هیدروژن، باعث پاکسازی عفونت زخم می شود.

فعالیت ضد میکروبی عسل های مختلف، بسته به اینکه زنبورها از کدام گل ها برای جمع آوری شهد و تبدیل آن به عسل استفاده می کنند متفاوت است. در حالیکه تمام عسلها دارای سطح فعالیت ضد میکروبی هستند، برخی از آن ها تا ۱۰۰ برابر فعالتر از بقیه هستند.

چرا عسل مانوکا از دیگر عسل ها متفاوت است؟

عسل مانوکا از درختان مانوکا (Leptospermum scoparium) به دست آمده و دارای یک مولفه اضافی است که باعث فعالیت ضد میکروبی قوی آن می شود.

این فعالیت غیرمعمول توسط پروفسور پیتر مولان در نیوزیلند در دهه ۱۹۸۰ کشف شد، زمانی که وی متوجه گردید که فعالیت عسل مانوکا حتی پس از حذف پراکسید هیدروژن نیز باقی می ماند. علت این فعالیت در طول سال ها مانند یک راز باقی ماند، تا زمانی که دو آزمایشگاه در سال ۲۰۰۸، متیل گلیوکسال (MGO) را به عنوان یک عامل فعال کلیدی در عسل مانوکا  شناسایی نمودند.

MGO ماده ای است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها، گیاهان و سلول های حیوانی وجود داشته و دارای فعالیت ضد میکروبی است. استرالیا دارای بیش از ۸۰ گونه  لپتسپرمم بومی است، در حالی که نیوزیلند تنها یک نوع  از آنها را دارد، اما عسل های “مانوکا” در هر کشوری دارای خواص مشابهی هستند.

در حال حاضر اختلاف زیادی بین دو کشور در مورد حقوق استفاده از نام “مانوکا” وجود دارد، اما برای سادگی در این مقاله ما از این واژه برای توصیف عسل های لپتسپرمم فعال هر دو کشور استفاده می کنیم.

آیا عسل مانوکا می تواند باعث کشتن سوپرباگ ها شود؟

فعالیت عسل مانوکا در برابر طیف گسترده ای از میکروب ها، به ویژه آنهایی که باعث عفونت در زخم می شوند، آزمایش شده و مشخص شده که این عسل پاتوژن های باکتریایی مهاجم، از جمله سوپرباگ ها را که در برابر چندین آنتی بیوتیک مقاوم هستند، مهار می کند.

همچنین عسل مانوکا می تواند باکتری هایی که در بیوفیلم ها زندگی می کنند (جوامع میکروبی که به طور طبیعی نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند) از جمله استرپتوکوک ها (علت گلودرد استرپتوکوک) و استافیلوکوک ها (علت عفونت های استافیلت طلایی) را از بین ببرد. مهمتر از همه، موارد گزارش شده از باکتری ها نشان می دهد که این باکتریها توان مقاوم شدن در برابر عسل مانوکا را ندارند و مقاومت نسبت به عسل مانوکا قابل تولید در محیط آزمایشگاه نیست. باید توجه داشته باشیم که مقدار MGO در انواع مختلف مانوکاها متفاوت است و همه عسلهای مانوکا لزوما سطح بالایی از فعالیت ضد میکروبی را ندارند.

 

مطالب مرتبط
20 کاربرد پراکسید هیدروژن که شما نمی دانید

عسل مانوکا و زخم

این عسل دارای خواص ضدعفونی ایده آل است و مطالعات زیادی در رابطه با عملکرد مانوکا به عنوان یک پانسمان زخم صورت گرفته است. به غیر از فعالیت ضد میکروبی گسترده آن، این عسل برای سلول های پستانداران، مفید است و باعث  حفظ رطوبت محیط زخم، فعالیت ضد التهابی، کاهش زمان بهبودی  زخم، کاهش طبیعی جای زخم شده (که بافت های مرده، خارجی و سلول های ایمنی مرده را از زخم خارج می کند) و همچنین بو ی زخم را از بین می برد.

