با تغییرات آب و هوایی، بزرگ ترین بیابان جهان در حال بزرگ تر شدن است

0

با تغییرات آب و هوایی، بزرگ ترین بیابان جهان در حال بزرگ تر شدن است

طبق یک مطالعه جدید، صحرای Sahara در قرن گذشته به طور چشم گیری افزایش یافته است و تغییرات آب و هوایی نیز به عنوان اصلی ترین علت این امر شناخته شده اند.  تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از سال ۱۹۲۳ تا کنون توسط  یک تیم تحقیقاتی، عوامل مختلفی را که موجب تغییر در میزان بارش منطقه Sahara شده، مورد بررسی قرار داده اند.

آنها دریافتند که این کویر که در حال حاضر حدودا دارای ابعادی برابر با ایالات متحده است، در طول دوره ای که تحت پوشش این تحقیق قرار داشته، حدود ۱۰ درصد وسیع تر شده است. گرچه این نتایج برای افرادی که در منطقه مرزی Sahara تحت عنوان ساحل زندگی می کنند، پیامدهای مهمی دارد، اما دانشمندان معتقدند که بیابان زایی به دلیل تغییرات آب و هوایی پدیده ای منحصر به فرد به منظقه Sahara نیست.

پروفسور سومانت نیگام، دانشمند جوی و اقیانوسی دانشگاه مریلند و نویسنده ارشد این مطالعه در این خصوص اذعان داشته است که نتایج ما تنها به صحرای Sahara محدود نمی گردد، بلکه به احتمال زیاد برای سایر بیابان های جهان نیز صدق خواهد کرد. از آن جا که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است، مردم مناطق مرزی بخش های بیابانی نمی توانند زمین های قابل کشت خود را به دلیل گسترش کویر از دست بدهند. همانند هر  کویر دیگری، صحرای Sahara نیز دارای الگوهای فصلی گسترش و انقباض است، اما پروفسور نیگام و همکارانش دریافتند که میزان کلی گسترش آن هم اکنون بیشتر شده است.

به منظور ترسیم تغییرات اقلیمی و جوی، دانشمندان از روش های آماری برای حذف اثرات چرخه آب و هوایی طبیعی مانند نوسان اقیانوسی به منظور براورد میزان تغییرات بارندگی استفاده کردند. نتایج آن ها نشان داد که ترکیبی از چرخه آب و هوای طبیعی و تغییرات اقلیمی ناشی از مداخلات انسانی باعث ایجاد این تاثیرات در قرن گذشته شده که مسئول بیش از یک سوم گسترش بیابان این منطقه بوده است.

مطالب مرتبط
تویوتا سوپرای جدید فاقد گیربکس دستی خواهد بود

این مطالعه در نشریه آب و هوا نیز منتشر شده است. دکتر مینگ کای، مدیر برنامه بنیاد ملی علوم، که اسپانسر تامین مالی این تحقیق نیز بود بیان داشت که علت تابستان های بسیار گرم و خشک و کاهش میزان باران نیز با افزایش گازهای گلخانه ای و آلودگی جوی اتمسفر زمین مرتبط می باشد

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.