مصرف این مواد غذایی باعث کاهش شیر مادر در دوران شیردهی می شود

دوران شیردهی

0

آیا می دانید در دوران شیردهی و زمانی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می کنید، از چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟ بعضی از مواد غذایی باعث کاهش میزان شیر مادر شده و تاثیر منفی و کودکتان می گذارد.

مواد مضر در دوران شیردهی برای مادر

الکل

در طب سنتی اعتقاد بر این است که نوشیدن آبجو می تواند برای مادر شیرده آرامش بخش بوده و تولید شیر را بیشتر و باعث بهبود کیفیت شیر شود. با این وجود، در حال حاضر، گفته می شود که الکل می تواند مانع تولید اکسیتوسین شده، که بعد از آن، هر بار که مادر تغذیه می شود، تولید اکسیتوسین کمتر می شود. همچنین پزشکان هشدار داده اند که پس از یک شب نوشیدن سنگین الکل، میزان شیر مادر به طور قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین، نیاز است برای جلوگیری از کاهش میزان شیر مادر از مصرف الکل ممانعت به عمل آید.

کافئین و شکلات

میزان یک یا دو فنجان کافئین برای هر روز قابل قبول است، اما در مصرف کافئین، در نظر داشته باشید که مصرف مقدار قابل توجهی از کافئین به سلامت مادر و نوزاد آسیب می رساند، در درجه اول، کافئین به مقدار زیادی بر میزان شیر مادر تاثیر می گذارد. بدن کودک شما نمی تواند کافئین را به سرعت پردازش کند. بنابراین، اگر شما می خواهید نوزاد شما خوابی آرام داشته باشد، کمتر قهوه بنوشید. تنها زمانی قهوه بنوشید که نوزاد شما خواب است.
شکلات نیز یک منبع غنی از کافئین است. بنابراین، اگر قهوه نمی نوشید اما شکلات می خورید، بدن شما باز هم کافئین جذب کرده است. البته کافئین برای کودک نیز به نحوی اعتیاد آور است. اگر متوجه شدید که پس از قطع مصرف کافئین کودک شما دچار افرسودگی شده یا آبریزش بینی دارد، نوشیدن شکلات را متوقف نکنید، با این کار مسئله چندین مرتبیه بدتر خواهد شد.

مطالب مرتبط
چالش ۳۰ روز غذای سالم: چای سبز برای کاهش التهاب آرتروز

لبنیات

لبنیات یکی از غذاهای رایج است که مادر باید هنگام شیر دادن مصرف کند. با این وجود، لبنیات می تواند مشکلاتی مانند مسائل معده، مشکلات پوستی مانند اگزما یا جوش و مشکلاتی در خواب نوزاد شما ایجاد کند. هر گاه این مشکلات را دیدید، طی چند هفته نوشیدن لبنیات را متوقف کنید. اگر پس از قطع لبنیات پیشرفت مشاهده کردید، احتمالاً نوزاد حساسیت به لبنیات دارد.

بادام زمینی

در صورت سابقه آلرژی بادام زمینی، از این نوع غذا اجتناب کنید زیرا مواد آلرژیک با بادام زمینی می توانند به راحتی از طریق شیر مادر از مادر به کودک منتقل شوند. با این حال، اگر هرگز با خوردن بادام زمینی مشکلی نداشته اید، علائم کودک خود را تماشا کنید. اگر کودک شما هر گونه التهاب و یا قرمز شدن را نشان داد، ممکن است به علت آلرژی به بادام زمینی باشد. در این حالت، می توانید به جای توقف خوردن بادام زمینی بلافاصله کاری انجام دهید.

نوشیدنی های شیرین

تغذیه با شیر مادر باعث می شود که مادران بیشتر از همیشه احساس تشنگی کنند. در این مورد، بسیاری از آنها اغلب نوشابه های شیرین را برای رفع تشنگی خود بدون دانستن اینکه این امر برای سلامت فرزندانشان بسیار مضر است، انتخاب می کنند. نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه یا آب میوه به شما کالری بیشتری بدون تغذیه مواد مغذی می دهد. نوشیدن نوشابه همچنین باعث کاهش کیفیت شیر مادر می شود و بعدها اثرات نامطلوبی بر رشد کودک شما ایجاد می کند، زیرا آنها به اندازه کافی دارای مواد مغذی نیستند. بنابراین، اگر در دوران شیردهی بعد از تغذیه با شیر مادر احساس تشنگی کردید، به جای فکر کردن به نوشابه یا آب میوه، یک لیوان آب بنوشید.

مرکبات

با توجه به اینکه دستگاه گوارش کودک شما کامل نیست، قادر به جذب مواد مغذی قوی در مرکبات نمی باشد. بنابراین با اینکه خوردن مرکبات به فرزند شما لطمه نخواهد زد اما روده او را تحریک می کند. در صورت مصرف مرکبات ممکن است کودک شما دچار سستی یا بثورات داشته باشد. اگر شما نیاز به ویتامین C دارید در دوران شیردهی بهتر است به جای خوردن نارنگی یا پرتقال، انبه یا آناناس بخورید.

مطالب مرتبط
درمان های خانگی برای کم بودن شیر مادر

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.