نحوه خصوصی کردن اینستاگرام

0

نحوه خصوصی کردن اینستاگرام

ایسنتاگرام یکی از شبکه های اجتماعی تصویر محور و محبوب بوده که با گذشت چند سال از زمان آغاز کار خود به عنوان شبکه اجتماعی تحت مالکیت فیسبوک کاربران فراوانی پیدا کرده است.

به صورت پیش فرض در اینستاگرام هر کسی قادر به مشاهده پروفایل و پست های شماست. اگر چه این تنظیمات پیش فرض در صورتی که یک عکاس یا برند باشید هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بعضی از افراد ممکن است احساس خوبی از این موضوع نداشته و آن را نقص حریم خصوصی خود تصور کنند. خوشبختانه می توان پست ها را خصوصی کرد تا فقط دنبال کنندگان تائید شده توسط شما، امکان مشاهده آنها را داشته باشند. با این کار صرفا دنبال کننده های تائید شده قادر به دیدن پست های برگه Photos در قسمت Search & Explore اپلیکیشن اینستاگرام، هشتگ ها یا صفحات مکان، خواهند بود. خصوصی کردن پست ها با استفاده از کامپیوتر امکان پذیر نیست و برای این کار حتما باید از اپلیکیشن نصب شده روی تلفن هوشمند یا تبلت استفاده  کرد. پروسه انجام این کار در نسخه اندروید و iOS اپلیکیشن اینستاگرام یکسان است:

به این ترتیب عمل کنید:

۱- بعد از باز کردن اپلیکیشن اینستاگرام، روی این آیکن ضربه بزنید:

۲- سپس آیکن سه نقطه را بزنید

۳- بعد از پیمایش صفحه به پایین، گزینه Private Account را فعال کنید.

این نکته ها را در مورد پست های خصوصی به خاطر داشته باشید:

  • پست های خصوصی به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی بسته به تنظیمات حریم شخصی برای آن شبکه ها، ممکن است در معرض دید عموم قرار بگیرند. برای مثال، پستی که در توئیتر به اشتراک گذاشته اید و در اینستاگرام در حالت خصوصی قرار داشته، ممکن است برای افرادی که قادر به مشاهده پست های توئیترتان هستند، قابل مشاهده باشد.
  • بعد از خصوصی کردن، سایر کاربران برای مشاهده پست ها، دیدن لیست سایر دنبال کننده های شما و همچنین افرادی که خودتان دنبال می کنید، مجبور به ارسال یک درخواست دنبال کردن برای شما خواهند بود.
  • درخواست های دنبال کردن در فعالیت ظاهر شده و امکان تائید یا رد آنها هم در همین بخش میسر است.
  • اگر شخصی قبل از خصوصی کردن پست ها در لیست دنبال کننده های شما باشد و حال تمایلی ندارید که وی امکان مشاهده تصاویر و ویدئوها را داشته باشد، کافی است او را بلاک کنید.
  • کاربرانی که دنبال کننده شما نیستند همچنان قادر به ارسال مستقیم تصاویر یا ویدئوها برای شما خواهند بود.

 

آیا مشاهده تصاویر خصوصی اینستاگرام بدون داشتن حساب کاربری امکان پذیر است؟

قرار دادن تصاویر در فضای آنلاین لذت بخش است. می توان از لحظه لحظه کارهایی که در طول روز انجام می دهید عکس گرفته و با دوستان به اشتراک بگذارید. اما قطعا دوست ندارید تمام عکس های شما در فضای آنلاین توسط سایر کاربران قابل مشاهده باشند. از این رو تصمیم می گیرید با تغییر تنظیمات کاری کنید که فقط دوستان نزدیک قادر به مشاهده عکس های شما باشند.

مطالب مرتبط
بی ام و M2 با کیت Z Performance

تا اینجا همه چیز خوب پیش می رود اما ممکن است بعضی متوجه نشوند که شما هنوز آماده نیستید. خصوصا زمانی که از اپلیکیشنی مثل اینستاگرام استفاده کنید. زیرا تصاویر اینستاگرام به راحتی در معرض دید عموم قرار می گیرند، حتی اگر تنظیمات شما روی حالت ”خصوصی“ قرار داشته باشند.

اگر تنظیمات اینستاگرام را روی حالت خصوصی قرار دهید، شما از اینستاگرام خواسته اید که تنها دنبال کنندگان شما، یعنی افرادی که خودتان تائید کرده اید، قادر به مشاهده تصاویر خواهند بود. به اظهارات اینستاگرام در بخش Privacy & Safety Center دقت کنید:

”شما می توانید در اپلیکیشن اینستاگرام پست هایتان را خصوصی کنید تا صرفا دنبال کنندگان تائید شده قادر به مشاهده آنها باشند.“

و همین طور:

”بعد از خصوصی کردن پست ها، افراد برای مشاهده پست ها، لیست دنبال کنندگان شما و همچنین لیست کسانی که دنبال می کنید، باید یک درخواست دنبال کردن برای شما بفرستند.“

تغییر این تنظیمات بسیار ساده است و البته باید آن را از طریق تلفن هوشمند (یا تبلت) انجام دهید؛ فراموش نکنید که اینستاگرام در اصل به عنوان یک اپلیکیشن موبایل وارد دنیای فناوری شد. این کار ساده را می توان در کمتر از چند ثانیه انجام داد و امنیت حساب کاربری را تامین کرد.

