آب های گرم اقیانوس در حال ذوب کردن یخچال های قطبی هستند

0

آب های گرم اقیانوس در حال ذوب کردن یخچال های قطبی هستند

آب گرم اقیانوس باعث  ذوب شدن یخ های قطب جنوب از سمت پایین و بی ثباتی صفحات یخ شده و به افزایش سطح دریا کمک نموده است. مطالعه جدیدی که در این خصوص انجام شده از داده های به دست آمده از ماهواره برای تعیین اینکه چه مقدار از  یخ های زیر آبی ذوب شده اند استفاده کرده است.

نتایج این تحقیق به محققان اجازه می دهد تا میزان  عقب نشینی خطوط یخی و میزان ذوب شدگی یخچال های شناور قطبی را برآورد نمایند. این یخچال های قطبی در سال های اخیر به شدت آسیب پذیر شده اند زیرا آب دریا آن ها را از قسمت پایین ذوب نموده است. بر اساس تجزیه و تحلیل های به عمل آمده، این دانشمندان، منطقه ای از یخچال های زیر آبی را کشف نمودند که در گذشته دارای وسعتی برابر با لندن بود و اما تنها در ظرف پنج سال گذشته کاملا ذوب شده و از بین رفته است.

بیشترین و وحشتناک ترین هشدار در غرب قطب جنوب مشاهده می شود، جایی که در آن بیش از یک پنجم کل یخچال ها، به سرعت در سطح دریا عقب نشینی کرده و میزان ذوب آن ها حتی از میزان برآورد شده نیز بالاتر بود. دکتر هنس کنراد، محقق دانشگاه لیدز که مسبب راه اندازی این مطالعه بود اذعان داشت “مطالعه ما شواهد واضحی را در رابطه با این امر نشان می دهد که عقب نشینی صفحات یخی به علت ذوب شدن پایه آن ها در زیر اقیانوس است و این امر فقط در نقاط اندکی که قبلا مورد نقشه برداری قرار گرفته بودند مشهود نیست بلکه، شواهد واضح نشان می دهند که این امر در سرتاسر قطب در حال وقوع است.

مطالب مرتبط
چگونه فایل PDF را به ورد تبدیل کنیم

با افزایش درجه حرارت هوا، سطح دریا در حال افزایش است و این یکی از مهم ترین تهدیداتی است که می تواند علیه بشریت رخ دهد. بر اساس برخی برآوردها، تعداد افرادی که مستقیما تحت تاثیر این افزایش سطح قرار می گیرند، تا پایان قرن به صدها میلیون نفر می رسند. در حال حاضر بیشترین افزایش سطح دریا نتیجه انبساط حرارتی است – یعنی افزایش آب دریا به دلیل افزایش درجه حرارت آن – و ذوب شدن یخچال های کوچک. اما هم اکنون ، دانشمندان گزارشاتی را مبنی بر ذوب شدید یخچال های زیر آبی و ذوب شدن هشت تا از بزرگ ترین یخچال های قطب جنوب ارائه داده اند.

عقب نشینی این یخچال های طبیعی، بیش از پنج برابر میانگین ذوب یخچال ها است که گواه از وقوع واقعه ای وحشتناک می باشد. دکتر کنراد و همکارانش توانستند موقعیت خطوط این یخچال هارا با استفاده از مقیاس های ارتفاع یخ ها که از داده های ماهواره CryoSat-2، دریافت نموده بودند و تطبیق دادن آن با هندسه شناخته شده یخ ارزیابی کنند. پروفسور اندی شفرد، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “ما از اینکه دریافتیم به واسطه ماهواره CryoSat-2 می توانیم میزان تغییر رخ داده در خطوط یخچال های قطب جنوب را ارزیابی کنیم بسیار خوشحال هستیم. “پایه این یخچال ها در زیر اقیانوس قرار دارند و معمولا نامرئی هستند، بنابراین این امر نشان دهنده ارزش اندازه گیری های ماهواره ای برای شناسایی و درک تغییرات محیطی است.

اختصاصی وردنگار – کپی برداری با لینک دهی مستقیم و نام منبع مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.