این خواص در بسیاری از گزارش ها نشان دهنده اثربخشی عسل مانوکا به عنوان یک پوشش زخم است. عسل، و به ویژه عسل مانوکا، برای درمان زخم های آلوده و غیر آلرژیک، سوختگی، برش های جراحی، زخم های پا، زخم های ناشی از فشار، آسیب های ناشی از جراحی، ضایعات منینگوکوکال ، عوارض جانبی پرتودرمانی و ورم لثه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خوردن عسل مانوکا چه تاثیری دارد؟

بیشتر عسل مانوکایی که در سراسر جهان فروخته می شود برای خوردن استفاده می گردد. مانوکا ممکن است باکتری هایی را که باعث ایجاد گلودرد یا ورم لثه می شوند نابود کند، اما اجزای اصلی که مسئول فعالیت ضد میکروبی هستند در فرآیند هضم باقی نمی مانند. با این وجود، مصرف عسل می تواند منافع درمانی مختلفی از قبیل خاصیت ضد التهابی، ضد اکسید کننده و پرو بیوتیک (که باعث رشد میکروارگانیسم های مفید در روده می شود) داشته باشد. اگرچه این خصوصیات تنها به عسل مانوکا مربوط نیست و ممکن است عسل های مختلف نیز چنین کاربردی داشته باشند.

 

عسل مانوکا چه کاری انجام نمی دهد؟

یک باور رایج وجود دارد که خوردن عسل مانوکای محلی  برای تب گرمشی مفید خواهد بود، زیرا حاوی دوزهای کوچکی از گرده هایی است که علایم را ایجاد می کنند و خوردن این مقدار در مقادیر کم کمک می کند که سیستم ایمنی بدن شما به ندرت دچار این بیماری شود. اما شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن عسل به افراد مبتلا به تب گرمشی کمک نمی کند.

بیشتر گرده هایی که باعث ایجاد تب گرمشی می شوند از گیاهانی به وجود می آیند که گرده هایشان از طریق باد پخش می شود (لذا آنها شهد تولید نمی کنند و توسط زنبورها نیز استفاده نمیشوند). برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که عسل ممکن است از عوارض جانبی درمان با تشعشعات در سر و گردن محافظت کند که در این زمینه نیز تحقیقات بیشتری باید انجام شود. اما بنا بر ادعاهای دیگر عسل بعنوان یک ماده ضد سرطان نیز  مفید است که هنوز به اثبات نرسیده است.

هیچ شواهد علمی قوی وجود ندارد که مانوکا کلسترول را کاهش دهد، دیابت را درمان کند یا خواب را بهبود می بخشد. اگر چه یک مطالعه جالب نشان داد عسل بیشتر از داروی سرفه برای کاهش سرفه های شبانه کودکان، و بهبود خواب آنها (و والدین آنها) موثر است. عسل مانوکا در موارد خاص مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما ممکن است مفید باشد. از لحاظ علمی هر گونه ادعایی درباره چیزی که به “سم زدایی” کمک کند، به طور ذاتی مضحک است. و “سوپرفودها” بیشتر برای بازاریابی تا هر چیز دیگری مفید هستند، و ادعاهای آرایشی و ضد پیری درباره مانوکا از نظر علمی بی اساس می باشد.

 

مطالب مرتبط
در مورد حلقه شاتزکی ( Schatzki ) یا مشکل بلع چه چیزی می دانید

نکته آخر

اگر مصرف کنندگان عسل مانوکا را به صورت روزانه به عنوان یک غذا یا تونیک مصرف کنند، نیازی به خرید انواع فعال تر و در نتیجه گران تر آن وجود ندارد. اما تنها نوع مناسب عسل به عنوان یک پوشش زخم موثر است. بنابراین اگر مانوکا برای درمان زخم یا عفونت پوست استفاده شود، باید فعال، استریل و دارای بسته بندی مناسب باشد.

بهترین راه برای بررسی محصول این است که محصول دارای علامت CE باشد و یا در اداره دارو استرالیا (با علامت AUST L / AUST R  ) ثبت شده باشد. عسل مانوکا یک اکسیر یا یک سوپر فود نیست. اما این ماده به شدت به عنوان یک درمان موضعی برای زخم، جراحت و سوختگی، و به ویژه در مواجهه با بحران فوق العاده ی جهانی سوپرباگ مفید می باشد.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.