فیبرو آدنوم سینه چیست؟ بررسی راه های تشخیص و درمان

بیماری های غیر سرطانی سینه

0

فیبرو آدنوم ها، تومور های خوش خیم غیر سرطانی شایع در سینه می باشند که توسط بافت غدد و بافت همبند بوجود می آیند. فیبرو آدنوم ها در هر سنی می توانند تشکیل شوند اما ایجاد آن در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شایع تر است. فیبرو آدنوم ها در دوران یائسگی شروع به کوچک شدن می کنند.

این تومورهای خوش خیم، قابل لمس نیستند. فیبروآدنوم ها کروی شکل می باشند و به راحتی می توان آنها را زیر بافت تکان داد. بافت سفت و کش سان دارند و می توانند بیشتر از یک عدد باشند.

تشخیص فیبرو آدنوم سینه

برخی فیبرو آدنومها قابل لمس می باشند اما گروهی فقط از طریق عکس برداری هایی مانند ماموگرام یا فرا صوت قابل تشخیص می باشند. نمونه برداری از بافت برای تشخیص فیبروآدنوم از دیگر تومور ها لازم است.

در زیر میکروسکوپ، بیشتر فیبرو آدنوم ها یک شکل می باشند که فیبروآدنوم ساده نام دارند اما برخی فیبروآدنوم ها که فیبروآدنوم پیچیده نام دارند تغییراتی از جمله اندازه بزرگتر در ظاهر خود دارند و معمولاً در افراد سالخورده تر دیده می شوند .

چگونه فیبروآدنوم می تواند فاکتور ریسک سرطان سینه باشد؟

شانس ابتلا به سرطان زنانی با فیبروآدنوم های ساده حدود ۱.۵ برابر بیشتر از زنانی می باشد که هیچ تغییری در بافت سینه خود ندارد. فیبروآدنوم های پیچیده فاکتور ریسک بیشتری نسبت به فیبروآدنوم ساده برای سرطان سینه می باشند.

درمان فیبرو آدنوم سینه

بیشتر دکتر ها پیشنهاد حذف فیبرو آدنوم ها را می دهند مخصوصاً در شرایطی که فیبرو آدنوم، باعث تغییر شکل سینه شود . این کار به این دلیل انجام می شود که پزشک اطمینان پیدا کند، تغییرات سینه به دلیل وجود سرطان نمی باشد.

گاهی این تومور ها به طور خود به خودی به رشد ادامه نمی دهند و یا حتی کوچک می شوند. در این حالت تا هنگامی که پزشک مطمئن نشود که توده ها فیبرو آدنوم، است، دستور به حذف تومور نمی دهد.

مطالب مرتبط
سرطان درجا از منشا لوبولی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

این وضیعت در زنانی که فیبرو آدنوم های فراوانی دارند بیشتر دیده می شود زیرا حذف تعداد زیادی تومور منجر به حذف مقدار زیادی بافت سالم نیز می شود. این حذف بافت سالم می تواند ساختار سینه را تغییر داده و باعث ایجاد بافت اسکار شود.

این عمل می تواند بر روی ماموگرام هایی که شاید فرد در آینده، به آن نیاز داشته باشد نیز تاثیر بگذارد. نکته مهم این است که فرد مبتلا به فیبرو آدنوم، به طور منظم عکس برداری های لازم را انجام دهد و با پزشک خود مشورت کند.

در برخی موارد بعد از حذف این تومور ها می توان شاهد رشد فیبرو آدنوم های جدید بود.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.