آیا عدم تقارن پستان با سرطان سینه مرتبط است؟

0

سینه های زیبا و متقارن : عدم تقارن سینه پستان زمانی اتفاق می دهد که یک سینه دارای اندازه یا شکل متفاوتی نسبت به سینه دیگر است. غربالگری سرطان سینه یا ماموگرام ممکن است اندازه یا تراکم نامتقارن سینه را نشان دهد. این برای سلامتی زن چه معنی دارد؟

اغلب اندازه، شکل و موقعیت سینه های زنان کمی با یکدیگر متفاوت است. سینه های ناهموار یا نوک سینه های غیر معمول باعث نگرانی نمی شوند.

با این حال، بافت سینه یا تراکم پستان که به طور قابل ملاحظه ای ناهموار است، به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است. ماموگرام های منظم می توانند برای شرایط غیر طبیعی یا تغییرات در بافت پستان آزمایشات لازم را انجام دهند.

در این مقاله، ما دلایل و نحوه تشخیص سینه های نامتقارن را بررسی می کنیم، چه زمانی آن ها عادی هستند و چه زمانی باید به دیدن یک دکتر برویم. ما همچنین درباره نتایج ماموگرام مربوط به سینه های نامتقارن بحث می کنیم و اینکه آنها چه معنی دارند.

 آیا پستان های نامتقارن طبیعی هستند؟

در اغلب موارد، عدم تقارن پستان کاملا طبیعی است. در حقیقت، دو طرف بدن ممکن است کمی متفاوت باشند، هرچند که عدم تقارن در سینه ها قابل توجه است. با این حال، اگر یک شخص متوجه تغییر در اندازه یا شکل یک سینه باشد، باید برای پیدا کردن علت یه یک دکتر مراجعه کند.
کمتر اتفاق می افتد اندازه یا شکل سینه ها تفاوت قابل توجهی داشته باشند. این اتفاق همیشه باعث بروز مشکلات پزشکی نمی شود، اما یک پزشک می تواند در این مورد توصیه های لازم را به فرد ارائه دهد.

آیا عدم تقارن پستان یکی از علائم سرطان است؟

سینه های نامتقارن معمولا باعث نگرانی نمی شوند. با این حال، انجام ماموگرام های منظم برای اطمینان از اینکه هرگونه اختلالات پستان در اوایل تشخیص داده می شود، ضروری است.
تحقیقات در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد زنانی که تفاوت اندازه سینه هایشان بیش از ۲۰ درصد است ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار بگیرند.

مطالب مرتبط
معرفی 8 ماده‌ی غذایی برای افزایش بهره وری

هر گونه تغییر غیر معمول در پستان باید توسط یک دکتر بررسی شود. تغییراتی که باید انجام شود عبارتند از:

  • یک توده در داخل یا اطراف سینه
  • توده ای زیر بازو
  • بافتی با ضخامت یا سفت و محکم در نزدیکی سینه یا زیر بازو
  • تغییر در اندازه یا شکل یک سینه
  • تغییر در نوک پستان
  • خروج مایع یا تخلیه از نوک پستان
  • قرمزی، خارش و یا پوست پوسته پوسته شده در اطراف سینه
  • پوست تیره و تار

عدم تقارن پستان و نتایج ماموگرافی

ماموگرام یک اشعه ایکس از پستان است که می تواند هرگونه ناهنجاری، از جمله توده ها را مشخص کند.

یک ماموگرام ممکن است نشان دهد که سینه دارای تراکم های مختلفی است. این مشکل به عنوان عدم تقارن پستان یا عدم تقارن کانونی بیان شده است. عدم تقارن کانونی همواره به این معنی نیست

که سینه ها از نظر ظاهری متفاوتند یا هر گونه تفاوتی با یکدیگر دارند.

