۵ عادت که باعث کج شدن دندان ها می شوند

کج شدن دندان

0

خبر خوب این است که می توانید رفتارهایی را که باعث کج شدن دندان ها می شوند و همچنین راه های جلوگیری یا محدود کردن اثرات این رفتارها را تشخیص دهید.

دکترآندرو جردن عضو انجمن دندانپزشکی امریکا می گوید: شکل و ساختار دندان های کودک شما تعیین می کنند که او چقدر راحت غذا خواهد خورد، صحبت خواهد کرد و لبخند خواهد زد. جردن توضیح می دهد که دندان های اولیه کودک طوری رشد می کنند که احتمالا می توانند برای مرحله دوم و دائمی دندان ها در بزرگسالی نیز وجود داشته باشند.

کشیدن دندان می تواند برای کودک شما درد آور و برای شما اضطراب آور باشد ولی توصیه می شود که مراقب حالت غیر طبیعی دندان ها باشید. کج بودن دندان های بچه ها طبیعی است و نباید همیشه باعث نگرانی شود. اگر دندان های کودکان کج رشد کنند، به این معنی نیست که دندان های بزرگسالی آنها نیز کج رشد خواهند نمود.

دکتر استیون لین دندانپزشک و نویسنده کتاب رژیم غذایی مخصوص دندان توضیح می دهد که عملکرد صورت و دندان ها برای سلامت دندان ها و رشد طبیعی کودک جنبه کلیدی دارند. برای داشتن یک ردیف دندان صاف و مرتب در بزرگسالی، فک و استخوان های جمجمه فرزند شما باید به طور مناسبی رشد کنند. انجمن اصلاح دندانهای کج امریکا توصیه می کند که کودکان باید در حدود ۷ سالگی برای جلوگیری از کج رشد کردن دندانها نزد دندانپزشک متخصص برده شوند ولی دکتر لین می گوید که دلائل کج شدن دندانها خیلی زودتر از این زمان شروع می شوند.

دلائل کج شدن فک یا دندان می تواند ناشی از مشکلات رشد باشد که از زمان تولد یا حتی پیش از آن شروع می شوند. دکتر جردن اضافه می کند که اگر دندانهای کودک شما کج رشد کردند، وحشت نکنید.

مطالب مرتبط
عفونت می ‌تواند باعث بیماری‌ های قلبی و عروقی شود

فک کودک به طور قابل توجهی در سال های اولیه زندگی او تغییر می کند و دندانهای دائمی به شکل متفاوتی نسبت به دندانهای کودکی رشد می نماید. جردن می گوید که به خاطر داشته باشید که اکثر دندانهای کودکان کاملا صاف رشد نمی کنند ولی اگر متوجه شدید که دندانهای فرزند شما کج درآمده اند، با دندانپزشکی مشورت کنید که توصیه ها و انتخاب های لازم را به شما ارائه نماید. خبرخوب این است که شما می توانید رفتارهایی را تشخیص دهید که ممکن است منجر به رشد دندان کج و جلوگیری یا محدود نمودن تاثیرات آن گردد.

عاشق پستانک بودن

پستانک می تواند منبع راحتی و تسکین باشد ولی براساس نظر کارشناسان اگر استفاده از آن در روز بیشتر از ۶ ساعت باشد، می تواند منجر به کج شدن و تغییرحالت دندان شود. وقتی پستانک برای یک دوره طولانی مکیده شود، می تواند بر بافت های نرم دهان اثر بگذارد و وضع آن را تغییر دهد و باعث تغییر حالت دندان گردد. در بسیاری از موارد، این وضع قابل جبران است ولی باید وقتی انجام شود که کودک دیگر از پستانک استفاده نمی کند.

مکیدن انگشت شست

کارشناسان راجع به اینکه پستانک بهتر است یا مکیدن انگشت شست، اختلاف نظر دارند اما مانند پستانک، مکیدن طولانی مدت شست نیز می تواند باعث صدمه زدن به بافت های نرم دهان شود. جالب است بدانید که تاثیر مکیدن شست مثل مکیدن پستانک نیست و باعث ایجاد دندانهای بالا رفته و جلوآمده می شود.

نیاز کودک شما به مکیدن شست معمولا بین سنین ۲ تا ۴ سال متوقف می شود ولی اگر این کار ادامه یابد، می تواند منجر به کج شدن دندانهای جلو شود.

زبان را به جلو فشار دادن

دکتر لین توضیح می دهد که در حالت عادی، زبان باید روی سقف دهان قرار گیرد و نوک و انتهای زبان باید به طرف سقف فشار داده شود. این وضع منجر به فعال شدن عضلاتی می شود که به فک، پایه جمجمه، ستون فقرات و گلو وصل هستند. فشار دادن زبان وقتی انجام می شود که زبان هنگام صحبت کردن، قورت دادن غذا و هنگام استراحت کردن به جلو فشار داده می شود. این وضع اغلب به دلیل مکیدن پستانک یا شست است که زبان، خود را با محلی عادت داده که قبلا پستانک یا شست را می گرفت.

مطالب مرتبط
پیش بینی روانپریشی : کلید حفظ مغز

خروپف کردن یا نفس کشیدن از راه دهان

لین معتقد است که انسان به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ هزاربار نفس می کشد و اگر یک کودک مبتلا به گرفتگی شدید حفره های پیشانی یا انسداد بینی باشد، ممکن است عادت کند که از راه دهان نفس بکشد. گرفتگی جزیی موجب افزایش فشار بر راه بینی و منجر به این می شود که کودک مجبور به تنفس از راه دهان گردد و این وضع باعث عفونت حفره های پیشانی، تورم لوزه و بافت های لنفاوی و حساسیت های دیگر می شود و در نتیجه، زبان هنگام خواب مسیر تنفس را می بندد و موجب کج شدن دندانها می گردد.

عادات بد خوردن و نوشیدن و تاثیر آن بر دندان

دندانهای کودکی می توانند تا بزرگسالی باقی بمانند، لذا باید تا حد امکان سالم باشند. اگر دندان فرزند شما زودتر از وقت افتاد، ممکن است باعث ایجاد دندانهای به هم چسبیده و یا ممانعت از تشکیل فک سالم گردد. غذاها و نوشیدنی های شیرین می توانند باعث کرم خوردگی دندانها شوند. مینای دندان در کودکان بسیار باریک تر از مینای دندان در بزرگسالان است و زمینه برای ایجاد پلاک دندان در کودکان آسان تر و سریع تر می باشد. حتما به فرزندتان یاد بدهید که روزی ۲ بار مسواک بزند و مصرف مواد قندی را به حداقل برساند چون باعث کرم خوردگی دندانهایش می شود.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.