رژیم غذایی بهتر از دارو بر رفلاکس اسید معده اثر دارد

0

رژیم غذایی بهتر از دارو بر رفلاکس اسید معده اثر دارد

رفلاکس معده بیماری شایعی است که رژیم غذایی صحیح بهتر از دارو آن را درمان می کند.

 

رفلاکس یکی از رایج ترین شکایت های سلامتی در میان آمریکایی ها بوده و داروهایی که برای از بین بردن آن استفاده می شود، در میان داروهای به فروش رفته در این کشور جزو پروفروش ترین داروهاست. آمریکایی ها نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار در سال برای هر دو نوع داروهای تجویزی و بدون نسخه مهار کننده های پمپ پروتون (PPI)، محبوب ترین داروهای ضد اسید معده، پول پرداخت می کنند.

 

اما معلوم شده است که مصرف برخی از این داروها برای برخی از مشکلات گوارشی از ضرورت کافی برخوردار نیست. محققان در یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله  JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery دریافتند، افرادی که مبتلا به رفلاکس اسید معده هستند ، یک رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات است، تاثیرگذارترین راه درمان PPI خواهد بود.

 

رفلاکس به دو شکل وجود دارد. یکی از بیماری های رفلاکس معده (GERD)، به علت داشتن بیش از حد اسید متمرکز در معده و نواحی پایین تر در مری می باشد، که بخشی از گلوی متصل به معده است. GERD همراه با حالت درد سوزشی در ناحیه قفسه سینه، نفخ و ناراحتی در روده همراه می باشد. نوع دیگری از رفلاکس شامل قسمت فوقانی گلو می باشد که شامل تارهای صوتی و فارنکس یا ناحیه پشت دهان است.

 

نوع رفلاکس در این مطالعه، رفلاکس لارنگوفارنکس نامیده می شود. LPR، که در بخش فوقانی دستگاه گوارش متمرکز شده و هنگامی که پپسین، آنزیم گوارشی از معده، به بافت های حساس آن منطقه می رسد، ایجاد می گردد. این فرآیند می تواند به بافت های اطراف آسیب رسانده و نشانه هایی مانند گلودرد را ایجاد نماید، احساساتی که در گلو پدید می آیند، و باعث ایجاد مشکلاتی همچون خفگی و بلع می شوند. دکتر کریگ زالاوان، مدیر موسسه پزشکی اختلالات بلع و صدا در بیمارستان فلپس Northwell Health در نیویورک و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: “شما نباید در این ناحیه از گلو اسید داشته باشید.” “بافت های این منطقه از حفاظت ضعیفی در برابر اسید و پپسین برخوردارند.”

 

مطالب مرتبط
11 نکته برای جلوگیری از اثرات بدتر شدن نقرس

در این مطالعه زالاوان و همکارانش، ۸۵ نفر از افراد مبتلا به LPR که با مهارکننده های پمپ اسیدی تحت درمان قرار گرفته بودند و ۹۹ نفر با LPR، که رژیم غذایی انها با یک رژیم غذایی مدیترانه ای و شروع نوشیدنی با آب آشامیدنی قلیایی جایگزین شده بود و می توانست اسید بیش از حد را خنثی کند، مورد مقایسه قرار گرفتند. تمام افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، برای جلوگیری از رفلاکس، از موادی مانند قهوه، چای، شکلات، الکل، غذاهای پر چرب و پر ادویه، پرهیز نمودند.

 

پس از شش هفته، افرادی که رژیم غذایی خود را تغییر دادند، علائم شان کاهش یافت، البته در افرادی که دارو مصرف می نمودند به همان میزان کاهش استاندارد در مقادیر اسید معده شان مشاهده شد. در حقیقت، گروه با رژیم غذایی، درصد کمی کاهش علائم را نشان دادند.

 

زالاوان می گوید: “این نتایج در واقع حاکی از این موضوع هستند که شما می توانید افراد را با رویکردهای مبتنی بر رژیم غذایی و با استفاده از یک رژیم غذایی گیاهی درمان کنید.” “اگر تمام بیماران مبتلا به LPR را تحت مصرف مواد غذایی گیاهی با آب قلیایی قرار دهید، اکثریت آنها بهتر می شوند و مصرف داروهای خود را متوقف می سازند. داروهای مهار کننده اسید، در حالیکه نسبتا بی خطر می باشند، احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودهنگام را بیشتر نشان می دهند، بنابراین استفاده از آنها در دراز مدت ممکن است خطر این عوارض جانبی را افزایش دهد.

 

در حالی که نمی توان چگونگی این مطالعه در مورد رژیم غذایی مدیترانه ایی و آب قلیایی در بهبود برگشت اسید معده نادیده نگرفت، به نظر می رسد که این کار را انجام می دهد. آب قلیایی می تواند اسیدیته پپسین را در گلو خنثی نموده، و پروتئین های گیاهی تولید پپسین کمتری را القا کند. این به این دلیل است که پروتئین گیاهی بیشتر در روده ها هضم می شود، در حالی که پروتئین حیوانی در معده هضم شده و همچنین مرکز تولید پپسین می باشد.

 

مطالب مرتبط
معرفی 9 غذا که خوردن‌شان سوزش سر دل را به همراه دارد

زالاوان قبلا یک رژیم غذایی بر پایه گیاه را برای بیماران مبتلا به LPR توصیه کرده است، در حالیکه این جایگزینی برای بعضی ها اغلب با دشواری همراه است، ولی برای افرادی که از رفلاکس رنج می برند، از ارزش زیادی برخوردار است. علاوه بر این، این محقق بیان می کند که مطالعات تاکنون تایید کننده این واقعیت نبوده اند که داروهای مهار کننده اسید معده در درمان LPR موثر هستند. در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهند که این داروها در هر جایی و برای ۴۰٪ تا ۸۰٪ افراد مناسب نیستند.

 

این محقق قصد انجام مطالعات بیشتر برای تعیین این موضوع را دارد که آیا رژیم غذایی گیاهی یا آب قلیایی در تسکین بیشتر علایم کمک کننده می باشند یا نه، هرچند که او گمان دارد که ترکیب این دو از استفاده تنها یکی از آنها اثر گذارتر است. آب قلیایی بیشتر برای تسکین فوری و موقتی بافت های اسیدی است، در حالی که او حدس می زند رژیم غذایی، بیشتر از یک ترمیم کننده طولانی مدت است. او همچنین در حال برنامه ریزی برای مطالعه افراد مبتلا به GERD است تا ببیند آیا یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش علائم کمک کند یا خیر.

 

نویسنده مقاله : آلیس پارک در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۱۷

 

اختصاصی سایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.