سینمای ژاپن و یوجی یامادا

0

سینمای ژاپن و یوجی یامادا

شاعرانی فیلمساز یا فیلمسازانی شاعر

در این نوشتار کوتاه که توسط کارشناس فیلم و سینما آقای میلاد خدابنده تهیه شده است، به معرفی یوجی یامادا و سینمای ژاپن خواهیم پرداخت.

یامادا یوجی  ‏ (تاریخ تولد ۱۳ سپتامبر ۱۹۳۱ میلادی) کارگردان سینمای ژاپنی می‌باشد. شهرت او بیشتر به‌خاطر ساخت سری فیلم‌هایی به نام اوتوکو وا تسورای یو که در ایران با نام توراسان شناخته می‌شود، می‌باشد.

یوجی یامادا کارگردان فیلم های همچون سامورایی سپیده دم (The Twilight samurai)، تیغ پنهان (The Hidden Blade) و عشق و شرافت (Love and Honor) است.

یوجی یامادا را می توان تنها پرچم دار مکتب فیلمسازان مطرحی چون میزوگوچی و کوروساوا در نشان دادن تمدن و تاریخ کهن و فئودال زده ژاپن با چاشنی منش سامورایی حاکم بر آن دانست. البته که یوجی یامادا در سمت کارگردانی اولین کار خود را پنجاه و پنچ سال پیش شروع کرده است، اما در سن هشتاد سالگی به ساخت سه گانه ای پر محتوا، ژرف و دقیق دست می زند.

فیلم هایی زیبا و گیرنده که بر خلاف کارهای مرسوم در مضامین سامورایی، چون شمشیر، خون و مبارزات، این بار نگاهی عمیق به روابط سامورایی، خانواده، تلاش و عشق او دارد. تلاش کارگردان در  نشان دادن فرهنگ کهن ژاپن و مضامین انسانی در آثارش ستودنی است.

سه فیلم ستودنی یوجی یامادا عبارتند از:

The Twilight samurai

سامورایی سپیده دم

The Hidden Blade

تیغ پنهان

Love and Honor

عشق و شرافت

هر سه اثر از نظر زمانی سعی در نشان دادن برهه ای از وارونگی فرهنگی در ژاپن و نفوذ فرهنگ غرب و کمرنگ شدن نقش سامورایی و شمشیرش به سرباز و اسلحه در جامعه اشاره دارند.

حتما شما علاقه مندان به سینما به ویژه علاقه مندان به سینمای ژاپن را به دیدن هر سه اثر دعوت می کنم.

نویسنده: میلاد خدابنده

از میلاد خدابنده بیشتر بخوانید:

نقاط ضعف و قوت فیلم خفه گی فریدون جیرانی

فیلم Baby Driver بیبی راننده اثری همانند Pulp Fiction

مطالب مرتبط
فیلم «ماه اوت مه آلود»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.