کشف ماده ای که باعث حس ششم در پرندگان می شود

0

کشف ماده ای که باعث حس ششم در پرندگان می شود

پرندگان دارای حس ششم برای تجسم میدان مغناطیسی زمین مورد تحلیل قرار گرفتند، زیرا دو تیم از دانشمندان ادعا می کنند منبع قدرت آن ها را شناسایی نموده اند.

آن چه تصور می شود این است که پرندگان نه تنها در زندگی روزمره خود بلکه در مهاجرت های طولانی و زمانی که تمام قاره ها را طی می کنند با استفاده از دنبال کردن میدان مغناطیسی به مسیر خود ادامه می دهند.

این توانایی توسط دانشمندان به عنوان “گیرندگی مغناطیسی” در نظر گرفته شده، اما این که چطور پرندگان قادر به انجام چنین کاری و ردیابی چنین مسیری هستند به موضوع بسیاری از گمانه زنی های دانشمندان تبدیل شده است.

در حال حاضر، دانشمندان به یک ماده در چشم پرندگان اشاره کرده اند که توانایی درک میدان مغناطیسی را دارد. این ماده پروتئینی است که Cry4 نامیده می شود.

دو مطالعه جداگانه انجام شده بر روی سینه سرخ و فنچ راه راه نقش Cry4 را در مشاهده میدان های مغناطیسی توصیف نموده است.

کار قبلی نشان داده که گروهی از پروتئین هایی که Cry4 به آن ها تعلق دارند، کریپتو کروم نامیده می شوند.

این پروتئین ها که در چشم یافت می شوند و در تنظیم ریتم های شبانه روزی نیز دخیل هستند گویا نقش مهمی را در ردیابی مغناطیس ایفا می کنند.

بررسی Cry4 برای تشخیص حس ششم در پرندگان

دانشمندان دانشگاه لاند در سوئد برای شناسایی این موضوع که کدام یک از کریپتو کروم ها مسئول ایجاد چنین حس ششمی است، سه نوع از آنها یعنی – Cry1، Cry2 و Cry4 – را در بدن فنچ راه راه مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که Cry1 و Cry2 آن چه را که به ریتم های شبانه روزی باز می گردد تنظیم می کنند و ظاهر شدن شان در چشم فنچ ها نیز بسته به زمان روز متغیر است.

مطالب مرتبط
اچ تی سی و ادامه روند کاهش فروش

ردریگز، دانشجوی دکترا و نویسنده اصلی این مطالعه در این خصوص می گوید: مقدار Cry4 ثابت باقی مانده است و این نشان می دهد که این پروتئین نقش دیگری را بر عهده دارد که سبب می شود بدون توجه به زمان، همواره فعال باشد.

بنابراین Cry4 یک گیرنده مغناطیسی ایده آل است زیرا سطح این پروتئین در چشم ثابت باقی می ماند. “این چیزی است که ما از گیرنده ای انتظار داریم که بدون در نظر گرفتن زمان روز استفاده می شود.”

آقای رودریگز در ادامه سخنانش افزود که نتایج آن ها نشان می دهد که دیگر حیوانات و یا شاید همه آن ها، دارای گیرنده های مغناطیسی هستند و می توانند میدان مغناطیسی را دنبال کنند.

تایید تحقیقات توسط دانشگاه های دیگر

یافته های تیم لاند توسط گروه دیگری از دانشگاه کارل فون آلمان پشتیبانی شد که نتایج مشابهی برای کشف حس ششم را پس از بررسی حضور Cry4 در سینه سرخ به دست آوردند.

علاوه بر این این محققان دریافتند که به نظر می رسد این ماده در قسمت هایی از چشم های سینه سرخ که نور زیادی را دریافت می کنند، بیشتر متمرکز شده است.

این امر، باعث مطرح شدن این تئوری می شود که مغناطیس یک توانایی بصری وابسته به نور است.

شواهد بیشتر به دست آمده در مورد نقش Cry4 در هدایت، زمانی به دست آمد که دانشمندان مقادیر Cry4 در چشم های سینه سرخ را با آن هایی که در جوجه هایشان یافت می شد، مقایسه نمودند.

در حالی که در برخی مناطق شمال اروپا، سینه سرخ ها به سوی جنوب مهاجرت میکنند تا از زمستان های سخت در امان بمانند، جوجه ها هنوز مهاجرتی را تجربه نکرده اند.

این تفاوت در شیوه زندگی با ظهور Cry4 در بدن پرندگان مختلف مطابقت دارد.

مطالب مرتبط
دانشمندان پیوندهای جذابی را بین میدان های مغناطیسی و رفتار لانه گزینی لاکپشت های لاگرهد کشف نموده اند

هنگامی که فصل مهاجرت فرا رسید، دانشمندان اولدنبورگ سطح بالایی از Cry4 را در سینه سرخ های بالغ مشاهده نمود که احتمالا آنها را برای سفر بزرگشان آماده می کرد، در حالی که هیچ گونه افزایشی در جوجه ها وجود نداشت.

این یافته ها در مجله زیست شناسی منتشر شده است.

در حالی که نتایج هر دو تیم به نقش حیاتی Cry4 اشاره می کند، محققان می گویند که تحقیقات بیشتری لازم است زیرا دستور العمل های هدایتی مغناطیسی همچنان ناشناخته باقی مانده اند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با ذکر نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.