خواندن با صدای بلند باعث افزایش حافظه و گرفتن نمره بهتر می شود

0

خواندن با صدای بلند باعث افزایش حافظه می شود

خواندن با صدای بلند : براساس یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله “حافظه، احتمال به خاطر سپردن یک مطلب زمانی که آنرا با صدای بلند می خوانیم، افزایش می یابد.

محققان این مطالعه از دانشگاه واترلو در کانادا گزارش می دهند که “اقدام دوگانه” صحبت کردن و شنیدن گفتار باعث می شود که مغز شما اطلاعات را ذخیره کند و این باعث طولانی شدن حافظه  می شود. این فرایند “اثر تولید” نامیده می شود.

خواندن با صدای بلند

مطالعه جدید بر اساس کار قبلی تیم دانشگاه واترلو است که بر تأثیر و مزایای فعالیت هایی مانند تایپ کردن و نوشتن کلمات در رابطه با  افزایش حافظه انجام شده است.

در سال ۲۰۱۵، خبرگزاری پزشکی امروز در یک مطالعه که توسط محققان در کانادا گزارش شده است نشان داد تکرار کلمات با صدای بلند حافظه کلامی را افزایش می دهد.

در این مطالعه، ۴۴ دانشجوی فرانسوی زبان کلمات انتخابی را از یک صفحه رایانه خواندند و از آن ها خواسته شد تا کلمات را با چهار روش متفاوت تکرار کنند. این روش ها شامل خواندن کلمات به طور آرام، خواندن در حالی که لب خود را حرکت می دادند، تکرار کلمات با صدای بلند در حالی که به صفحه نمایش نگاه می کردند و تکرار کلمات با صدای بلند برای شخص دیگر بود.

مطالعات کانادایی گزارش دادند که تکرار این کلمات برای شخص دیگر موجب شد تا افراد بیشترین حافظه کلامی را به یاد بیاورند. در مقابل، خواندن بی صدا کمترین حافظه کلامی را تولید کرد.

 یادگیری، منفعت حافظه از عمل است

محققان در مطالعه جدید از یک روش مشابه استفاده کردند. ۹۵ فرد برای خواندن در سکوت، گوش دادن به خواندن دیگران، گوش دادن به صدای ضبط شده خود هنگام خواندن و خواندن با صدای بلند انتخاب شدند. محققان دریافتند که یادآوری کلمات، زمانی بیشتر بود که شرکت کنندگان با صدای بلند برای خود  می خواندند.نویسنده مطالعه Colin M. MacLeod، استاد و رئیس بخش روانشناسی دانشگاه واترلو می گوید: “این مطالعه تایید می کند که فعالیت و تحرک به نفع یادگیری و حافظه است”.

مطالب مرتبط
طبق تحقیقات بدست آمده، تعاملات اجتماعی از حافظه محافظت می‌ کند

وی اضافه می کند: “هنگامی که یک اقدام فعال یا یک عنصر تولیدی را به یک کلمه اضافه می کنیم، این کلمه در حافظه بلند مدت بیشتر متمایز می شود و از این رو بیشتر به یاد ماندنی است. “

اما آیا این یافته ها برای ما عملی است؟

پروفسور مک لئود می گوید:

“هنگامی که ما کاربرد عملی این تحقیق را در نظر می گیریم، من به سالمندان فکر می کنم که توصیه می شود پازل ها و جداول را برای کمک به تقویت حافظه خود حل کنند. این مطالعه نشان می دهد که ایده فعالیت یا تحرک نیز حافظه را بهبود می بخشد.”

او می افزاید:

“ما می دانیم که ورزش منظم و تحرک همچنین بلوک های قوی را برای حافظه خوب می سازد .”

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.