علت ایجاد نقاط سفید بر روی پوست ختنه گاه 

0

نقاط سفید بر روی پوست ختنه گاه می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود.  این لکه ها می توانند جوش های بی ضرر و برآمدگی های پوستی یا عفونت های باکتریایی و عفونت های منتقله از راه جنسی باشد. بسته به علت، ممکن است لکه های سفید به تنهایی یا به صورت توده ای ظاهر شوند، در اندازه متفاوت باشند و با علائم دیگری مانند ترشحات ضخیم همراه باشند.

در این مقاله، ما به بررسی علل لکه های سفید بر روی پوست ختنه گاه نگاه می کنیم، و همچنین علائم دیگری که می تواند همراه آنها باشد و نحوه درمان لکه ها در صورت لزوم بررسی میشود. 

علل بالقوه لکه سفید بر روی پوست ختنه گاه چیست؟

در اینجا برخی از علل شایع لکه های سفید روی پوست ختنه گاه همراه با سایر علائم و گزینه های درمان ارائه می شود:

جوش

جوش ها زمانی رخ می دهند که در منافذ پوست التهاب ایجاد می شود و باکتری ها آلوده  وارد پوست شده و به شکل  سرسفید ایجاد میشوند.  به نظر می رسد جوش ها دارای یک سر سفید باشند زیرا با گلوله سفید رنگ پر شده است که ترکیبی مایع از سلول های ایمنی است که بافت ها و باکتری ها را از بین می برد. اکثر جوش ها تنها ناراحتی جزئی ایجاد می کنند و بعد از چند روز با بهداشت خوب از بین می روند. در حالی که می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، افراد هرگز نباید یک جوش را تخلیه کنند.

ظاهر شدن یا ترکاندن جوش ممکن است موجب التهاب بیشتر شود، عفونت را بدتر کند و منجر به زخم شود. بسیاری از محصولات بدون نسخه و داروهای تجویزی در دسترس برای درمان و جلوگیری از جوش بر روی صورت و بدن وجود دارد. با این حال، به افراد توصیه نمی شود که از لایه بردارهای تهاجمی و محصولات آکنه بر روی بافت های دستگاه تناسلی استفاده کنند.

امن ترین راه برای درمان جوش ها در پوست، چندین بار در روز استفاده از کمپرس گرم است. با استفاده از یک کمپرس گرم در جوش، جریان خون را به ناحیه افزایش می دهد، فشار را در منافذ آلوده افزایش می دهد و موجب تحریک آن می شود. چندین راه دیگر برای کمک به کاهش زمان بهبودی جوش ها و کمک به جلوگیری از عفونت های بیشتر وجود دارد.

نکات درمانی در خانه عبارتند از:

  • با استفاده از یک پارچه مرطوب، پوست های مرده پوست را از بین ببرید یا به آرامی بردارید
  • پوشیدن لباس های آزاد
  • اجتناب از پارچه های مضر، تمیز کردن محصولات، یا رنگ ها
  • شستشو به آرامی با آب گرم و صابون غیر عطر روزانه 
مطالب مرتبط
6 درمان طبیعی تکرر ادرار در زنان

موهای زائد و یا در حال رشد

هنگامی که فولیکول های مو تحریک می شوند و یا آلوده می شوند، می توانند موجب التهاب، . ایجاد جوش های سر سفید شوند.

فولیکولیت یا تورم فولیکول های مو، هنگامی رخ می دهد که فرآیندهای مانند تراش مو، اصلاح، وکس و غیره موجب آسیب به سطح پوست می شود. این آسیب به باکتری یا قارچ اجازه می دهد تا در فولیکول ها ورود کند. بسیاری از فرآیندهای حذف مو می توانند باعث ایجاد موهای زودرس نیز شوند که موهایی هستند که به طور تصادفی به سمت بالا یا به سمت پایین به سمت پوست می روند. اگر درمان نشوند، بیشتر موهای در حال رشد آلوده می شوند و به صورت جوش های سرسفید بروز میکنند.