البته راستش را بخواهید باید بگوییم که…

بدون داشتن یک حساب کاربری هم می توان تصاویر خصوصی اینستاگرام را مشاهده کرد!

بله، درست خواندید. ظاهرا حتی اگر حساب تان را خصوصی کنید بسیاری از افراد همچنان قادر به مشاهده تصاویر شم خواهند بود. خصوصا اگر اینستاگرام را به سایر شبکه های اجتماعی متصل کنید.

چگونه پروفایل های خصوصی اینستاگرام را بدون دنبال کردن مشاهده نماییم؟

اما چگونه می توان پروفایل های خصوصی اینستاگرام را بدون دنبال کردن مشاهده کرد؟

اولین بار با مشاهده توئیتی از یک کاربر که یک تصویر از اینستاگرام در آن وجود داشت، متوجه این مساله شدم. کلیک روی لینک موجب شد مستقیما به آدرس تصویر هدایت شوم. مساله جالبی بود. با خود فکر کردم ”خوب است نگاهی به سایر تصاویر به اشتراک گذاشته این شخص هم بیندازم“. بنابراین روی حساب اینستاگرام آن شخص کلیک کردم که مشخص شد آن حساب خصوصی است. هیچ راهی به جز ارسال درخواست دنبال کردن برای مشاهده تصاویر وجود نداشت.

مگر زمانی که دوباره به توئیتر برگشتم. یعنی جایی که آن شخص بسیاری از تصاویر خود را با استفاده از اینستاگرام به اشتراک گذاشته بود. روی هر لینکی که او به اشتراک گذاشته بود می توانستم کلیک کرده و تصویر موجود در آن را ببینم. و اگر چه خود شخص تصاویر را در توئیتر به اشتراک گذاشته بود، احساس کردم وی درک درستی از تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام انجام داده و شیوه عملکرد آنها ندارد.

شخصا اقدام به بررسی این مساله کردم تا مشخص شود اگر حساب اینستاگرامم را خصوصی کنم و سپس تصاویر را از طریق توئیتر به اشتراک بگذارم چه اتفاقی خواهد افتاد. ابتدا یکی از دوستانم که از موضوع بررسی این مساله خبر نداشت به من اطلاع داد اما جالب ترین نکته برای خودم، روشن شدن این مساله بود که آیا دیگران قادر به مشاهده تصویر خصوصی حساب اینستاگرام که در توئیتر به اشتراک گذاشتم خواهند بود یا خیر؟ متاسفانه جواب سوال مثبت بود. اگر لینک را با دیگران به اشتراک بگذارید، مطلب عمومی محسوب می شود. لینک توئیتر قابل کلیک بود و دیگران یعنی ۱۰.۶۰۰ دنبال کننده ام در توئیتر را مستقیما به آدرس تصویر در اینستاگرام هدایت می کرد. زمانی که با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل اقدام به مشاهده توئیت کردم، تصویر مذکور حتی در بخش استریم محتواها نمایش داده می شود و برای مشاهده آن نیازی به کلیک نبود (اگر چه قاعدتا نباید تصویر در این قسمت ظاهر می شد).

مطالب مرتبط
10 مدل از بهترین خودروهای 2018 برای خرید مقرون به صرفه و مدرن

اسم این کار هک نیست

آن چه که در اینجا اتفاق می افتد هک نیست و بلکه مساله ای مربوط به حریم خصوصی است که باید آن را مد نظر داشته باشید. اینستاگرام در تنظیمات حریم خصوصی در مورد وقوع این مساله هشدار داده است:

”اگر شخصی که دارای یک حساب خصوصی است با استفاده از اینستاگرام یک تصویر یا ویدئو را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارد (مثل توئیتر، فیس بوک، فوراسکوئر و …)، تصویر یا ویدئوی مذکور در آن شبکه قابل مشاهده خواهد بود و پیوند یکتای آن (Permalink) فعال خواهد بود. به عبارت دیگر، تصویر به طور عمومی توسط هر کسی که به لینک دسترسی داشته باشد، قابل مشاهده خواهد بود.“

بنابراین متوجه شدید همان طور که یک لینک مستقیم قادر به نمایش تصاویر یا ویدئوهاست، حساب های متصل هم چنین امکانی خواهند داشت.

