هورمون های زنانه و دوره قاعدگی شما

هورمون های زنانه

0

هورمون های زنانه – دوره قاعدگی شما توسط سیگنال هایی هورمونی در مغز کنترل میشود. هر ماه، تخمدان شما، یک تخمک را پس از اینکه به رشد کامل میرسد، آزاد می کند که این فرآیند،تخمک گذاری نامیده می شود. تخمک به داخل لوله فالوپ وارد میشود و به سمت رحم میرود به این امید که توسط یک اسپرم، بارور شود. دوره قاعدگی ماهانه شما در اولین روز این دوره شروع میشود و تا اولین روز دوره بعدی ادامه می یابد.

قسمت دوم دوره قاعدگی شما

قسمت اول دوره قاعدگی شما، مرحله فولیکولی نام دارد. این مرحله در اولین روز آخرین دوره قاعدگی شما شروع شده و تا روز تخمک گذاری ادامه پیدا میکند. این مرحله از دوره قاعدگی، ممکن است در هر زن متفاوت باشد، مثلا ممکن است از ۷ روز تا ۴۰ روز ادامه داشته باشد. قسمت دوم دوره قاعدگی شما، مرحله لوتئال نام دارد. این مرحله در روز تخمک گذاری شما شروع شده و تا شروع دوره بعدی قاعدگی، ادامه پیدا میکند. مرحله لوتئال، معمولا دارای زمان بندی دقیق تری میباشد و در بیشتر زنان، این مرحله از دوره قاعدگی، معمولا حدود ۱۲ تا ۱۶ روز به طول میکشد.

تجزیه و تحلیل دوره قاعدگی شما

اکنون که با دو مرحله قاعدگی آشنا شدید، بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که معمولا در هر ماه، در داخل بدن شما اتفاق می افتد. این جا است که میتوانید ببینیدکه هورمون ها،آنچه را که برای شما اتفاق می افتد،چگونه کنترل میکنند.

هورمون ها و مرحله فولیکولی

نقطه آغاز

همه چیز از آنجا شروع میشود که هیپوتالاموس که یک ساختار ارتباطی در مغز شما میباشد، هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را تولید میکند.

هورمون آزاد کننده گنادوتروپین( GnRH)،باعث میشود که غده هیپوفیز، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را آزاد کند.وظیفه هورمون، تحریک تخمک ها به منظور رشد و تکامل میباشد.

مطالب مرتبط
دلایل عقب افتادن قاعدگی چیست؟ بررسی کامل

هورمون محرک فولیکول

این هورمون، با وارد شدن به جریان خون، خودش را به تخمدان ها میرساند.

زمانی که این هورمون به تخمدان میرسد، باعث میشود که فولیکول که کیسه ای کوچک و حاوی یک تخمک میباشد، شروع به رشد کرده تا زمانی که به یک تخمک بالغ و کامل تبدیل شود.

نقش فولیکول

نتیجه رشد و تکامل فولیکول، تولید هورمون استروژن میباشد.

بعد از حدود ۱۰ روز، سطح استروژن، به بیشترین میزان خودش میرسد.

سطح استروژن تقریبا یک روز قبل از تخمک گذاری به حداکثر میرسد که در یک دوره ۲۸ روزه، معمولا در روز سیزدهم، این مقدار افزایش پیدا میکند.

این سطح زیاد استروژن به مغز فرمان میدهدکه تخمک بالغ و کامل شده و باعث میشود که غده هیپوفیز، جریان سریعی از هورمون لوتئینزینگ را رها کند.

جریان هورمون لوتئینزینگ

این هورمون ، به عنوان راهنمای فولیکول تخمدان عمل میکند.

حدود ۲۴ تا ۳۶ساعت پس از به جریان افتادن این هورمون، یک تخمک بالغ، از تخمدان جدا شده و در لوله فالوپ، آزاد میشود که به این فرآیند، تخمک گذاری میگویند.

تخمک در پشت کورپوس لوتئوم که یک فولیکول خالی میباشد، رها میگردد.

هورمون ها و مرحله لوتئال

کورپوس لوتئوم

سلولهای کورپوس لوتئوم، هورمون پروژسترون، آزاد میکنند. این هورمون به ضخیم شدن و مهیا کردن پوشش داخلی رحم، به منظور القاء تخمک بارور شده،کمک میکند.

کورپوس لوتئوم ، به تولید پروژسترون در مرحله لوتئال و در طول دوره قاعدگی، ادامه میدهد که حدود ۱۲ تا ۱۶ روز به طول می انجامد.

پس از تخمک گذاری، اگر تخمک بارور شده باشد، کورپوس لوتئوم به ترشح پروژسترون به منظورادامه روند بارداری، ادامه میدهد تا زمانی که جفت، این وظیفه را به عهده بگیرد.

کوچک شدن کورپوس لوتئوم

اگر بعد از تخمک گذاری، تخمک نتواند بارور شود، کورپوس لوتئوم، شروع به کوچک شدن می کند.

مطالب مرتبط
آیا آندومتریوز باعث خستگی مزمن می شود؟

اگر تولید پروژسترون متوقف شود، دیگر هیچ نوع هورمونی برای حمایت و تقویت پوشش داخلی رحم وجود ندارد.

پوشش داخلی رحم، شروع به ریزش می کند.

با ریزش پوشش داخلی رحم، دوره ماهانه شما نیز آغاز می شود.

سطوح پایین هورمون های استروژن و پروژسترون، سیگنال هایی را به هیپوتالاموس ارسال میکنند که نشان دهنده این هستند که کل فرآیند دوره قاعدگی را، دوباره از سر بگیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.