ژن های مسبب آفتاب سوختگی و یا سوختن پوست کشف شدند

0

ژن های مسبب آفتاب سوختگی و یا سوختن پوست کشف شدند

بخش هایی از DNA که به نظر می رسد نقش مهمی را سوختن پوست و یا آفتاب سوختگی دارند، توسط دانشمندان کشف شدند.

بزرگترین مطالعه ژنتیکی که در آن از اطلاعات ژنتیکی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر استفاده شد، زمینه ای را برای آزمایشات ژنتیکی فراهم کرده و  می تواند پاسخ پوست افراد مختلف را نسبت به نور خورشید پیش بینی کند.

از سوی دیگر تصور می شود که این کشف می تواند به محققان در تشخیص ابتلا به سرطان پوست که هر ساله ۱۵۰ هزار نفر در انگلستان با آن دست و پنجه نرم می کنند کمک نماید.

نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر ماریو فالچی، یکی از محققین کالج لندن، به خبرگزاری ایندپندنت در این خصوص گفت که “درصد معقولی” از ژن های آفتاب سوختگی شناسایی شده در ابتلا به سرطان پوست نیز دخیل بوده اند.

همه ما می دانیم که آفتاب سوختگی یک عامل خطرناک در توسعه سرطان پوست است. بدین ترتیب درک ژنتیک پوست می تواند به معنی درک ژنتیک این سرطان که شایع ترین نوع سرطان در افراد اروپایی است باشد.

دکتر فالچی در ادامه سخنانش افزود که تحقیقات آن ها به یافتن پاسخ این سوال نیز کمک می کند که چرا هنگامی که دوستانی با رنگ چهره مشابه در برابر اشعه های خورشید قرار می گیرند، رنگ پوستشان به گونه های متفاوتی تغییر رنگ می دهد.

افرادی با پوستی تیره تر به طور طبیعی نسبت به اثرات مضر نور خورشید مقاوم تر هستند، اما کار دانشمندان نشان می دهد که علاوه بر رنگ پوست طبیعی که می تواند مردم را از خورشید محافظت کند، عوامل ژنتیکی نیز در این زمینه دخیل می باشند.

او گفت:

“برخی از این ژن های دخیل در سرطان پوست احتمالا هیچ ارتباطی با رنگدانه های پوستی ندارند. این یافته ها ممکن است به توضیح این امر کمک کند که چرا به عنوان مثال فردی که درست در کنار شما در زیر آفتاب نشسته به طور کامل قرمز شده اما شما آفتاب سوخته شده اید و این در صورتی است که رنگ پوست  هر دو شما کاملا یکسان است. گویا افرادی با رنگدانه های مشابه ، ویژگی های پوستی متفاوتی دارند.”

این تحقیق با استفاده از حجم بالایی از داده های ژنتیکی بیو بانک انگلستان که حاوی اطلاعاتی درباره سلامت افراد است و می تواند برای استفاده محققان در اختیارشان قرار گیرد انجام شد.

مطالب مرتبط
مراقبت از پوست صورت در فصل گرما

دکتر فالچی و همکارانش از طریق این منابع توانستند به اطلاعات ژنتیکی ده ها هزار نفر از اقوام اروپایی که بر طبق گزارشاتشان در برابر اشعه آفتاب دچار آفتاب سوختگی و یا سوختگی پوستی می شدند دست یابند.

این اطلاعات شامل طیف گسترده ای از افرادی بودند که می گفتند هرگز نمی سوزند و فقط آفتاب سوخته می شوند و یا افرادی که می گفتند همیشه می سوزند و هرگز آفتاب سوخته نشده اند.

پس از آن، دانشمندان تغییرات ژنتیکی تمام این افراد را بررسی کردند و در نهایت ۱۰ بخش جدید ژنتیکی را مشخص نمودند که به نظر می رسد با برنزه شدن مرتبط است. نتایج آنها در مجله Nature Communications منتشر شد.

این کشف کار قبلی انجام شده در این زمینه را با نگاهی به پایه های ژنتیکی برنزه شدن و آفتاب سوختگی تأیید کرد و تعدادی از بخش های شناخته شده را مسئول این امر دانست.

دکتر فالچی می گوید:

“با استفاده از یک نمونه بسیار بزرگ ما توانستیم تقریبا تمام ژن های درگیر در تعیین یک ویژگی خاص را شناسایی نماییم که در نوع خود که بسیار جالب است، زیرا هنگامی که چنین شواهد محکمی داشته باشید، می توانید برخی از آزمون های ژنتیکی توسعه یافته را انجام دهید.”

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.