کدام زنان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند؟

0

یک مقاله منتشر شده در این هفته، عوامل خطر سکته مغزی را مشخص می کند که مخصوص زنان است. نویسندگان امیدوارند که افزایش آگاهی بتواند به افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، کمک کند تا زودتر تشخیص داده شوند و بهتر بتوان از آنها مراثبت کرد.

هر ساله، در آمریکا، ۱۴۰،۰۰۰ نفر در ایالات متحده می میرند. سکته مغزی حدود ۱ مورد از ۲۰ مرگ را به خود اختصاص می دهد.

اگر بخواهیم به طور واضح تر آماری را بیان کنیم، در هر ۴ دقیقه یک نفر در ایالات متحده میمیرد.

چنین نگرانی سلامتی بزرگی در مقامات بهداشتی، نهادهای دولتی و دانشمندان بوجود آمده است.

در طول سالها، مطالعات، تعدادی از عوامل خطر مرتبط با سکته مغزی را کشف کرده اند. به عنوان مثال، خطر سکته مغزی با افزایش سن افزایش می یابد و افرادی که فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

قومیت هم باعث در این عارضه بی تاثیر نیست – سکته مغزی اغلب در بزرگسالان آمریکایی آفریقایی تبار بیشتر از بزرگسالان سفید پوست، اسپانیایی و یا آسیایی آمریکایی است.

عوامل خاصی از شیوه زندگی نیز در این راستا نقش بازی می کنند – فعالیت هایی نظیر مصرف دخانیات مثل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، مصرف برخی داروهای غیرقانونی، چاق بودن و استفاده از یک رژیم غذایی نامناسب، می توانند خطر ساز باشند.

زنان و خطر سکته مغزی

یک عامل خطر برای سکته مغزی که بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند، جنسیت هستند – زنان احتمال بیشتری دارند که به سکته مغزی دچار شوند. همچنین خطر مرگ ناشی از سکته مغزی در زنان خیلی بیشتر از مردان است. هر سال حدود ۴۲۵۰۰۰ زن مبتلا به سکته مغزی تشخیص داده می شوند که ۵۵۰۰۰ حدود  نفر بیشتر از مردان است.

مطالب مرتبط
ابتلای بیماران پارکینسون به سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن

علت افزایش خطر و مرگ و میر به طور واضح، مشخص نشده است، اما یک مطالعه منتشر شده در مجله  Stroke  در این هفته نگاه عمیق تری به این موضوع می پردازد.

تحقیق جدید، مطالعه بخشی از یک نسخه ویژه مجله است که به طور خاص بر سلامت زنان تمرکز دارد.

محقق ارشد این مطالعه جدید، دکتر کاترین رکسروده – از گروه بریگام و بیمارستان زنان در بوستون، اهمیت این مطالعه را توضیح می دهد.

او می گوید: “به احتمال زیاد  افزایش سن در زنان، سکته مغزی را به عنوان اولین نشانه و پیامد بیماری قلبی عروقی، به جای حمله قلبی، بروز می دهد. ما می خواهیم حساسیت بالای این موضوع را درک کنیم: چرا زنان بیشتر دچار سکته مغزی می شوند؟ “ 

عوامل خطر سکته مغزی در زنان

دکتر رکسروده و تیم او قدمی بلندتر در این راستا برداشتند. آنها می خواستند درک کاملتری از عوامل خطر سکته مغزی داشته باشند که منحصر به زنان هستند. آنها نتیجه گرفتند که مهمترین عوامل تاثیر گذار بر بروز سکته مغزی در زنان شامل موارد زیر هستند:

  • شروع عادت ماهیانه قبل از ۱۰ سالگی
  • شروع یائسگی قبل از سن ۴۵ سالگی
  • داشتن سطوح پایین دی هیدرواپی آندرسترون
  • مصرف قرص ضد بارداری یا داروهای خوراکی دیگر که برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود

همچنین زنانی که مبتلا به عوارض مرتبط با بارداری، مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا در دوران بارداری یا پره اکلامپسی، هستند، خطر بیشتری در بروز سکته مغزی آنها را تهدید می کند.

سایر عواملی که مطابق نظر تیم تحقیقات، تاثیر بیشتری دارد عبارتند از مصرف استروژن و یا پیشگیری از پروژسترون.

دکتر کاترین رکسروده افزود: “این زنان باید حتما تحت نظارت قرار گیرند و آنها باید بدانند که در معرض خطر بیشتری هستند و باید انگیزه ای بیشتری برای پیروی از عادات و شیوه زندگی سالم برای کاهش فشار خون بالا و سکته مغزی، داشته باشند.”

مطالب مرتبط
نحوه مصرف نیتروگلیسرین ( Nitroglycerin ) - داروی درمان بیماری قلبی

محققان در ادامه به بررسی و تحقیق عوامل خطر سکته مغزی، در افراد فرانسوی پرداختند. معمولا برای این افراد، آنتی آندروژن ها، استروژن ها یا ترکیبی از دو مورد تجویز می شود.

اگرچه ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که این میزان خطر ابتلا به سکته مغزی را تغییر دهد، اما در این لحظه نمیتوان نتیجه کلی را پیش بینی کرد.

همانطور که در بالا ذکر شد، اهمیت این کار، بالا بردن آگاهی زنانی است که در زندگی آینده آنها، خطر بروز سکته مغزی وجود دارد. این ممکن است به این معنی باشد که با تشخیص به موقع افراد خاصی که در معرض خطر هستند، میتوان پیشگیری های لازم را انجام داد و مراقبت های بیشتری کرد.

از آنجایی که پوشش و بررسی بیشتری در این راستا نیاز است، تحقیق بیشتری لازم است تا این نتیجه گیری ها را تقویت و گسترش دهد. در حال حاضر، مهم ترین اقدام بررسی عوامل خطر است که باید در اولویت همه بخصوص زنان باشد.

اختصاصی وردنگار؛ کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.