با وجودی که بافت سفت به طور معمول دارای سفتی کمتری است، نتیجه یک ماموگرام ممکن است یک خطر بالاتر را در ایجاد سرطان پستان نشان دهد. اگر عدم تقارن پستان جدید باشد یا تغییر کند، نامتقارن در حال رشد نامیده می شود. اگر یک غربالگری ماموگرمی تشخیص تقارن را ایجاد کند، ۱۲.۸ درصد احتمال وجود دارد که فرد سرطان پسینه را توسعه دهد. سایر علل احتمالی برای اینکه ماموگرام نامتقارن بودن تراکم پستان را نشان دهد عبارتند از:

  • تغییرات طبیعی در ترکیب چربی ها و بافت فیبری سینه
  • وجود یک کیست در یک سینه
  • فیبروز یا مقدار زیادی از بافت فیبری

به گفته انجمن سرطان آمریکایی، هیچکدام از فیبرها یا کیست ها بر میزان خطر ابتلا به سرطان سینه در فرد تاثیر نمی گذارند.

علل عدم تقارن پستان

در دوران بلوغ، سینه چپ و راست اغلب دارای سرعت رشد متفاوتی هستند. سینه ممکن است به صورت نامتقارن ظاهر شود تا زمانی که به صورت کامل رشد نکرده باشد یا ممکن است در طول زندگی شخص با اشکال و اندازه های مختلفی باقی بماند. تغییرات هورمونی می تواند یک یا هر دو سینه را در هر نقطه ای از زندگی فرد تغییر دهد، مثلا:

مطالب مرتبط
مزایای رژیم غذایی کتو
  • در نقاط خاصی از چرخه قاعدگی
  • در طول یا نزدیک یائسگی
  • در دوران بارداری یا شیردهی
  • هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی ، مانند قرص های کنترل تولد

سینه هایی که به دلیل هورمون ها اندازه یا شکلشان تغییر می کند اغلب به حالت عادی باز می گردند. تغییرات هورمونی همچنین می تواند سبب شود که فرد احساس وجود چربی زیاد یا از دست دادن چربی و بافت در سینه داشته باشد. با این حال، اگر این تغییرات برطرف نشود، ایده خوبی است که با دکتر ملاقات کنید تا برای هر گونه مشکل احتمالی بهداشتی شما را بررسی کند.

برخی از شرایط اساسی که می تواند بر اندازه و شکل سینه تاثیر بگذارد عبارتند از:

سینه های لوله ای: همچنین به نام هیپوپلازی سینه شناخته می شود، سینه های لوله ای می توانند در یک یا هر دو سینه در دوران بلوغ ایجاد شود.

آماسیا: وضعیتی که سبب ایجاد مشکلات در رشد بافت پستان، آرئولا یا نوک پستان می شود.

سندرم لهستانی: جایی که یک ماهیچه سینه به درستی رشد نمی کند، که می تواند روی یک سینه از بدن تاثیر بگذارد.

آزمایش بیشتر

هر کسی که در معرض ابتلا به سینه های نامتقارن قرار دارد، باید برای آزمایشهای بیشتر به دکتر مراجعه کند. احتمالا آزمایش ها شامل یک ماموگرام دیگر برای بررسی کامل هر دو سینه باشد. آزمایش اولتراسوند یک آزمون اضافی برای بررسی هر نشانه ای از سرطان پستان است.

یک پزشک ممکن است مایل به پیگیری این آزمایش ها با بیوپسی باشد. بافتی از پستان به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بررسی کند که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا نه. نمونه بافت معمولا با استفاده از یک سوزن مناسب برداشته می شود.

چشم انداز

سینه هایی که تفاوت کمی در اندازه هایشان دارند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهند. اگر سینه ها به طور قابل توجهی متفاوت باشند، این ممکن است خطر را افزایش دهد. نامتقارن بودن پستان یک اصطلاح پزشکی است که به سینه های دارای تراکم های مختلف اشاره دارد. این می تواند یک عامل خطر برای سرطان پستان باشد.

مطالب مرتبط
استرس و سلامتی روده

هر کسی که تغییرات غیرمعمول در پستان را تجربه می کند، باید یک دکتر را برای معاینه ببیند. هنگامی که کسی به سن ۴۰ سالگی می رسد، ضروری است که به طور منظم سینه های خود را بررسی کند و به صورت منظم ماموگرام داشته باشد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.