تفاوت بین کیست و تومور چیست؟

0

کیست و تومور دو نوع رشد هستند. آنها می توانند در ظاهر شبیه  به هم باشند، اما علل مختلفی دارند. برای تعیین اینکه آیا فرد دارای تومور یا کیست است، پزشک ممکن است از تکنیک های تصویربرداری استفاده کند یا بیوپسی انجام دهد. در این مقاله، در مورد تفاوت بین  کیست و تومور اطلاعاتی ارائه می شود.  ما انواع آنها را بررسی می کنیم و شرایطی را که باعث بروز آنها می شود را توصیف می کنیم.

کیست و تومور

کیست یک کیسه بافتی است که می تواند در هر جایی از بدن شکل بگیرد. کیست یک کیسه بافت است که با یک ماده دیگر مانند هوا یا مایع پر شده است. تومورها توده های جامد بافت هستند. کیست ها می توانند در هر کجای بدن، از جمله در استخوان ها و بافت نرم، تشکیل شوند.اکثر کیست ها غیرقابل تشخیص هستند، گرچه برخی موارد استثنایی وجود دارد. کیست ها می توانند به لمس حساس شوند و فرد بتواند آن را به راحتی حرکت دهد.  تومورها می توانند تقریبا در هر جایی از بدن رشد کنند. آنها تمایل به رشد سریع دارند و معمولا در لمس سفت هستند. ممکن است کیست ها و تومورها در یک عضو وجود داشته باشد.

 برخی از انواع مختلف کیست عبارتند از:

  • کیست های پستان: اینها کیسه های پر از سیال است که یک فرد می تواند به راحتی آن را زیر پوست حرکت دهد. فردی که دارای این کیست است، وضعیتی به نام سینه فیبروکیستیک دارد.
  • کیست های اپیدرموئید: این کیست ها در لایه بالای پوست ایجاد می شود و به نام اپیدرم شناخته می شود. آنها می توانند بر گردن، قفسه سینه، پشت بدن و اسکروتوم شکل بگیرند.
  • کیست های کبدی: کیست های کبدی در کبد رشد می کنند.
  • کیست های پیلار: این سلول ها در پایین فولیکول های مو تشکیل می شوند. مایع ضخیم درون کیست ها اغلب حاوی کراتین، ماده سختی است که سلول های پوست تولید می کنند. کیست های پیلار معمولا روی پوست سر ایجاد میشوند.
  • کیست کلیه: این نوع کیست در کلیه ها رشد می کند.
  • کیست تخمدان: این شکل در تخمدان ها، معمولا در دوران تخمک گذاری است. آنها بی ضرر هستند و اغلب علایمی ندارند. گاهی اوقات به درد لگن، درد پشت و نفخ منجر میشوند.
مطالب مرتبط
بیماران کلیوی با مصرف کافئین زندگی طولانی تری دارند

بسیاری از انواع دیگر کیست های رایج وجود دارد.

شرایطی که باعث تومور می شود

لیپوم ها تومورهای سلولی چربی هستند که اغلب در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می شود. تومورها ممکن است خوش خیم (غیرسرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. تومورهای خوش خیم معمولا در یک مکان رشد می کنند و گسترش نمی یابند. تومورهای بدخیم در یک ناحیه بدن رشد می کنند و سپس به دیگر نواحی گسترش می یابند. هر دو تومور خوش خیم و بدخیم متفاوت هستند.

برخی از انواع تومور عبارتند از:

  • آدنوم: این ها از بافت اپیتلیال غدد تشکیل شده اند که اندام ها و غدد را پوشش می دهد. نمونه هایی از این تومورها شامل پولیپ های روده ای، آدنوم مجرای صفراوی و آدنوم های کبدی است. آنها می توانند سرطانی باشند اما معمولا خوش خیم هستند.
  • فیبرهای: این تومورهای خوشخیم بر روی بافتهای همبند یا فیبرینی رشد می کنند. آنها اغلب در رحم، در داخل و یا در اطراف رحم رشد می کنند.
  • لیپوما: این تومورهای سلولی چربی اغلب در افراد بالای ۴۰ سال تشکیل می شوند. آنها معمولا نرم هستند و فقط در زیر پوست قرار دارند. آنها تقریبا همیشه خوش خیم هستند
  • تومورهای بدخیم: این ها می تواند در هر کجا در بدن ایجاد شود. برای مثال، سارکوم ها از بافت همبند مانند مغز استخوان توسعه می یابند. کارسینوم، یکی دیگر از انواع معمول تومور بدخیم، از سلول های اپیتلیال در روده بزرگ، کبد یا پروستات رشد می کند.

تومورها می توانند به اندازه ای بزرگ رشد کنند که به اندام ها فشار آورند و باعث درد و علائم دیگر شوند. جراح معمولا تومورهای بزرگ را حذف می کند. کلیه تومورهای سرطانی معمولا حذف می شوند مگر اینکه غیرممکن باشد که بتوانند به یک ارگان حیاتی دسترسی پیدا کنند یا ممکن است جراحی باعث آسیب شود.

مطالب مرتبط
این گیاهان فعالیت های سمی قابل توجهی روی سلول های سرطانی نشان داده اند

تشخیص کیست و تومور

پزشک می تواند از چند روش تشخیصی برای تشخیص بین تومور و کیست استفاده کند. آنها با در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی شما شروع می کنند، سپس  در مورد زمانی که علائم شروع می شوند و زمانی که آنها برجسته تر می شوند سوال می کنند.

زمانبندی علائم مهم است. به عنوان مثال، به علت نوسانات هورمونی، ممکن است کیست ها در اطراف قاعدگی قابل توجه باشد. یک پزشک همچنین کیست یا تومور را بررسی می کند، در صورت امکان. آنها محل، رنگ، چگونگی احساس، و اینکه آیا هر ماده از آن تخلیه می شود را در نظر می گیرند.  پزشک ممکن است از سونوگرافی برای بررسی کیست یا تومور در عمق بدن استفاده کند. تصویربرداری اولتراسوند اغلب می تواند نشان دهد که یک توده توخالی، یا با مایع پر شده یا مجموعه ای از سلول ها است. در بعضی موارد، پزشک ممکن است بیوپسی را درخواست کند، که شامل حذف توده یا سلول ها از آن می شود. بیوپسی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود

در حالیکه تمام کیست و تومور نیازمند درمان نیستند، اگر به نظر می رسد که سریع رشد می کند، باید یک آزمایش کامل انجام دهید. سایر علائم بالقوه خطرناک عبارتند از:

  • خونریزی از ناحیه
  • درد یا حساسیت
  • مانع حرکت
  • ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره به علت تومور یا کیست

کلیات

کیست و تومور می تواند موجب نگرانی، هر چند برخی از آنها بی ضرر هستند. کیست ها اغلب با هوا و یا نوع دیگری از سلول ها تشکیل می شوند و مایعی را تشکیل می دهند. تومورها توده های یک نوع سلول هستند. هر کسی که در معرض یک توده یا رشد قرار دارد باید به پزشک مراجعه نماید. آنها می توانند آزمایشات را انجام دهند، تومور را تشخیص داده و تعیین کنند که آیا فرد نیاز به درمان دارد یا خیر.

مطالب مرتبط
متاستاز استخوان با آنتی بادی 100 درصد کاهش می یابد

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.