معرفی ۶ علامت اولیه‌ی سرطان روده بزرگ

0

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون، که به آن سرطان کولورکتال نیز گفته می‌شود، از جمله سرطان‌های شایع است. گفته می‌شود این سرطان سومین سرطان رایج در میان زنان و مردان آمریکایی است. اما خبر نسبتاً خوب این است که با تشخیص زودهنگام این سرطان می‌توان با امید بیش‌تری اقدام به درمان کرد. در این نوشتار به ۶ علامت اولیه‌ی این سرطان می‌پردازیم. این علائم در اوایل بروز سرطان روده بزرگ ظاهر می‌شوند و با نادیده نگرفتن‌شان می‌توان قدمی بزرگ برای درمان این سرطان در مراحل اولیه برداشت. اما پیش از آن که به معرفی این ۶ علامت بپردازیم، بهتر است ابتدا نیم‌نگاهی به عوامل خطر ابتلا به این سرطان داشته باشیم.

عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

 ۱- اضافه وزن:

از جمله مواردی که می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان را در میان مردان و زنان افزایش دهد، اضافه وزن یا چاقی است. بسیاری از افرادی که به این سرطان دچار می‌شوند درگیر اضافه وزن می‌باشند.

۲- کم تحرکی:

مطالعات نشان از آن دارند که داشتن فعالیت منظم در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مؤثر است.

۳- رژیم غذایی نا مناسب:

رژیم غذایی‌ای که سرشار از گوشت قرمز باشد و میزان کمی میوه و سبزی داشته باشد نیز از جمله مواردی است که با بروز سرطان روده بزرگ در ارتباط است.

۴- مصرف الکل:

مطالعات متعددی بر روی تأثیر منفی مصرف الکل بر ابتلا به سرطان کولون صحه گذاشته‌اند.

*****

افزون بر موارد فوق، بسیاری برآن اند که آنانی که در میان خانواده‌شان سابقه‌ی ابتلا به این سرطان وجود دارد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این سرطان اند.

حال که نیم‌نگاهی به عوامل خطر این سرطان داشتیم، نوبت به معرفی ۶ علامت اولیه‌ی سرطان روده بزرگ می‌رسد.

علائم اولیه‌ی سرطان روده بزرگ

۱- وجود خون در مدفوع و یا خونریزی از مقعد:

هر نوع خونریزی از مقعد و یا وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از وجود سرطان روده بزرگ باشد. بنابراین به هیچ عنوان نباید وجود خون در مدفوع را نادیده گرفت، بلکه بایستی با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم علت خونریزی از مقعد و یا وجود خون در مدفوع را تشخیص داد.

۲- کاهش وزن بی‌دلیل:

علامت دیگری که در همان اوایل بروز سرطان روده بزرگ ظاهر می‌شود کاهش وزن بی دلیل است. لذا از این مورد نیز نباید سرسری گذر کرد.

۳- احساس درد و یا گرفتگی در ناحیه‌ی شکم:

مورد سومی که می‌تواند نشانه‌ای اولیه از سرطان روده بزرگ باشد احساس درد و یا گرفتگی در ناحیه شکم است. این درد و گرفتگی عموماً روز به روز پیشرفت می‌کند و تا حدودی با دردهای معمولی شکم تفاوت دارد.

۴- خستگی و ضعف مداوم:

خستگی مداوم علل متعددی دارد، اما یکی از علل آن سرطان روده بزرگ است. لذا آنانی که به این اختلال دچار اند بایستی حتماً درصدد تشخیص علت اصلی آن برآیند.

۵- تغییر در فعالیت روده:

بروز اسهال و یا یبوست و یا هر گونه تغییر در فعالیت روده، خصوصاً اگر برای مدت‌زمانی طولانی و به‌کرات رخ دهد، نیز می‌تواند علامتی اولیه از سرطان کولون باشد.

۶- زردی:

تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم به زردی نیز می‌تواند نشان از وجود سرطان روده باشد.

نکته

موارد فوق هر یک می‌توانند علامت وضعیت‌هایی دیگر، از جمله عفونت، همورویید و یا سندرم روده تحریک‌پذیر، باشند. بنابراین با دیدن هر یک از علائم فوق کنترل‌تان را از دست ندهید و به جای آن حتماً با مراجعه به پزشک درصدد تشخیص علت ماجرا برآیید.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
آیا این دستورالعمل تجربی می تواند سرطان روده بزرگ را متوقف کند؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.