اما چاره چیست؟

شاید بپرسید که برای رفع این مساله باید چه کاری انجام داد؟ پاسخ سوال این است که صرفا باید مراقب باشید، همین! کاری بیش از این نمی توان انجام داد. اما اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم باید گفت که بخش عظیمی از کاربران حاضر به مطالعه متن مطلب ”مرکز حریم خصوصی اینستاگرام“ (Instagram Privacy Center) نیستند، و شاید بهتر باشد که بگوییم اصلا به این قسمت مراجعه نمی کنند. با توجه به جمعیت ۸۰۰ میلیونی کاربران اینستاگرام که عده بسیار زیادی از آنان هم نوجوانان و جوانان هستند، به نظر می رسد در این مورد باید اطلاع رسانی بهتری انجام شود.

اما تا زمان حساس شدن این موضوع برای همه کاربران بهتر است توصیه های زیر را جدی بگیرید:

عدم به اشتراک گذاری محتویات حساب در شبکه های اجتماعی متصل شده به اینستاگرام: اگر دوست ندارید تصاویر و ویدئوها به صورت عمومی منتشر شوند آنها را در سایر شبکه های اجتماعی متصل به اینستاگرام، به اشتراک نگذارید. بله، گفتن این حرف آسان است اما این کار با تسلط و اطلاع کامل از محتویاتی که قرار است به اشتراک گذاشته شوند، شروع خواهد شد. و البته مکانی که قرار است این محتویات در آن به اشتراک گذاشته شوند هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مطالب مرتبط
اینستاگرام در آخرین آپدیت خود، به کاربران می گوید که چه کسی از استوریشان عکس گرفته است

قطع اتصال حساب ها: کلیه حساب هایی که به اینستاگرام متصل شده و از آنها استفاده نمی کنید را حذف نمایید.

بررسی تنظیمات حریم خصوصی: بهتر است پیکربندی حساب های متصل به اینستاگرام مثل فیس بوک را چک نموده و اطمینان حاصل کنید که تنظیمات به اشتراک گذاری روی حالت ”عمومی“ نبوده و برای مثال روی حالت ”دوستان“ قرار داشته باشند. این کار را از طریق پیدا کردن اپلیکیشن اینستاگرام در تنظیمات برنامه ها انجام داد؛ در این بخش می توان قابلیت مشاهده اپلیکیشن ها را تنظیم کرد.

صرفا با افرادی که می شناسید ارتباط برقرار کنید: غریبه ها تنها در صورتی که شما آنها را به عنوان دوست قبول کنید قادر به دریافت لینک تصاویر شما و به اشتراک گذاری آنها هستند. باید مطمئن باشید تنها دوستان شما قادر به مشاهده تصاویر خواهند بود تا در صورت به اشتراک گذاری توسط آنها، بدانید یقه چه کسی را باید بگیرید.

غیرفعال کردن قابلیت Add to Photomap: این ویژگی را برای تصاویری که دوست ندارید به صورت عمومی منتشر شوند، خاموش نمایید. این ویژگی جالب نشان می دهد که عکس ها در چه مکانی گرفته شده اند، اما نقشه از طریق پروفایل قابل مشاهده بوده و به همین خاطر بهتر است این مساله را جدی بگیرید.

پاک کردن تصاویر قدیمی: در صورت وجود تصاویر قدیمی در اینستاگرام که نیازی به اشتراک گذاری عمومی شان وجود ندارد، آنها را حذف کنید. برای افزایش امنیت کافی است فید اینستاگرام را بررسی و تمام محتویاتی که برای به اشتراک گذاری عمومی مناسب نیستند را پاک نمایید. برای اطمینان هم که شده این کار را انجام دهید.

دوستانی که دیگر ارتباطی با آنها ندارید را بلاک کنید: عمر یک رابطه به پایان رسیده است؟ بهتر است مواظب دشمنان خودتان باشید. در صورت مشکل پیدا کردن با این افراد ممکن آنها تصاویر شما را در جاهایی که نباید، به اشتراگ بگذارند. و اگر آنها تصویری از شما باید کسی که دوستش دارید مشاهده نمایند، معلوم نیست عکس العمل منفی آنها چه خواهد بود…

مهم تر از همه اینها: جوانب احتیاط را کاملا رعایت کنید و بدانید در حال انجام چه کاری هستید. اگر تصاویر را در فضای آنلاین به اشتراک می گذارید، ممکن است حتی تنظیمات هم نتوانند مانعی برای به اشتراک گذاری آنها باشند. بر خلاف تصور شما تصاویری که در فضای آنلاین قرار می دهند، آن طور که باید و شاید خصوصی نیستند.

با انجام روش های فوق می توانیم یک حساب اینستاگرام ایده آل و بی نقص با ساختاری خصوصی داشته باشید تا هیچ فردی بدون اجازه شاهد تصاویر شما نباشد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.