۱۰ خودروی مفهومی که به واقعیت پیوستند!

0

۱۰ خودروی مفهومی که به واقعیت پیوستند!

خودروهای کانسپت (مفهومی) به منظور جلب‌توجه و نمایش توانایی‌های شرکت‌های خودروسازی طراحی می‌شوند بنابراین جای شگفتی خواهد بود اگر یک خودروی تولیدی مشابهت بسیار زیادی با کانسپت خود داشته باشد.شرکت‌ها اغلب از خودروهای مفهومی به عنوان آینده‌ی مدل‌های تولیدی خود بهره می‌برند البته ساخت خودرویی غیرواقعی که هرگز روی خط تولید را نخواهد دید بسیار هزینه‌بر است.با استفاده از این کانسپت ها، خودروسازان توجهات عمومی را به خودرو جلب کرده و با تحلیل واکنش‌های آنان محصولات خود را بهبود می‌بخشند.هرچند چیزی که غالباً رخ می‌دهد این است که کمپانی‌ها پس از رونمایی از خودروی مفهومی خود، نسخه‌ی نهایی آماده‌ی تولید را نشان می‌دهند که در مجموع بسیار متفاوت از کانسپت مربوطه بوده و این یک ناامیدی بزرگ است.

 در اینجا به معرفی ۱۰ خودروی کانسپت می پردازیم که به واقعیت تبدیل شده اند :

پلیموث Prowler



کانسپت پلیموث Prowler در سال ۱۹۹۳ همه را شگفت‌زده کرد چرا که خودرویی آینده‌نگرانه اما با شاخصه‌های رترو بود. البته هیچ‌کس انتظار نداشت که کرایسلر ماشه را بکشد و آن را تولید کند! خب این خودروساز آمریکایی این کار را انجام داد و چهار سال بعد این خودرو به همراه دوج وایپر در سال ۱۹۹۷۷ تولید شد. ظاهر وحشی Prowler توجه افراد را بسیار به خود جلب می‌کرد و اگرچه تولید آن در سال ۲۰۰۲ خاتمه یافت اما کرایسلر واقعاً به مفهومی خود وفادار ماند و تنها تغییراتی مناسب برای مدل تولیدی در نظر گرفت.

 
فورد اطلس کانسپت/ F-150

 
به عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا، فورد با بازطراحی وسیع پیکاپ تراک سری F محبوب خود دست به قماری بزرگ زد. این کمپانی با کانسپت اطلس در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۳ پیش‌نمایشی از F-150 داشت. این خودرو یک انحراف بزرگ از سنت‌های طراحی پیکاپ تراک فورد به شمار می‌رفت. زمانی که نسخه‌ی تولیدی رونمایی شد دقیقاً شبیه نسخه‌ی مفهومی اطلس بود و البته وزن آن به لطف استفاده از آلومینیوم کاهش یافته است.
 
تویوتا C-HR

 
تویوتا پیش‌نمایشی از یک کراس اوور وحشی در قالب کانسپت C-HR داشت و اگرچه مدل تولیدی برخی از جنبه‌های افراطی مدل مفهومی را از دست داده اما فرم کلی و طراحی آن نشان دهنده‌ی همان کانسپت است. در ابتدا قرار بر این بود که این خودرو به عنوان مدلی با نام سایون در آمریکا فروخته شود اما با محو این برند نام تویوتا روی آن نقش خواهد بست.

 

مطالب مرتبط
رام 2500 پاور واگن 2017

هوندا سیویک هاچبک

زمان زیادی منتظر هوندا سیویک هاچبک بوده‌ایم اما این خودرو طرفداران بسیاری داشته و البته آن‌ها از رسیدن این خودروبسیار هیجان‌زده هستند. این خودروساز ژاپنی با پیش‌نمایش مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد و شگفت آنکه هوندا نمای جلوی گیرای این خودرو را در مدل تولیدی حفظ کرده است. هوندا همچنین پیش‌نمایشی از نسل جدید سیویک تایپ R در پاریس داشته و امیدواریم که نسخه‌ی تولیدی این خودرو نیز به نمونه‌ی کانسپت وفادار بماند.

