فسیل متعلق به بزرگ ترین جاندار کره زمین با قدمت ۲۰۵ میلیون سال در سامرست کشف شد

0

فسیل متعلق به بزرگ ترین جاندار کره زمین با قدمت ۲۰۵ میلیون سال در سامرست کشف شد

استخوان فک متعلق به یک خزنده غول پیکر در زیر آب های اقیانوس پیدا شده و چنین تصور می شود که به یکی از بزرگ ترین حیوانات شناخته شده در جهان تعلق دارد. این فسیل قدیمی که توسط یک کلکسیونر فسیل کشف شده و  دارای قدمتی بیش از ۲۰۵ میلیون سال است ، توانسته در گذر این مدت طولانی همچنان سالم باقی بماند و لذا هم اکنون توسط تیمی متشکل از فسیل شناسان در حال بررسی می باشد این فسیل شناسان نتیجه گرفتند که این آرواره به یک نوع خزنده غول پیکر مانند ماهی که تحت عنوان ایکتیوسوریا شناخته می شود تعلق دارد و کشف آن نشان می دهد که فسیل های دیگر یافت شده در انگلستان می توانند به موجودات بسیار بزرگ تری تعلق داشته باشند.

دکتر دلا سله در این خصوص می گوید: با طول تقریبی ۲۶ متری، محققان اظهار داشته اند که گویا ایکتیوسوریا ها دارای ابعادی نزدیک به  نهنگ آبی یعنی – بزرگترین حیوانی که تا به حال بر روی کره زمین زیسته بودند.  “در ابتدا، استخوان فقط همانند یک قطعه سنگ به نظر می آمد، اما پس از بررسی  ساختار استخوان مانند آن، هم اکنون من تصور می کنم که ممکن است این استخوان بخشی از فک یک ایکتیوسوریا باشد.

 او با لومکس از  دانشگاه منچستر و پروفسور جودی ماساره از کالج سانی تماس گرفت و هر دو به مطالعه استخوان علاقه نشان دادند. آن ها این فسیل به دست آمده از قسمت پایین فک این حیوان را  با چند نمونه دیگر از ایکتیوسوریاها مقایسه نمودند و آن را با نمونه ای که در موزه سلطنتی کانادا نگهداری می شود و Shonisaurus  نام دارد نیز مطابقت دادند.

مطالب مرتبط
استخوان های به جای مانده از حادثه بمب اتمی هیروشیما برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفتند

با اندازه ای برابر با  ۲۱ متر، Shonisaurus یک هیولا واقعی بود، و بزرگ ترین ایکتیوسوریا.ایست که تا کنون مشاهده شده است. با این حال، تجزیه و تحلیل ها  نشان داد که استخوان یافت شده توسط آقای دلاسله متعلق به یک حیوان مشابه بود که حتی می تواند بزرگتر هم باشد. “از آن جا که این نمونه تنها یک قطعه بزرگ از فک این موجود است، تخمین اندازه دقیق حیوان دشوار می باشد، اما با استفاده از یک مقیاس ساده و مقایسه آن با  استخوان Shonisaurus   می توان گفت که حیوانی که این استخوان به او تعلق داشته ۲۵ درصد بزرگ تر بوده است.

مقایسه های دقیق تر نشان می دهد که این حیوان حداقل دارای طولی برابر با  ۲۵ متر بوده است.  دانشمندان در یکی از مقالات منتشر شده در این زمینه بدین امر اشاره نمودند که با توجه به این کشفیات می توان نتیجه گرفت که بریتانیا زمانی مامن این حیوانات غول پیکر بوده است. پیش از این نیز چندین استخوان بزرگ در خاک های بریتانیا کشف شد که مشخص گردید به یک دایناسور تعلق داشتند . این شواهد می تواند نتایج محققان فسیل شناس را تایید نماید.

اختصاصی سایت وردنگارهر گونه کپی برداری با ذکر نام منبع و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.