زخم های فولیکولیت می تواند بسیار دردناک، خارش دار و ناراحت کننده باشد. موارد جزئی فولیکولیت معمولا طی یک هفته یا بیشتر با مراقبت های اولیه مانند بهداشت خوب، لایه برداری ملایم و استفاده مکرر از کمپرس گرم از بین می روند. در موارد شدید یا مزمن فولیکولیت که توسط باکتری ها یا عفونت های قارچی ایجاد می شود ممکن است نیاز به استفاده از کرم های ضد باکتری و ضد قارچی یا قرص ها باشد.

جوش روی آلت تناسلی مردان

پاپیول آلت تناسلی غده های کوچک غیر سرطانی هستند که در اطراف سر آلت تناسلی ظاهر می شود. پاپولهای میتوانند سفید، صورتی، زرد یا شفاف باشد. آنها اغلب در یک یا دو ردیف اتفاق می افتند که سر آلت تناسلی را می پوشاند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی پاپول های آلت تناسلی را ایجاد می کند اما به نظر می رسد بی ضرر هستند و با فعالیت جنسی مرتبط نیستند. اکثر مردم نیاز به درمان این مساله ندارند. اگر پاپول ها دردناک، ناراحت کننده یا موجب اضطراب باشند، پزشک ممکن است آنها را با استفاده از یک روش جراحی جزئی حذف کند. گزینه های جراحی عبارتند از جراحی جزئی و یا انجماد و لیزر.

نقاط فوردیس

لکه های فوردیس یا گرانول های فوردیس، ضربات کوچک و سفید تا زرد ناشی از غدد غیر طبیعی قارچ یا غدد عرق هستند. نقاط ممکن است به تنهایی یا در توده های ۵۰ و یا بیشتر رخ دهد. لکه های فوردیس بی ضرر هستند و از نظر جنسی انتقال نمی یابند. اکثر افراد به درمان نیاز ندارند، مگر اینکه لکه ها دردناک باشند یا ناراحتی ایجاد کنند. یک پزشک ممکن است تست هایی را انجام دهد تا مانع هرگونه علت یا نگرانی بالقوه دیگر شود. در صورت نیاز، جراحی جزئی ممکن است انجام شود تا نقاط فوردیس را حذف یا کاهش دهد. گزینه های درمان عبارتند از:

مطالب مرتبط
بیماری فیموزیس در آلت مردانه و آنچه لازم است بدانید
  • جراحی لیزر یا درمان
  • الکتروسرجری
  • جراحی برداشتن میکرو پانچ
  • درمان فتودینامیک
  • ایزوترتینوئین خوراکی که یک فرم از دارو است

عفونت مخمر

برخی از شرایط ممکن است خطر ابتلا به عفونت مخمر را افزایش دهد. عفونت های مخمری بسیار رایج هستند و معمولا توسط گونه های قارچ کاندیدا بوجود می آیند. این عفونت ممکن است بر روی سر آلت تناسلی و پوست صورت تاثیر بگذارد، سبب التهاب، جوشهای سفید و قرمز رنگ و ترشحات ضخیم، سفید تا زرد گردد. فرد همچنین ممکن است احساس کند که سر آلت تناسلی مرد متورم می شود.

در اغلب موارد، عفونت های مخمر به علت عدم بهداشت و یا تماس با کسی که عفونت دارد، به ویژه تماس جنسی، ایجاد می شود.  بعضی افراد ممکن است به علت شرایط پزشکی یا درمان هایی که سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازند، مستعد ابتلا به عفونت های مخمر باشند.

بالنیتیس

درد، قرمزی و تورم نوک و فرسودگی آلت تناسلی مرد است که می تواند در صورت بروز عفونت های باکتری یا قارچی موجب بروز جوشهای سفید شود. افراد مبتلا به بالانیتیس ممکن است تجربیات ناراحت کننده برای ادرار کردن هم داشته باشند.

تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک نیز می تواند باعث ایجاد بالانیتیس شود. گزینه های درمان بالنیتیس بستگی به علت دارد. کرم های ضد باکتری یا ضد قارچی ممکن است برای بالانیتیس ناشی از عفونت استفاده شود. کرم کورتیکواسترویید دوز کم، همراه با تمرینات کششی، ممکن است برای موارد بالنیتیس شدید یا مزمن مرتبط با سوزش تجویز شود.

زگیل تناسلی (HPV)

زگیل تناسلی معمولا به شکل گل کلم، شکلات سفید و یا گوشتی رنگی ظاهر می شود، اغلب با یک مرکز تاریک یا سیاه رنگ. زگیل می تواند به تنهایی یا به صورت توده ای اتفاق بیفتد. عفونت های منتقله از راه جنسی (STI) به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث زگیل های تناسلی می شود.

زگیل تناسلی با تماس با بزاق فرد مبتلا به HPV یا تماس پوست با پوست گسترش می یابد. اغلب عفونتهای HPV علائمی را ایجاد نمی کنند و یا علائم شان پس از گذراندن عفونت دوره ای به پایان می رسد. پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی برای کمک به رفع عفونت های HPV که باعث علائمی مانند زگیل های تناسلی می شوند، تجویز کند. واکسن گارداسیل ایمنی را در برابر بسیاری از گونه های HPV ایجاد می کند که موجب زگیل های تناسلی می شوند.

مطالب مرتبط
زگیل تناسلی و مراقبت های لازم

تب خال ناحیه تناسلی

یکی دیگر از STI به نام ویروس هرپس انسانی (HSV) باعث ایجاد تبخال تناسلی می شود. اکثر عفونت های HSV علائم ایجاد نمی کنند. هنگامی که آنها انجام می دهند، HSV زخم های مختلف از ضربه های کوچک است، که می تواند به اشتباه برای جوش، تاول زده، زخم های دردناک است که هفته ها طول می کشد برای بهبود زخم.

در طی اولین شیوع علائم، افراد مبتلا به عفونت HSV همچنین ممکن است علائم آنفولانزا را تجربه کنند، از جمله:

  • بدن درد
  • ضعف
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی

هیچ درمان برای زگیل های تناسلی ناشی از HSV وجود ندارد، هر چند استفاده منظم از داروهای ضد ویروسی خاص ممکن است باعث کاهش علائم و احتمال انتقال ویروس به دیگران شود.

Molluscum contagiosum (قارچ مولوسکوم)

عفونت ویروسی ناشی از تماس پوست با پوست است. این عفونت سبب بروز عفونت های سفید و گوشتی می شود که معمولا از اندازه عادی اندکی شروع می شوند و به مرور عفونت طول می کشد. اکثر افراد از عفونت مگا پلاسما بدون درمان بهبود می یابند.

جراحت های دردناک یا ناراحت کننده ممکن است از طریق جراحی برداشته شود، اغلب با جراحی لیزر، انجماد یا خراش دادن رفع میشود.  پزشک همچنین ممکن است کرم های مبتنی بر اسید تجویز کند که لایه ای از پوست را که حاوی رگ ها است، سوزانده شود.

چه کسی باید  به پزشک مراجعه نماید؟

هر زمان که یک لکه سفید بر روی پوست باعث درد، ناراحتی یا اضطراب شود، فرد باید یک دکتر را ببیند.  همچنین باید با توجه به لکه های سفید که با آنها مرتبط هستند، به پزشک مراجعه شود:

  • ترشح غیر طبیعی
  • فعالیت جنسی یا شرکای جنسی جدید
  • زخم های دردناک
  • تب، درد های بدن و درد و ضعف عمومی
  • پوشش گسترده ای روی بیشتر پوست آلت تناسلی
  • مشکل ادرار کردن
  • جوش هایی که می آیند و می روند

چشم انداز

بسیاری از علل لکه های سفید بر روی پوست ختنه گاه سبب نشانه های جدی، آسیب و درمان نمی شوند. لکه های سفید ناشی از عفونت های باکتریایی، قارچی و یا ویروسی معمولا به درمان نیاز دارند. این موارد ممکن است با علائم شدید یا مزمن همراه باشد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.