ده واقعیت در مورد دفع گاز روده یا باد شکم (Fart)

0

نفخ یا باد شکم  عبارتند از شرایط پزشکی که معمولا به عنوان گوزیدن شناخته می شود. در حالی که مردم تمایل به صحبت در مورد این کار به طور آشکارا ندارند، این  چیزی است که هر کسی انجام می دهد.  در واقع، طبق برخی تحقیقات، یک فرد معمولی  در حدود ۱۲ تا ۲۵ بار در روز گاز از روده خود دفع می کند. در این مقاله، در مورد اینکه چرا مردم گاز شکم تولید می کنند و برخی دیگر حقایق جالب نکاتی بیان می گردد.

دلایل نفخ یا گاز شکم

گازهایی که در طی فرایند گوارش تولید می شوند، موجب نفخ می شوند. بدن گاز روده را به عنوان بخشی از روند هضم تولید می کند. هنگامی که این گاز در داخل بدن است، باید به نحوی آزاد شود. معمولا از طریق حنجره به عنوان آروغ یا از طریق روده به عنوان باد شکم دفع می شود.

برخی از گازهای روده از هوا می آید که مردم هنگام غذا خوردن، جویدن آدامس، نوشیدن از طریق  نی یا سیگار کشیدن فرو می برند.  اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن گازهای اصلی اولیه موجود در داخل بدن هستند. آنها هوای خارجی نامیده می شوند. گاز روده در بدن تولید می شود زمانی که باکتری در روده کوچک غذا را تجزیه می کند. این گاز درون زا نامیده می شود.

گاز آندوژن عمدتا از هیدروژن و برای بعضی افراد متان تشکیل شده است. همچنین می تواند مقادیر کمی از گازهای دیگر مانند سولفید هیدروژن داشته باشد که باعث می شود بدنتان بدتر شود. با این حال، بوی بد فقط درحدود ۱ درصد از گازهایی وجود دارد که از بدن مردم خارج می شوند، که اکثر آنها تقریبا بی بو است. کربوهیدرات های هضم نشده علت شایع گاز هستند، زیرا معده و روده کوچک نمی توانند این غذاها را از هم جدا کنند. در عوض، این کربوهیدرات ها به روده بزرگ حرکت می کنند، در حالیکه باکتری ها شروع به شکستن آنها می کنند و گاز روده را در این فرایند آزاد می کنند.

مطالب مرتبط
چالش ۳۰ روز غذای سالم: آلبالو ترش برای تسکین درد

کربوهیدرات های ناخالص عبارتند از:

  • شکر: مانند فروکتوز، ریفینوز، و سوربیتول و برخی از شیرین کننده های میوه و مصنوعی.
  • فیبر محلول: موجود در لوبیا خشک شده، آجیل و میوه.
  • فیبر نامحلول: در میان سبزیجات ریشه ای و سبوس گندم موجود در میان سایر غذاها یافت می شود.
  • نشاسته: مانند ذرت، گندم و سیب زمینی.

طبق اعلامیه بین المللی بنیاد اختلالات دستگاه گوارش عملکردی (IFFGD)، غذاهایی که باعث می شود یک فرد باد شکم دفع کند، لزوما در دیگران اثر مشابهی ندارد. با این حال، برخی از غذاها به ایجاد سطح بالایی از گاز روده منجر می شوند، از جمله:

غذاهای غنی از رافینوز: انسان ها از آنزیم مورد نیاز برای هضم رافینوز، یک قند پیچیده استفاده نمی کنند. وقتی باکتری در روده سعی می کند آن را هضم نماید، گازهای زیادی را آزاد می کند. رافینوز در لوبیا، دانه های کامل، مارچوبه، کلم بروکلی، شاخه بروکسل و کلم زیاد است.

غذاهای حاوی سولفور بالا و نوشیدنی: گرچه مواد غذایی با اسید سولفوریک جزء ضروری از رژیم سالم هستند، خوردن حجم زیادی از آنها می تواند منجر به عادت های مکرر و عجیب و غریب شود. این غذاها شامل سیر، پیاز و سبزیجات مانند گل کلم و کلم بروکلی هستند. برخی از نوشیدنی ها، از جمله شراب و آبجو، نیز دارای گوگرد هستند.

غذاهای ساخته شده با الکل های قندی: الکل های قندی شیرینی بدون کالری شکر ارائه می دهند، بنابراین اغلب در غذاهای فرآوری شده بدون قند وجود دارند. بدن آنها را به طور کامل هضم نمی کند، بنابراین ممکن است باعث ایجاد گاز شوند.

loading...

