آوردن خاک مریخ به زمین و تحلیل آن با یک ماموریت سه مرحله ای پیچیده توسط ناسا

0

آوردن خاک سیاره مریخ به زمین و تحلیل آن

ما قبلا چیزهایی را به مریخ فرستاده ایم: به عنوان مثال، یک  کاوشگر کنجکاو در اطراف این سیاره در حال بررسی سنگ های آن است و در تلاش است تا چیزهای بیشتری را در مورد خاک آن تشخیص دهد. اما اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که چرا بر عکس این کار را انجام ندهند. یعنی خاک مریخ را به زمین بیاورند و بتوانند با جزئیات بسیار بیشتر به تحلیل این خاک بپردازند.  آوردن این خاک نه تنها به ما اجازه می دهد تا از تکنیک های بسیار پیشرفته تر برای مشاهده اجزای آن استفاده نماییم، بلکه به ما اجازه می دهد که این خاک را در آینده مورد بررسی های مو شکافانه تری قرار دهیم، زیرا تکنیک های ما پیشرفته تر خواهند شد.

ماموریت سه مرحله ای آوردن خاک سیاره مریخ توسط ناسا

اما انجام این کار به گونه ای یک کار بسیار بزرگ خواهد بود. ما هرگز به طور کامل این سیاره را بررسی نکرده ایم و هرگز از جهان دیگری چیزی به سیاره خود نیاورده ایم. در مجموع، برای انجام این کار ، حداقل به سه ماموریت نیاز می باشد. ابتدا یک کاوشگر ناسا به سیاره مریخ می رود و ۳۱ نمونه مختلف را جمع آوری می کند؛ در ماموریت دوم یک کاوشگر دیگر به این سیاره می رود و  این نمونه های جمع آوری شده را در یک وسیله نقلیه ویژه قرار می دهد که آن ها را به مدار مریخ می آورد. پس از همه این کارها، یک فضاپیما به مریخ پرواز خواهد کرد و نمونه ها را برداشته، آن ها را به  زمین آورده و در آمریکا به ماموران ناسا تحویل می دهد.

هنگامی که این خاک دریافت شود، برای یافتن سرنخ هایی در مورد مریخ و نحوه پیدایش آن و یا وجود حیات در آن مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار خواهند گرفت. کارشناسان در این رابطه می گویند این اولین بار است که ما چنین چیزی را از سیاره دیگری به زمین می آوریم و کنکاش بر روی آن قطعا باید جذاب و اسرار آمیز باشد.

مطالب مرتبط
Prior Design و انتشار تصویری از مدل با کیت اسپرت سری 8


توماس زورباچن، معاون مدیر موسسه علوم ناسا، در این خصوص بیان داشته است که: “ماموریت های قبلی مریخ نشان می دهد که رودخانه های باستانی و شیمی مناسب می تواند در این سیاره سرخ از زندگی میکروبی پشتیبانی کند و لذا ما از دیرباز تصور می نمودیم که چنین زندگی باید در مریخ وجود داشته باشد.این”نمونه می تواند یک جهش حیاتی را در درک ما از این که آیا مریخ می تواند به خانه دوم ما تبدیل شود یا خیر فراهم کند.

من منتظر ارتباط و همکاری با شرکای بین المللی و تجاری خود هستم تا با چالش های پیشرو در مورد فناوری های لازم جهت تحلیل این نمونه اسرار آمیز مقابله نمایم. مدیر کاوش انسانی و رباتیک ESA بیان کرد که این مأموریت قطعا دشوار خواهد بود اما این می تواند بینش جدید خیره کننده ای را برای  مریخ و زمین به ارمغان آورد. بر طبق براوردها هیچ گونه مشکلی در آوردن یک نمونه از خاک مریخ بر روی زمین و تحلیل آن از لحاظ تکنولوژیکی وجود ندارد. بازسازی تاریخ مریخ و پاسخ دادن به پرسش های شکل گرفته، دو زمینه مهم است که به طور چشمگیری توسط ماموران ناسا دنبال می شود.
اختصاصی ورد نگار – هرگونه کپی بداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.