 
اینفینیتی Q60

اینفینیتی این اواخر روی غلتک افتاده و کانسپت های جذابی را یکی پس از دیگری معرفی کرده است. این خودروساز لوکس ژاپنی با معرفی کانسپتی برجسته در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۵ پیش‌نمایشی از Q60 کوپه جدید داشته است. طراحی این خودرو در مدل تولیدی اندکی تعدیل شده اما اکثر بخش‌ها از نسخه‌ی کانسپت به مدل تولیدی انتقال یافته است. برای سالیان طولانی مدل‌های G35 و G37 برای خریداران نسخه‌های لوکس پایه محبوب بوده‌اند و به نظر می‌رسد که Q60 نیز این سنت را ادامه خواهد داد.

 
ب ام و i8

پیش‌نمایش اولیه‌ی i8 در واقع کانسپت Vision EfficientDynamics بود که در سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. I8 کنونی تفاوت‌های کمی با آن کانسپت دارد؛ اما پیش از آنکه نمونه‌ی تولیدی به نمایندگی‌های فروش برسد ب ام و کانسپت i8 را نشان داد. این خودرو که در تک‌تک جزئیات آینده‌نگرانه نشان می‌دهد با تولید خود تعجب بسیاری از افراد را برانگیخت.

 
آئودی Le Mans Quattro/ R8

 
کانسپت آئودی Le Mans Quattro در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۳ معرفی شد. در زمان معرفی این کانسپت نشریات و طرفداران این برند متحیر شدند و شگفت آنکه این برند آلمانی تغییرات بسیار کمی را در طراحی این مدل انجام داد و آن را با نام R8 روی خط تولید فرستاد. آئودی R8 یک خودروی اسپورت موفق است و نسل جدید آن نیز در همه‌ی جنبه‌ها بهبود یافته است.

 
جگوار C-X16 کانسپت/ اف تایپ

 
این خودرو در اصل به عنوان یک خودروی اسپورت هیبریدی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ معرفی شد و با نام اف تایپ به خط تولید راه یافت. این کوپه‌ی بسیار جذاب همچنین دارای نسخه‌ای کانورتیبل است و مدل‌های کاراتری چون SVR با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵۷۵ اسب بخاری تولید شده‌اند.

لکسوس LF-LC/ LC500

لکسوس این کانسپت خود را در موتورشو دیترویت ۲۰۱۲ به همگان نشان داد اما افراد با دانستن اینکه این مدل هرگز تولید نخواهد شد ناامید شدند. خب با گذشت زمان لکسوس گفت که این کانسپت پیش‌نمایشی از فاز سوم لکسوس بوده و این برند لذت و احساس بیشتری به خودروهای خود اضافه خواهد کرد. هدف LF-LC پیش‌نمایش عناصر طراحی نسخه‌های مختلف لکسوس بوده است؛ اما این کمپانی بازخورد بسیار خوبی درباره‌ی طراحی کوپه‌ی خود دریافت نمود و تصمیم گرفت که آن را تولید کند. به عنوان نتیجه، لکسوس LC500 در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶ معرفی شد.
 

آکورا NSX

 
همانند کانسپت لکسوس، آکورا NSX مفهومی در موتورشو دیترویت ۲۰۱۲ معرفی شد. در ادامه‌ی معرفی این خودرو آکورا آنالیزهای بازاریابی خود را شروع کرد و NSX در چندین تبلیغ معروف دیده شد. این خودرو پیش از تولید در گرن توریزمو ۶ نیز ظاهر گردید و در نهایت مدل تولیدی در دیترویت ۲۰۱۵ به همگان معرفی شد. پس از تأخیرهای فراوان بالاخره اینخودرو با نمایی درست شبیه نمونه‌ی مفهومی به خیابان‌ها راه یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.