اگر چه همه چیز به خوبی پیش می رود، افراد مبتلا به شرایط خاص ممکن است با گاز روده بیشتر از دیگران مشکل داشته باشند. این شرایط عبارتند از:

مطالب مرتبط
آیا آبستن شدن در طول طوفان یا خاموشی شهر بیشتر می شود؟
  • عدم تحمل لاکتوز: حدود ۷۰ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان از آنزیم کافی برخوردار نیستند که به آنها کمک می کند تا شیر و محصولات حاصل از شیر ​​را هضم کنند. برای افراد مبتلا به مساله عدم تحمل لاکتوز، خوردن لبنیات می تواند ناراحتی های مهم، گاز، التهاب و اسهال ایجاد کند.
  • بیماری سلیاک: بیش از ۲۰۰ نشانه بیماری سلیاک وجود دارد، از جمله نفخ دردناک و گاز. افراد مبتلا به بیماری سلیاک قادر به هضم گلوتن نیستند.
  • سندرم روده تحریک پذیر: همچنین به عنوان IBS شناخته شده است، این یک بیماری مزمن است که ۱۰ تا ۱۵ درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم شامل درد شکم، اسهال، یبوست و گاز است.

افرادی که فکر می کنند ممکن است یکی از این شرایط را داشته باشند باید پزشک را برای تشخیص تایید کنند.

بعضی از رژیم های غذایی می توانند به افراد مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش کمک کنند علائم آنها را کاهش دهد. یکی از این ها به عنوان رژیم کم FODMAP (فودمپ) شناخته شده است. با پیروی از یک رژیم غذایی کم FODMAP، فرد غذای کمتری را تخمیر می کند یا مواد حاوی الیگوساکارید، دی ساکارید، مونواساکاریدها و پلیول ها را مصرف می کند. مطالعات نشان داده اند که ۵۰ تا ۸۶ درصد افراد مبتلا به IBS که این رژیم را دنبال می کنند علائم کمتری دارند.

اگر چه باد شکم معمولا موضوع خوبی برای شروع صحبت نیست، در مورد آن حقایق زیادی وجود دارد. این ها عبارتند از:

  • فرد معمولی روزانه ۰.۶-۱.۸ لیتر گاز روده ای تولید می کند.
  • آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) برآورد می کند که تولید متان از دام (عمدتا گاو فارس) حدود ۳۶ درصد از آلودگی متان است که فعالیت انسانی تولید می کند.
  • تحقیقات نشان می دهد تفاوت معنی داری در میزان تولید گاز رود در بین افراد جوان و سالخوردگان وجود ندارد. به همین ترتیب تفاوت بین جنیست ها نیز وجود ندارد.
  • افراد سالم بین ۱۲ تا ۲۵ بار در روز گاز دفع می کنند و بیش ازین معمول نیست مگر به دلیل انتخاب غذهای خاص
  • تنها ۱ درصد از گازها بوی بدی را ایجاد می کنند. این گازها شامل گازهای نادری مانند سولفید هیدروژن است.
  • بیش از ۹۹ درصد گاز که افراد از بدن خود خارج می کنند شامل فقط نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن، هیدروژن و متان است.
  • افراد وقتی خواب می بینند بیشتر گاز دفع م یکنند.
  • کلمه “گوز” از کلمه انگلیسی قدیمی “feortan” می آید که به معنی “شکستن باد” است.
  • لوبیا خیساندن در آب به مدت یک شب می توانند احتمال ایجاد گاز توسط آن را کاهش دهد.
مطالب مرتبط
اهمیت استفاده از نخ دندان و نقش مهم آن در سلامت دندان ها

جامعه شناسان که با دانشجویان دانشگاهی مصاحبه ای در مورد احساسا آنها در مورد دفع باد شکم داشتند، دریافتند که  تعداد کمی از زنان دچار نگرانی می شوند که افرادی که این صدا را می شنوند، آن را نفرت انگیز می دانند، در حالی که مردان بیشتر فکر می کنند که خنده دار است.

کلیات

اگر چه دفع باد شکم مثل  خوردن و یا تنفس طبیعی است، هنوز هم می تواند باعث خجالت افراد شود. حتی افرادی که سطوح دفع گاز روده را در محدوده طبیعی قرار می دهند، ممکن است سعی در محدود کردن مقدار گاز را داشته باشند.

خوشبختانه مطالعات نشان داده اند که تنظیم رژیم غذایی فرد می تواند باعث کم شدن عوارض شود.

محصولات ضد انعقادی آنزیمی بدون نسخه، مانند Beano، می توانند تولید گاز روده را کاهش دهند. با این حال، این محصولات معمولا برای استفاده درازمدت مناسب نیستند.

برای یک رویکرد طبیعی تر، فرد می تواند تعداد بیشتر وعده های غذایی داشته باشد و چای نعناع نیز نوش جان کند تا نفخ شکم تسکین یابد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.