آنچه باید در مورد آلرژی به موز بدانید

0

آنچه باید در مورد آلرژی به موز بدانید

 

آلرژی موز، در اثر حساسیت به یک پروتئین خاصی که در موز یافت می شود، بروز می کند. واکنش های آلرژیک به موزها از خفیف تا شدید، خطرناک است.

هر کودک یا بزرگسالی که علایم آلرژی موز را نشان می دهد نیاز به ارزیابی پزشکی برای ارزیابی عوامل خطر آنافیلاکسی و آلرژی به مواد دیگر را دارد.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد آلرژی به موز صحبت شده است.

مطالب این مقاله:

  • وقوع آلرژی به موز

  • عوامل خطر آلرژی به موز

  • علائم آلرژی به موز

وقوع آلرژی به موز

آلرژی موز مانند سایر آلرژی ها زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به آن ماده، که هیچ ضرری هم برای بدن ندارد، واکنش نشان می دهد.

علائم آلرژی های مختلف از فرد به فرد و از آلرژی به یک ماده و ماده ای دیگر متفاوت است. بعضی افراد ممکن است فقط سوزش خفیف پوستی را نشان دهند در حالی که دیگران می توانند واکنش تهدید کننده حیاتی به نام آنافیلاکسی را تجربه کنند.

افرادی که آلرژی موز دارند، حتما حساسیت هایی نیز به مواد دیگر دارند. زیرا پروتئین های موز شباهت زیادی به پروتئین های موجود در بعضی مواد طبیعی دیگر، به ویژه لاتکس، که در مواردی مانند دستکش های بهداشتی، بالن ها و کاندوم ها استفاده می شود، شباهت دارند.

آلرژی موز نسبتا غیر معمول است و در میان شایع ترین آلرژی ها نیست. در بیشتر مناطق جهان، کمتر از ۱ درصد جمعیت به موز آلرژی دارند. با این حال، افراد مبتلا به آلرژی به مواد حاوی پروتئین مشابه با موز در معرض خطر بالایی هستند.

عوامل خطر آلرژی به موز

اگر فرد آلرژی به دیگر میوه ها و سبزیجات و یا لاتکس داشته باشد احتمال ابتلا به آلرژی موز در آن فرد بیشتر است.

سایر عوامل خطر برای آلرژی های موز و همچنین برای آلرژی به سایر غذاها، عبارتند از:

  • سابقه اگزما یا درماتیت آتوپیک

  • آلرژی به هر چیز دیگری، از جمله غذا، گرده، و گیاهان

  • سابقه سندرم آلرژی دهان با هر نوع غذا

  • داشتن آسم

  • سابقه خانوادگی آلرژی، به ویژه موز

علائم آلرژی به موز

علائم آلرژی موز بستگی به نوع آلرژی فرد دارد. علائم نیز می تواند در طول زمان تغییر کند.

آلرژی نسبتا جزئی که سندرم آلرژی دهان (OAS) نامیده می شود، هنگامی رخ می دهد که موز در تماس با پوست لب ها، دهان و گلو قرار می گیرد. OAS به علت حضور پروتئینی در بعضی میوه ها یا سایر مواد گیاهی است. OAS اغلب در طول فصل آلرژی بدتر است.

علائم OAS عبارتند از:

  • بثورات یا زخم بر روی دهان، لب ها یا زبان

  • تورم قسمت هایی از دهان یا گلو

  • در موارد نادر، آنافیلاکسی

به نظر می رسد که نشانه های OAS، بلافاصله پس از یک خوردن یک بروز می کند. بعضی از انواع آلرژی به موز ممکن است باعث ایجاد آنافیلاکسی شود و بلافاصله پس از مصرف موز ظاهر می شود.

همچنین برخی از افراد دچار ناراحتی های گوارشی می شوند و نوزادان ممکن است مشکلات پوستی در ناحیه ی پوشک خود که بسیار دردناک است، داشته باشند. بزرگسالان می توانند زخم های مقعد و اطراف راست روده داشته باشند .

بعضی از افراد، به خصوص کودکان و نوزادان، پس از خوردن موز و سایر میوه های اسیدی، یک بثورات قرمز ایجاد می کنند. این یک حساسیت واقعی نیست، بلکه باعث تحریک پوست از طریق میوه اسیدی می شود. شستن دهان و صورت بلافاصله پس از خوردن موز، می تواند علائم تحریک را کاهش دهد یا از بین ببرد.

 

مطالب مرتبط
8 تمرین مفید برای بلند قدتر شدن در عرض یک هفته

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.