روزه داری متابولیسم را تقویت می کند و با پیری مبارزه می­ کند

0

نتایج آخرین مطالعه برای کشف تأثیر روزه داری بر بدن انسان نشان می دهد که  روزه داری ، فعالیت متابولیک را بیشتر از آنچه که قبلا متوجه شده ایم افزایش می­ دهد و حتی ممکن است منافع ضد پیری را نیز موجب گردد. مطالعات نشان داده اند که روزه گیری متناوب می­تواند به برخی افراد کمک کند وزن کم کنند.

اگر چه محققان هنوز دقیقا در مورد چگونگی تاثیر روزه داری بر کاهش وزن بحث می­کنند، تحقیقات جدید بر مزایای دیگر اشاره می­کند. به عنوان مثال، در موش های صحرایی، مطالعات نشان می­دهد که روزه می­تواند طول عمر را افزایش دهد گرچه هیجان انگیز است اما شواهدی از این مساله در انسان نیز دیده می­شود.

تازه ترین مطالعه که نویسندگان در مجله گزارش علوم منتشر کرده اند، نگاه تازه ای به روزه گرفتن در انسان ها دارد و بینش جدیدی را به نمایش می­گذارد.

مطالعات اخیر در خصوص پیری نشان داده است که محدودیت دریافت کالری و روزه داری اثر طولانی مدت در طول عمر حیوانات دارند. نخستین نویسنده تحقیق دکتر تاکیوکی ترجیا می گوید: اما مکانیزم دقیق آن واضح نیست. به طور خاص، دانشمندان موسسه علمی و فناوری اوکیناوا، فارغ التحصیل دانشگاه ژاپن، تأثیر روزه بر متابولیسم را بررسی کردند.

با درک فرآیندهای متابولیک درگیر، تیم امیدوار است راهی برای استفاده از مزایای روزه داری پیدا کند بدون اینکه  نیاز به ترک غذا برای مدتهای طولانی باشد.

برای بررسی، آنها چهار داوطلب برای ۵۸ ساعت در اختیار گرفتند. محققان با استفاده از اندازه گیری متابولیت ها، نمونه خون را در فواصل زمانی طی دوره ناشتا مورد بررسی قرار دادند.

چه اتفاقی می افتد؟

از آنجا که در طول روزه، بدن انسان گرسنه غذاست، تعدادی از تغییرات متابولیسم متمایز وجود دارد.

به طور معمول، وقتی کربوهیدرات ها به راحتی در دسترس هستند، بدن از آنها به عنوان سوخت استفاده می­کند. اما هنگامی که آنها وجود ندارند، به نظر می رسد منبع دیگری برای انرژی باید جایگزین شود. در یک فرایند، بدن گلوکز را از منابع غیر کربوهیدراتی مانند اسیدهای آمینه ایجاد می­کند.

مطالب مرتبط
در مورد خواب سبک چه می دانید؟

دانشمندان می توانند شواهدی از فرآیند ایجاد گلوگز با ارزیابی سطوح متابولیت های معینی از خون، از جمله کارنیتین ها و بوتیرات پیدا کنند.

همانطور که انتظار می رفت، پس از روزه، سطحی از این متابولیت ها در خون شرکت کنندگان وجود داشت.

با این حال، دانشمندان بسیاری از تغییرات متابولیکی بیشتر را تشخیص دادند که برخی از آنها، دانشمندان را شگفت زده کرد. به عنوان مثال، افزایش قابل توجهی در محصولات چرخه اسید سیتریک مشاهده شد.

چرخه اسید سیتریک در میتوکندری اتفاق می­افتد و عملکرد آن آزاد کردن انرژی ذخیره شده است. افزایش در متابولیت های مرتبط با این فرآیند نشان می دهد که میتوکندری ها، نیروگاه های افسانه ای سلول، افزایش می یابند.

یکی دیگر از یافته های تعجب آور، افزایش سطح پورین و پرییمیدین بود که دانشمندان هنوز ارتباطی بین آنها و روزه داری نیافته بودند.

این مواد شیمیایی نشانه افزایش سنتز پروتئین و بیان ژن است. این نشان می دهد که روزه موجب می شود سلول ها نوع و کمیت پروتئین هایی را که نیاز به عمل دارند تغییر دهند.

 روزه داری باعث افزایش ترکیبات ضد پیری می شود

سطوح بالاتری از پورین و پرییمیدین سرنخ هایی هستند که بدن ممکن است سطوح آنتی اکسیدان های خاصی را افزایش دهد. در واقع، محققان افزایش قابل توجهی در برخی از آنتی اکسیدان ها، از جمله ارگوتیونئین و کارنوزین را افزایش داد.

در یک مطالعه پیشین، همان گروه از محققان نشان دادند که با افزایش سن ما تعدادی از متابولیت ها کاهش می­یابد. این متابولیت ها عبارتند از لوسین، ایزولوسین و اسید اوپتالمیک.

در آخرین مطالعه آنها نشان داند که روزه دایر این سه متابولیت را افزایش میدهد. آنها توضیح می دهند که این ممکن است به توضیح اینکه چگونه روزه موجب افزایش طول عمر در موش صحرایی میشود کمک کند.

مطالب مرتبط
آیا این دستورالعمل تجربی می تواند سرطان روده بزرگ را متوقف کند؟

محققان در تمام چهار موضوع، ۴۴ متابولیت را که در طول روزه افزایش می یابد پیدا کردند، تعدادی از آنها  تا ۶۰  عدد افزایش یافته بودند .

از این ۴۴ عدد، دانشمندان فقط  ارتباط ۱۴ تای آنها را با روزه داری، قبلا دریافته بودند. نویسندگان نتیجه گیری می کنند که “به نظر می رسد روزه گرفتن باعث تحریک وضعیت بسیار متابولیکی بیشتری نسبت به گذشته شده است.”این متابولیت ها بسیار مهم برای نگهداری فعالیت عضلانی و آنتی اکسیدانی هستند .

این نتیجه موجب می شود تا روزه داری اثر خیره کننده ای داشته باشد که تاکنون شناخته نشده است.”

دکتر تاکایوکی ترو و نظر او در مورد روزه داری

دانشمندان بر این باورند که افزایش آنتی اکسیدان ها ممکن است پاسخ بقا باشد؛ در طی گرسنگی، بدن ما می تواند سطح بالایی از استرس اکسیداتیو را تجربه کند. با تولید آنتی اکسیدان ها، ممکن است به جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

آنها قصد دارند نتایج را در یک نمونه بزرگتر تکرار کنند. آنها همچنین می خواهند راه های ممکن برای استفاده از اثرات مفیدروزه داری را شناسایی کنند و ببینند آیا می توانند اثرات محدودیت های کالری را بدون نیاز به روزه داری ایجاد نمایند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.