خواب بیش از حد می ‌تواند برای سلامت شما مضر باشد

خواب بیش از حد

0

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که هم ناکافی بودن و هم خواب اضافی ممکن است ریسک مشکلات قلبی و عروقی و مرگ زودرس را افزایش دهد. مراکز کنترل و کنترل بیماری ‌ها (CDC)گزارش می ‌دهند که یک سوم جمعیت ایالات ‌متحده به اندازه کافی نمی خوابند.

CDC  همچنین هشدار می ‌دهد که محرومیت از خواب، خطر بیماری‌ های مختلف مزمن نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و افسردگی را افزایش می‌ دهد. اما طبق تحقیقات جدیدی که در مجله قلب اروپایی ظاهر شد، خوابیدن بیش از حد ممکن است بر سلامت نیز تاثیر منفی بگذارد.

کوآنگشی وانگ دانشجوی دکترای دانشگاه مک مس‌تر در اونتاریوی کانادا و دانشکده پزشکی دانشگاه پکینگ در آکادمی علوم پزشکی چین، نویسنده اصلی این مقاله جدید است.

پیامدهای سلامتی بیش از حد خواب

وانگ و همکارانش عادت ‌های خواب بیش از ۱۱۶،۰۰۰ نفر بین ۳۵ تا ۷۰ سال را بررسی کردند که در مطالعه اپیدمیولوژی روستایی ثبت‌نام کرده بودند.

پژوهشگران داده های خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که شامل اطلاعاتی درباره وضعیت اجتماعی – اقتصادی، عادات سبک زندگی، فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی، استفاده از داروهای مختلف و سابقه خانوادگی شرایط مزمن نیز بودند.

به طور کلی، ۴،۳۸۱ نفر مُردند و ۴،۳۶۵ نفر در طی دوره پی‌گیری ۸ ساله مطالعه PURE سکته کردند.

تحقیقات توسط وانگ و تیم او نشان داد که افرادی که به طور منظم بیش از ۶ تا ۸ ساعت توصیه ‌شده می ‌خوابید، ریسک کمتری داشتند که پیش از موعد بمیرند یا بیماری‌ های قلبی عروقی را توسعه دهند.

به طور خاص، خطر مرگ زودرس و یا شرایط قلبی – عروقی به میزان ۵ درصد کمتر از افرادی بود که ۸ تا ۹ ساعت در طی شبانه روز می‌خوابید.

کسانی که ۹ تا ۱۰ ساعت خوابیده بودند، ۱۷ درصد بیشتر احتمال مرگ یا توسعه بیماری‌ های قلبی و عروقی داشتند. به طور مشابه، افرادی که به طور منظم بیش از ۱۰ ساعت می‌ خوابید، ۴۱ درصد بیشتر احتمال داشت که پیش از موعد بمیرند یا مشکلات قلبی عروقی را توسعه دهند.

مطالب مرتبط
علائم بالا بودن اوره در خون چیست؟

همچنین، این مطالعه ۹ درصد ریسک بالای نتایج فوق‌الذکر را در میان کسانی یافت که ۶ ساعت یا کم‌تر می‌ خوابید. با این حال، نویسندگان هشدار دادند که این افزایش به لحاظ آماری معنی‌دار نبود.

وانگ در مورد این یافته‌ها اظهار نظر کرد و گفت: ” مطالعه ما نشان می‌ دهد که مدت ‌زمان بهینه خواب تخمینی شش تا هشت ساعت در روز برای بزرگسالان است.”

او هشدار می ‌دهد: ” با توجه به اینکه این یک مطالعه مشاهداتی است و نیاز به تحقیقات در بین مجموعه ای از افراد مختلف دارد، بنابراین ما نمی ‌توانیم بگوییم که خواب زیاد موجب بیماری ‌های قلبی عروقی می‌ شود. با این حال، خواب بسیار کم می ‌تواند عامل اصلی مرگ و موارد بیماری ‌های قلبی و عروقی باشد و خواب زیاد می ‌تواند نشان‌ دهنده شرایطی باشد که این ریسک را افزایش می ‌دهد.”

دکتر سلیم یوسف، مولف اصلی مطالعه PURE و استاد پزشکی در  McMaster، نیز در مورد یافته‌ها اظهار نظر کرد. وی گفت: ” عموم مردم باید اطمینان حاصل کنند که هر روز شش تا هشت ساعت می‌خوابند. از طرف دیگر، اگر زیادتر بخوابید، یعنی چیزی بیش از ۹ ساعت خواب در روز، پس ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت کلی تان را بررسی کنید.”

دکتر یوسف گفت: ” برای پزشکان یافتن پاسخ سوالاتی در مورد تاثیر میزان خواب و خواب روزانه در تاریخ‌های بالینی بیماران، ممکن است در شناسایی افراد در معرض خطر بالای بیماری‌ های قلبی و عروقی و یا مرگ مفید باشند.”

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.