مریخ پیمایی که روزی به مریخ خواهد رفت

0

مریخ پیمایی که روزی به مریخ خواهد رفت

چهل و یک سال پیش در این هفته، فضاپیمای ناسا وایکینگ ۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۶ روی سطح مریخ قرار گرفت. موزه ملی هوا و فضای ناسا این موفقیت تاریخی را با نام «روز مریخ» جشن می گیرد. جشن کاوش در سیاره سرخ هر سال در ۲۱ ژوئن برگزار می شود.

 

این رویداد به بازدیدکنندگان فرصتی منحصر به فرد برای ارتباط با کارشناسان ارائه می دهد. پریسیلا استرین، مدیر برنامه های موزه هوا و فضای ناسا جشن کاوش در مریخ را فرصتی برای ارتباط مردم با دانشمندان ناسا و پاسخ به سوالات آنها می داند.

 

در جشن امسال آخرین وسیله نقلیه طراحی شده برای تردد در مریخ به نمایش گذاشته شد. وسیله ای تانک مانند با نام خودروی مفهومی مریخ با وزن ۵۵۰۰ پوند، طول ۲۸ پا، ۱۱ فوت، شش چرخ که در مرکز فضایی کندی ساخته شده است. طراحی که بیشتر از آنکه به حقیقت نزدیک باشد آرمان گرایانه است. هدف از این طراحی ایده دادن به مهندسان و مسافران فضایی بوده است.

 

خودروی مفهومی مریخ توانایی عبور از موانع سخت را دارد و متناسب با سطح مریخ ساخته شده است. در عقب خودرو نیز آزمایشگاه مجهزی برای استفاده خدمه طراحی شده است. بدنه آن نیز از جنس آلومینیوم و فیبر کربن است و مقاوم در برابر شرایط اقلیمی سیاره سرخ است.

 

موتور محرک این خودرو توسط یک موتور الکتریکی که توسط انرژی الکتریکی شارژ می شود تامین می شود.

 

طبق برنامه ریزی ناسا از این نوع خودروها در سال ۲۰۲۰ در مریخ استفاده خواهد شد.

 

نوآوری‌های قابل توجه و مهم می‌توانند برای سفر بشر به کره مریخ بر موانع حاکم غلبه یابد. ورود به اتمسفر با سطح کم و اندک مشکلات زیادی به بار می‌آورد این مشکلات زمانی که فضاپیمایی شامل انسان‌ها و همچنین تجهیزات بسیار مهم و حیاتی مورد استفاده آنان باشد، دو چندان خواهد شد. اگر از سپر ضد حریق در فضاپیما استفاده شود، حجم فضاپیما بسیار بیشتر می‌شود. راکت‌های یکپارچه ساز با سیستم عامل نیز می‌توانند استفاده شوند، اما وزن فضاپیما را به شدت افزایش می‌دهند. سفر بازگشت از مریخ به زمین نیاز به یک فضاپیمایی دارد که بتواند خدمه داخل آن را از سطح مریخ بلند کند و در مدار قرار دهد. این موشک می‌تواند به طور قابل توجهی کوچکتر از مدل زمینی باشد تا در مدار قرار گیرد. به زمین نشاندن یک فضاپیما در حال صعود کاری دشوار و همچنین وارد کردن یک فضاپیما به جو مریخ و خارج کردن دوباره آن نیز بالطبع دشوار است.

 

مطالب مرتبط
ورود گوشی های سری J سامسونگ به مدل های pro با معرفی J7 Pro

تردد در سطح مریخ نیز یکی دیگر از چالش های دانشمندان است که ساخت خودروی مفهومی مریخ یکی از این چالش ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.